۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۳۳۹ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ دسته: انرژی، گازهای همراه نفت کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

طبق گزارش‌ نهادهای تنظیم گر بخش انرژی در آمریکا، شرکت نفتی BP مسئول اصلی بالاترین میزان سوزاندن گازهای همراه در بزرگترین میدان نفتی این کشور است. این شرکت بریتانیایی برای کاهش سوزاندن گازهای همراه، قصد سرمایه گذاری ۱.۳ میلیارد دلاری برای ساخت یک خط لوله همراه با زیرساخت‌های لازم جهت تولید محصولات جانبی از گازهای همراه، همچون محصولات مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و دیگر صنایع مرتبط با صنعت نفت و گاز را دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت بریتانیایی BP که در ردیف بزرگترین شرکت‌های فعال در صنعت نفت و گاز دنیا شناخته می‌شود، در زمینه سوزاندن گازهای همراه نفت همواره با چالش‌های متعددی روبرو بوده است. طبق گزارش‌ نهادهای تنظیم گر آمریکایی،شرکت بریتانیایی BP مسئول اصلی بالاترین میزان سوزاندن گازهای همراه در بزرگترین میدان نفتی این کشور است. همین امر به علاوه فشار نهادهای تنظیم گر آمریکایی سبب شده است مقامات این غول نفتی به فکر انجام پروژه‌هایی با هدف کاهش هر چه بیشتر میزان گازهای همراه سوزانده شده در میادین نفتی بیفتند.

پروژه جدید شرکت BP برای جمع آوری و استفاده از گازهای همراه

این شرکت بریتانیایی بر اساس تصمیم جدیدی که در راستای کاهش سوزاندن گازهای همراه گرفته است، قصد سرمایه گذاری ۱.۳ میلیارد دلاری برای ساخت یک شبکه خط لوله عظیم به همراه زیرساخت‌های لازم جهت تولید محصولات جانبی از این گازها، همچون محصولات مورد نیاز واحدهای پتروشیمی را دارد. BP قرار است این پروژه را در چاه‌های نفتی واقع در حوضه پرمین واقع در ایالت تگزاس و نیومکزیکو اجرا کند.

به گفته کارشناسان، مهمترین دلیل و انگیزه‌ی BP برای چنین سرمایه گذاری هنگفتی، فشار و همچنین هشدارهایی است که از طرف نهادهای تنظیم گر به شرکت‌های نفتی بزرگ همچون BP برای کاهش هر چه بیشتر سوزاندن گازهای همراه، وارد می‌شود.

حرکت تدریجی شرکت‌های نفتی به سمت انرژی‌های نو

لازم به ذکر است از اصلی ترین دلایلی که سبب فشار نهادهای تنظیم گر به شرکت‌های نفتی برای کاهش سوزاندن گازهای همراه شده است، کمک به تحقق اهداف اقلیمی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. مسئولان شرکت بریتانیایی BP تعهد داده است که در راستای اهداف اقلیمی، تولیدات نفت و گاز خود را تا میزان ۴۰ درصد کاهش خواهد داد. سرمایه گذاری در زمینه انرژی‌های نو جهت جایگزینی با سوخت‌های فسیلی، سیاست‌ جدید شرکت نفتی BP به شمار می‌رود.

اگر چه به گفته بسیاری از کارشناسان، حرکت شرکت‌های نفتی همچون BP به سمت انرژی‌های نو و پاک، تدریجی خواهد بود و تولیدات نفت و گاز این شرکت‌ها تا مدت‌ها دچار تغییرات چندانی نخواهد شد. دلیل این امر، نیاز این شرکت‌ها به درآمد سرشار حاصل از تولیدات صنعت نفت و گاز برای سرمایه گذاری در پروژه انرژی‌های نو است.

سهم بالای BP در سوزاندن گازهای همراه در بزرگترین میدان نفتی آمریکا

حوضه پرمین[۱]، بزرگترین میدان نفتی در آمریکاست که چندین چاه‌ نفتی بزرگ این کشور را شامل می‌شود. شرکت‌های نفتی فعال در این میدان، به دلایل فنی و اقتصادی، مقادیری از گاز همراه نفت استخراج شده را در این میدان را می‌سوزانند.

در نمودار ذیل روند گاز همراه سوزانده شده طی سال‌های اخیر در ۳ ایالت کلیدی آمریکا از جمله حوضه پرمین که واقع در ۲ ایالت تگزاس و نیومکزیکو است بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) نشان داده شده است.

نبود زیرساخت کافی جهت احداث خط لوله برای ارسال این گازها به مجتمع‌های پتروشیمی و یا برای استفاده به صورت‌های دیگر اصلی ترین دلیل سوزاندن درصدی از گازهای همراه نفت خام استخراج شده محسوب می‌شود. شرکت بریتانیایی BP بیشترین میزان گاز همراه نفت سوزانده شده در حوضه پرمین واقع در ۲ ایالت تگزاس و نیومکزیکو آمریکا، به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش شرکت Rystad Energy که یک شرکت فعال در زمینه تجزیه و تحلیل و بررسی عملکرد شرکت‌های نفتی است، BP در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۵ درصد بیشتر از دیگر تولیدکنندگان نفت در این میدان گاز همراه نفت سوزانده است. پس از آن نیز، شرکت‌های اکسون موبیل و شورون بیشترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند. از همین رو پروژه احداث خط لوله عظیمی که BP در دست اجرا قرار داده است، در جواب فشار نهادهای تنظیم گر آمریکایی برای کاهش هر چه بیشتر گازهای همراه نفت سوزانده شده در میادین نفتی آمریکا از جمله حوضه پرمین است.

پینوشت:

[۱] Permian Basin

منبع: وال استریت ژورنال

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.