۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۹۸۲ ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مهدی فامیل محمدی
۲

همزمان با بحران اقتصادی ناشی از کاهش درآمد نفت و گاز جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۶، دولت این کشور اقدام به راه اندازی یک پایگاه داده برای حمایت از صادرات کالاهای تولید داخل کرد. این پورتال با عرضه محصولات رقابت پذیر و صادرات محور آذربایجانی برای ۱۴۵ کشور، موفق شد شاخص در دسترس بودن کالاهای تولید آذربایجان را ۵۰۰ برابر کند و صادرات غیر نفتی این کشور را بیش از ۵۰ درصد افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد وابستگی اقتصاد جمهوری آذربایجان به درآمدهای حاصله از منابع طبيعی و نفت و گاز، موجب شد تا در سال ۲۰۱۶ و با کاهش قیمت نفت، این کشور با بحران اقتصادی روبرو شود. به همین دلیل الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان اقدامات متعددی در زمینه اصلاحات اقتصادی در بخش های دولتی و خصوصی انجام داد و دستورات ویژه‌ای نیز برای توسعه اقتصاد غیر نفتی و حمایت از صادرات ارائه کرد. یکی از این اقدامات تأسیس «مرکز تحلیل و ارتباطات برای اصلاحات اقتصادی» است که بر اساس فرمان رئیس جمهور در آوریل ۲۰۱۶ و تحت نظارت وی فعالیت می کند.

مرکز تحلیل و ارتباطات برای اصلاحات اقتصادی جمهوری آذربایجان چه می‌کند؟

مرکز تحلیل و ارتباطات برای اصلاحات اقتصادی یک نهاد حقوقی است که با تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از پژوهش‌های اقتصادی، پیشنهادهایی را برای دستیابی به اصلاحات اقتصادی ارائه می‌دهد.

این مرکز با انجام وظایفی همچون «ارائه اطلاعات به کارآفرینان درباره اصلاحات اقتصادی اجرا شده»، «ارائه تحلیل، پژوهش و پیشنهاد به مقامات مختلف دولتی» و «مشارکت در فرآیند تدوین قوانین حقوقی مؤثر در اصلاحات اقتصادی» تلاش می‌کند تا توسعه پایدار اقتصادی را در آذربایجان رقم بزند.

ایجاد پایگاه داده برای حمایت از کالاهای تولید داخل

یکی از مهم‌ترین اقدامات مرکز فوق، تأسیس پایگاه اینترنتی Azexport.az به منظور «ایجاد پایگاه داده یکپارچه کالاهای تولید شده در جمهوری آذربایجان» است که به دستور الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در پایان سال ۲۰۱۶ ایجاد شد. ماموریت Azexport ارائه اطلاعات در مورد محصولات تولید آذربایجان و تبدیل شدن به بستری مفید برای فروش آنها در بازارهای خارجی است. شعار این پایگاه، نزدیک کردن نشان «ساخت آذربایجان» به خریداران است و مشاغل آذربایجانی فرصت این را دارند که محصولات محلی خود را در ۱۴۵ کشور جهان تبلیغ کنند.

از زمان راه اندازی Azexport، شاخص در دسترس بودن[۱] محصولات آذربایجانی در بستر تجارت برخط جهانی ۵۰۰ برابر افزایش یافت. این پورتال از تبلیغ محصولات رقابتی و صادرات محور با نام تجاری «ساخت آذربایجان» در بازارهای خارجی پشتیبانی می‌کند.

Azexport در همکاری با سیستم‌های تجارت الکترونیکی قدرتمند جهانی، محصولات این کشور را در دسترس خریداران بالقوه از هرجای دنیا قرار می دهد. برای انجام این مأموریت، شرکتهای پیشرو در زمینه حمل و نقل و پشتیبانی جهانی و منطقه‌ای نیز به این پایگاه خدمات رسانی می‌کنند.[۲]

Azexport سالانه تقریباً ۵۰۰ میلیون دلار سفارش دریافت می کند

در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۱، پورتال Azexport بالغ بر ۲۸۴ میلیون دلار سفارش دریافت کرده است. این مبلغ، معادل یک چهارم صادرات غیر نفتی این کشور در ۶ ماهه نخست سال گذشته بوده است. بر اساس داده‌های صادرات مرکز تحلیل و ارتباطات برای اصلاحات اقتصادی جمهوری آذربایجان، این پورتال تنها در ماه جولای سفارشاتی به ارزش ۴۷ میلیون دلار دریافت کرده است. بیشتر سفارشات در این ماه، مربوط به مواد خوراکی، انواع روغن و مصالح ساختمانی بوده است.

از ابتدای تأسیس پایگاه Azexport در ژانویه ۲۰۱۷ تا ۳۱ جولای ۲۰۲۱ (طی ۵۵ ماه)، این پورتال توانسته با حمایت های خود از صادرات غیر نفتی، سفارش‌هایی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار از ۱۴۵ کشور دریافت کند.[۳]

تاثیرگذاری اقدامات اصلاحی بر رشد صادرات غیر نفتی آذربایجان

صادرات غیر نفتی به طور متوسط ۱۰ درصد صادرات کشور آذربایجان را در بر می‌گیرد. اما همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، پس از اقدامات اصلاحی سال ۲۰۱۶ صادرات این کشور در بیشتر طبقه‌های کالایی با روند محسوسی افزایش یافته است. محصولات غذایی با ۲۴۰ میلیون دلار افزایش طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ بیشترین رشد حجم صادرات را نشان می‌دهد. همچنین صادرات محصولات نساجی این کشور طی این ۳ سال، ۵ برابر شده است. البته صادرات ماشین‌آلات طی این برنامه اصلاحات اقتصادی، تغییر محسوسی نیافته است. نمودار زیر میزان صادرات غیر نفتی جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ را بر اساس طبقه‌بندي استاندارد تجارت بين‌المللي (SITC) نشان می‌دهد:

مجموع صادرات غیر نفتی کشور آذربایجان در سال ۲۰۱۵ و پیش از اصلاحات اقتصادی، ۱.۵ میلیارد دلار بوده است. اما این مبلغ در سال ۲۰۱۹ (آخرین سال گزارش شده در طبقه بندی SITC) با ۵۰ درصد افزایش به ۲.۲ میلیارد دلار رسیده است.[۴]

پینوشت:

[۱] availability Index

[۲] پورتال آز اکسپورت

[۳] پایگاه خبری رپورت آز

[۴] آمار UNCTAD

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی

  1. ممنون از مطلب بسیار خوبتون
    این چه پایگاه داده ای است که ۱۴۵ کشور آن را می بینند؟ مزیت رقابتی کالاهایشان چیست؟

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.