۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۰۰۲۵ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲ دسته: مالیات
۰

دکتر طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اهمیت مالیات بر عایدی سرمایه در کنترل سوداگری و هدایت نقدینگی به سمت تولید، بیان داشت: نبود چنین قوانینی در کشور یکی از دلایل اصلی بی‌ثباتی اقتصاد است چرا که مالیات بر عایدی سرمایه تجربه ۱۸۷ کشور جهان است. اگرچه نگاه مجلس به این مالیات ایجاد درآمد نیست اما تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که تا حدود ۸ درصد از کل درآمدهای مالیاتی را مالیات بر عاید سرمایه تشکیل می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد روز چهارشنبه ۵ خرداد کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در همین راستا گفت و گوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با این موضوع با حضور علیزاده نماینده سازمان امور مالیاتی و طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد.

در ابتدای بحث طغیانی با بیان این که فعالیت‌های تولیدی مشمول ۲۵ درصد مالیات می شوند اما درمقابل فعالیت‌های سفته بازی هیچگونه مالیاتی پرداخت نمی‌کنند بیان داشت که هدف مالیات بر عایدی سرمایه، حمایت از تولید است.

مالیات بر عایدی سرمایه تجربه ۱۸۷ کشور جهان

وی در راستای اثرگذاری این مالیات در کنترل تورم با بیان این که ۱۸۷ کشور در جهان مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا می‌کنند بیان کرد: انگلستان در سال ۱۹۶۵ با بالاترین تورم در بخش مسکن مالیات بر عایدی سرمایه مسکن را اجرا کرده است.

بدقولی دولت در ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه

سخنگوی کمیسیون اقتصادی در راستای تاخیرهای اتفاق افتاده در ارائه لایحه از سوی دولت بیان داشت: هدف مجلس از اجرای این طرح ایجاد درآمد برای دولت نیست و هدف و نیت اصلی مجلس هدایت منابع از سوداگری در بازارهای مختلف به سمت تولید است. از روز اول شروع کار این مجلس دکتر دژپسند وزیر اقتصاد، قول دادند که لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را ارسال کنند که متاسفانه ما هنوز این لایحه را دریافت نکرده ایم.

تورم بیشتر نتیجه نبود مالیات بر عایدی سرمایه

دکتر طغیانی گفت: نبود چنین قوانینی یکی از دلایل اصلی بی‌ثباتی در اقتصاد است و سرمایه ها را به سمت سفته بازی در بازارهایی که نیاز اصلی مردم است مانند مسکن، خودرو و… سوق می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم در این بازارها نسبت به سایر بازارها ۳۰ درصد بیشتر است.

وی همچنین بیان کرد: این مالیات در چهار بازار املاک با انواع کاربری، وسایل نقلیه موتوری زمینی، سکه و طلا و ارزهای خارجی اجرا می‌شود. در کلیلات این طرح نرخ کوتاه مدت یک ساله مالیات بر املاک ۴۰ درصد و سایر بازارها ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است که با گذشت زمان به صورت پلکانی کاهش می‌یابد.

سامانه مودیان و سامانه املاک دو زیرساخت اصلی مالیات بر عایدی سرمایه

طغیانی در پاسخ به نبود زیرساخت اجرای این مالیات بیان داشت: دو زیرساخت مهم در قوانین در حال شکل‌گیری است. یکی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی و دیگری سامانه املاک و اسکان است که با اجرا و تکمیل آن، زیرساخت لازم برای اجرای این طرح فراهم می‌شود و هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

اجرای آسان مالیات بر مجموع درآمد با زیرساخت های مالیات بر عایدی سرمایه

این نماینده مجلس افزود: مالیات بر مجموع درآمد می‌تواند تکمیل کننده این طرح باشد و با زیرساخت‌هایی که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه ایجاد خواهد شد، در مدت زمان کوتاهی می‌توان مالیات بر مجموع درآمد را اجرا کرد.

طغیانی بیان داشت: دولت قرار بوده است لایحه مالیات بر مجموع درآمد را نیز ارائه کند که متاسفانه هنوز ارائه نشده است و مجلس درحال آماده سازی طرح مالیات بر مجموع درآمد نیز می‌باشد.

مالیاتی بر عایدی سرمایه ۸ درصد از کل درآمدهای مالیاتی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با تاکید بر این نکته که نگاه مجلس به این مالیات درآمدی نیست بیان کرد: تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که تا حدود ۸ درصد از کل درآمدهای مالیاتی را مالیات بر عایدی سرمایه تشکیل می‌دهد. نکته مهم این است که تا زمانی که نقدینگی را به سمت تولید هدایت نکنیم مشکلات تولید و اشتغال و فاصله طبقاتی حل نخواهد شد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.