۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۳۹۱۳ ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰ دسته: مسکن
۰

رفع دغدغه تامین زمین از سوی دولت، ساخت مسکن و فروش آن را به یک فعالیت بسیار با ارزش افزوده و پربازده تبدیل می‌کند. در این صورت می‌توان با پیش فروش بخشی از واحد‌ها و همچنین مشارکت دادن حلقه‌های مختلف ساخت مسکن، از قبیل پیمانکاران و صاحبان مصالح ساختمانی، با کمترین نیاز به منابع بانکی و بودجه‌ای، ساخت گسترده مسکن را محقق کرد.

مسیر اقتصاد/ ساخت یک میلیون مسکن در سال یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم است و مردم انتظار دارند با تحقق این شعار، وضعیت بازار مسکن که در سال‌های اخیر با جهش‌های متعددی همراه شده، بهبود یابد. در عین حال مهمترین چالش تحقق این هدف، تامین منابع مالی مورد نیاز برای ساخت مسکن به میزان کافی است.

ساخت گسترده مسکن بدون منابع بانکی و بودجه‌ای ممکن است؟

ساده‌ترین مسیر برای تامین مالی منابع مورد نیاز ساخت یک میلیون مسکن در سال، استفاده از منابع بانکی و بودجه‌ای دولت است؛ اما محدودیت منابع مالی بانک‌ها از یک سو و کسری بودجه گسترده دولت از سوی دیگر، موجب شده است این مسیر ساده با چالش‌های جدی مواجه باشد و عملا امکان تامین منابع مالی از این مسیر را در تنگنا قرار دهد.

در چنین شرایطی دولت به دنبال مسیرهای جایگزین است تا بدون نیاز به منابع بانکی و بودجه‌ای شرایط را برای ساخت یک میلیون مسکن در سال فراهم نماید.

زمین‌های دولتی کلید اصلی ساخت گسترده مسکن بدون منابع بانکی و بودجه‌ای

ساخت مسکن از طریق دولت شرایط ویژه‌ای دارد که امکان تحقق گسترده آن بدون نیاز به منابع بانکی و بودجه‌ای را فراهم می‌کند. مهمترین نکته در این زمینه اینکه دولت میتواند از طریق زمین‌های تحت مالکیت خود در شهرهای بزرگ و کوچک، قیمت زمین را از فرآیند ساخت مسکن حذف کند و به نوعی دغدغه اصلی در مسیر تحقق شعار ساخت یک میلیون مسکن در سال را برطرف نماید.

با رفع دغدغه تامین زمین، ساخت مسکن و فروش آن به یک فعالیت بسیار با ارزش افزوده و پربازده تبدیل می‌شود؛ به طور مثال در بالاترین برآوردها، ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در کلان شهری همچون تهران در حدود ۷ میلیون تومان تخمین زده می‌شود. درحالیکه میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی بیش از ۳۰ میلیون تومان برآورد شده است و در صورت احداث واحدهای مسکونی گسترده در اطراف تهران، قیمت آن دست کم سه برابر قیمت تمام شده ساخت آن خواهد بود.

«پیش فروش» و «مشارکت حلقه‌های مشارکت در ساخت» کلید بی نیازی از تامین مالی

پربازده بودن ساخت مسکن در زمین‌های دولتی موجب می‌شود امکان پیش فروش واحدهای مسکونی احداثی در آینده و تامین بخشی از منابع مورد نیاز برای احداث مسکن، از طریق سرمایه‌های خرد مردمی فراهم شود. در عین حال لازم است اقشاری همچون کارکنان دولت و بازنشستگان در اولویت ثبت نام قرار بگیرند که علاوه بر امکان پرداخت بخشی از مبلغ مسکن به عنوان پیش پرداخت، در پرداخت اقساط نیز مشکلی نداشته باشند.

علاوه بر این دولت میتواند حلقه‌های مختلف ساخت مسکن از قبیل پیمانکاران و صاحبان مصالح ساختمانی را نیز در ارزش افزوده ساخت مسکن مشارکت دهد تا این حلقه‌ها نیز تا جای ممکن بدون نیاز به دریافت هزینه، در فرآیند ساخت مسکن مشارکت نمایند و در نهایت حق الزحمه خود را در قالب تعدادی از واحد‌های مسکونی ساخته شده تحویل بگیرند.

مزایای ساخت گسترده مسکن از طریق پیش فروش و مشارکت

ساخت گسترده مسکن از طریق پیش فروش و مشارکت دادن حلقه‌های ساخت مسکن، این مزیت را دارد که بدون فشار به منابع بانکی و بودجه‌ای، که میتواند تورم گسترده‌ای درپی داشته باشد، رونق ساخت و ساز را محقق می‌کند و از آنجا که ساخت مسکن همچون راه افتادن یک لوکومتیو دیگر بخش‌های اقتصادی را نیز فعال می‌کند، نتیجه آن رونق اقتصادی بدون تورم است.

ساخت گسترده مسکن از طریق عرضه گسترده مسکن متناسب با نیاز مردم به بازار در شهرهای کوچک و بزرگ، موجب کاهش قیمت خرید مسکن و اجاره بها می‌شود و به این ترتیب علاوه بر خانه دار شدن بخش عمده اقشار متوسط، شرایط برای بهبود شرایط مسکونی اقشار کم درآمد نیز فراهم می‌گردد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.