۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۳۱۴۶ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۱

مهندس افضل‌زاده کارشناس حمل و نقل، توقف طولانی مدت ناوگان حمل و نقل در مرزها را عامل اصلی انحراف ترانزیت از مسیر ایران می‌داند. به گفته وی قوانین دست و پاگیر، رویه‌های پیچیده گمرکی و تعدد سازمان‌های متولی در مرزها به طولانی شدن زمان توقف ناوگان در مرز منجر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد زمان، امنیت و هزینه سه عامل اصلی است که مسیر حمل بین‌المللی کالا را تعیین می‌کند. چنانچه یک کشور بتواند زیرساختهای حمل و نقل را به گونه‌ای فراهم کند که این سه عامل را بهتر از سایر رقبا ارائه کند، می‌تواند در زمینه جذب ترانزیت موفق‌تر عمل کند. در همین راستا مهندس افضل‌زاده کارشناس حمل و نقل و امور گمرکی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: مشکل اصلی ایران در بحث ترانزیت مربوط به توقف طولانی‌مدت ناوگان در مرزها است. حتی اگر بهترین زیرساختهای جاده‌ای و ریلی را داشته‌ باشیم، توقف طولانی‌مدت در مرزها، مزیت زمان را از بین می‌برد و فایده سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته را به حداقل می‌رساند. به عنوان مثال عبور یک تریلی از مرز بازرگان، ۶ روز زمان می‌برد در حالی که طی کردن طولانی‌ترین مسیر ترانزیتی کشور یعنی مسیر چابهار-تبریز به ۳ الی ۴ روز زمان نیاز دارد. بنابراین کاهش توقف ناوگان پشت مرزها از موضوعات اولویت‌دار در بخش ترانزیت است.

افزایش قیمت نهایی محصول با افزایش زمان حمل و نقل

این کارشناس حمل و نقل افزود: ضعف تاسیسات گمرکی تاثیر بالایی در انحراف ترانزیت از ایران به دالان‌های دیگر داشته است. شاخصی وجود دارد که بر اساس آن، هر روز توقف کالا در گمرک و یا انبار، ۱ درصد قیمت تمام شده را افزایش می دهد. و یا بر اساس برخی شاخص‌های دیگر هر روز توقف کامیون، ۲۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. بر این اساس چینی‌ها ترجیح می‌دهند کالای خود را ظرف ۵ روز و با هزینه ۳۰۰۰ دلار به اروپا برسانند بجای اینکه با هزینه ۷۰۰ دلار و پس از ۴۵ روز بوسیله کشتی ارسال کنند.

وی افزود: مشکل توقف طولانی مدت در مرزها بیشتر از سمت خود ایران است. جنس مسائل گمرکی در مرز با کشورهای گوناگون، متفاوت است، اما می‌توان برخی از مشکلات به صورت مشترک در همه این مرزها وجود دارد.

تعدد سازمان‌های متولی، اختلاف شدید قیمت سوخت و قوانین دست و پاگیر

مهندس افضل‌زاده تعدد سازمان‌های متولی، اختلاف شدید قیمت سوخت و قوانین دست و پاگیر را مهمترین عوامل توقف طولانی مدت ناوگان پشت مرزها نام برد و افزود: اولین مشکل مربوط به تعداد زیاد سازمان‌های متولی در مرز است. به طوریکه هر کدام کار خود را انجام می‌دهند و با یکدیگر هماهنگ نیستند. سازمان راهداری، شرکت نفت، گمرک، سازمان استاندارد، قرنطینه، اداره گذرنامه و پلیس امنیت اقتصادی از جمله سازمان‌های حاضر در مرز هستند که هر کدام امضای طلایی داشته و قادر به متوقف کردن ناوگان هستند. این سازمان‌ها علاوه بر ناهماهنگی، در ارائه خدمات نیز ضعیف عمل می‌کنند. در نتیجه زمان توقف کامیون‌ها در مرز طولانی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: قوانین دست و پاگیر مشکل دیگری است که روند تردد از مرزها را کند کرده است. در حال حاضر خروج یک کامیون از مرز نیاز به ۵ امضا دارد. الزام به انتخاب مرز ورودی هنگام ثبت سفارش، امکان مدیریت ترافیک مرزها را از بین برده است. همچنین گاهی اوقات زمانی که صرف مقابله با قاچاق برخی اقلام کالایی می‌شود، بسیار بیشتر از خود آن کالای قاچاق شده به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

مهندس افضل‌زاده در نهایت تفاوت فاحش قیمت سوخت در دوسوی مرز را سومین عاملی دانست که روند تردد ناوگان را کند نموده است و افزود: شرکت نفت هر کامیون را ۵ دقیقه متوقف و باک آن را بازرسی می‌کند. با این حساب نمی‌توانیم به روند کنونی مرزهای مورد استفاده در امر ترانزیت خارجی ایران سرعت بدهیم و به اهداف ترسیم شده برای تجارت با همسایگان دست یابیم.

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی

  1. جالبه بارها و بارها این موارد و مشکلات رو به انجمن ها اعلام کردیم اما همیشه میگن پیگیری میکنیم پس کی ؟

    باید چقدر ضرر بدیم چقدر بابت خواب ماشین پول بدیم ؟ چرا ماشین من باید چند روز تو گمرک بمونه وقتی همه سند هام درسته
    ما چه گناهی کردیم که بخاطر موضوع سوخت
    شرکت نفت قبل گمرک چک میکنه داخل گمرک چک میکنه
    ارزیاب چک میکنه
    هنگ مرزی چک میکنه
    بعد همه جا میگن میخوایم صادرات کنیم
    تو رو خدا پیگیری کنید به داد ما برسید

    ۰۸


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.