۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۱۷۶۲ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: افشین غلامعلی پور
۰

تولید گاز مایع (LPG) جهان در دهه اخیر میلادی بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. در حال حاضر میدان‌های گازی و در حقیقت پالایشگاه‌های گاز، منبع اصلی تولید گاز مایع محسوب می‌شوند و کشورهای آسیایی بزرگترین ‌مصرف‌کنندگان گاز مایع دنیا هستند که بخش قابل توجه آن در حوزه پتروشیمی مصرف می‌گردد. ضمن اینکه آمریکا با توجه به توسعه نفت و گاز شیل به بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان تبدیل شده است.

مسیر اقتصاد/ بررسی وضعیت تولید، مصرف و تجارت جهانی گاز مایع (LPG) برای کمک به سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری صحیح و دقیق در رابطه با این حامل انرژی ارزشمند کشور ضروری است. کل گاز مایع تولیدی جهان در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۱۷ میلیون تن بوده که ۳.۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۷ است. ضمن اینکه میزان مصرف گازمایع در سال ۲۰۱۸ معادل ۳۱۳ میلیون تن به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته ۳.۸ درصد افزایش یافته است.

نفت و گاز شیل آمریکای شمالی عامل اصلی افزایش تولید گاز مایع جهان

شکل زیر روند تولید گاز مایع در نواحی مختلف جهان تا افق ۲۰۲۷ میلادی را نشان می‌دهد [۱]:

مطابق شکل بالا در طی دهه اخیر میلادی، تولید گاز مایع جهان بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است و روند افزایشی تولید با شیب کمی در آینده و تا افق ۲۰۲۵ پیش بینی شده است. شایان ذکر است که رشد تولید گاز مایع در آمریکای شمالی که ناشی از روند صعودی تولید نفت و گاز شیل طی چند سال اخیر بوده، یکی از دلایل اصلی افزایش تولید جهانی است.

شکل زیر روند تولید گاز مایع جهان تا افق ۲۰۲۵ میلادی به تفکیک منابع اصلی تولید را نشان می‌دهد [۲]:

با توجه به شکل بالا می‌توان گفت که طی دهه اخیر میلادی، میدان‌های گازی و در حقیقت پالایشگاه‌های گاز، منبع اصلی تولید گاز مایع در جهان بوده‌اند. در واقع افزایش تولید گاز شیل در آمریکا و کانادا و نیز گاز طبیعی در منطقه غرب آسیا عوامل اصلی روند صعودی افزایش تولید گازمایع در جهان هستند. البته احداث پالایشگاه‌های جدید نفتی در کشورهای چین و هند نیز میزان تولید گاز مایع آسیا را افزایش داده است.

کشورهای آسیایی بزرگترین ‌مصرف‌کنندگان گاز مایع دنیا

شکل زیر روند تقاضای گاز مایع در کشورهای اصلی مصرف کننده گاز مایع تا افق ۲۰۲۵ میلادی را نشان می‌دهد [۳]:

همانگونه که از شکل بالا مشخص است، کشورهای آسیایی بزرگترین ‌مصرف‌کنندگان گاز مایع در جهان هستند و این روند تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت. می‌توان گفت که رشد تقاضای جهانی در بخش پتروشیمی علت اصلی این رشد مصرف است.

نکته قابل توجه، روند افزایشی تقاضای گازمایع در کشور چین بوده که طی این مدت بیش از دو برابر شده است. احداث واحدهای پتروشیمی مصرف کننده گازمایع در چین علت اصلی این افزایش تقاضا است. با توجه به شکل بالا، مشخص است که ایران در بین ۹ کشور اول مصرف کننده گازمایع در جهان جایگاهی ندارد.

آمریکا بزرگترین صادرکننده گاز مایع در جهان

شکل زیر روند صادرات گاز مایع در کشورهای مختلف تا افق ۲۰۲۵ میلادی را نشان می‌دهد [۴]:

مطابق شکل بالا آمریکا بزرگترین صادرکننده گاز مایع در دنیااست و میزان این صادرات تا افق ۲۰۲۵ میلادی همچنان افزایش پیدا خواهد کرد. این امر ناشی از افزایش تولید گاز مایع در آمریکا و ثابت ماندن میزان تقاضای داخلی گاز مایع این کشور است.

بنابراین با توجه به روند صعودی تولید و تقاضای جهانی گاز مایع و در نتیجه افزایش حجم تجارت این حامل انرژی در دنیا، می‌توان گفت که گاز مایع در میان انواع فرآورده‌های نفت و گاز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لذا تصمیم‌گیران صنعت نفت و گاز کشور باید برای این حامل انرژی ارزشمند برنامه‌ریزی دقیق و مدونی داشته باشند.

پینوشت:

[۱] موسسه آماری و تحلیلی آرگوس

[۲] موسسه آماری و تحلیلی آی اچ اس مارکیت

[۳] همان

[۴] همان

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.