۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۲۶۴ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

کارشناسان مرکز پژوهشی اتحادیه اروپا طی گزارشی درخصوص اضافه شدن انرژی هسته‌ای به فعالیت‌های پایدار و سبز این اتحادیه، به بررسی ابعاد مختلف آن پرداختند. از نتایج گزارش این بود که نمی‌توان صرفا به دلیل رادیواکتیو بودن مواد زائد هسته‌ای، مانع از طبقه بندی انرژی هسته‌ای در ردیف فعالیت‌های سبز و پایدار اتحادیه اروپا شد. کارشناسان در گزارش خود نهایتا به این نتیجه اشاره کردند که انرژی هسته‌ای از شرایط لازم برای قرار گیری در ردیف فعالیت‌های سبز و پایدار اتحادیه اروپا برخوردار است. در صورت اضافه شدن انرژی هسته‌ای به فعالیت‌های سبز اتحادیه اروپا، مشمول حمایت‌های متعددی خواهد شد و انتظار می‌رود میزان سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی در آن به شدت افزایش یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد طی ماه‌های اخیر تلاش‌هایی از سوی فرانسه و چند کشور اروپای شرقی با هدف افزایش مشروعیت به انرژی هسته ‌ای صورت گرفته است. سبد انرژی‌ این کشورها وابستگی قابل توجهی به صنعت انرژی هسته‌ای دارد و از همین رو در صدد آن هستند که کمیسیون اروپا، انرژی هسته‌ای را در ردیف «فعالیت‌های پایدار» قرار دهد. به گفته کارشناسان از جمله اهداف این اقدام، بهره‌مندی از تسهیلات اتحادیه اروپا جهت نوسازی و همچنین توسعه صنعت هسته‌ای است.

انرژی هسته‌ای واجد شرایط قرارگیری در لیست فعالیت‌های سبز اتحادیه اروپا

معیارهای زیست محیطی را می‌توان از جمله  مهمترین معیارها برای طبقه بندی کردن فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی مختلف در ردیف فعالیت‌های پایدار، برشمرد. کارشناسان مرکز پژوهشی اتحادیه اروپا وظیفه بررسی دقیق فعالیت‌هایی که کشورهای این اتحادیه خواستار طبق بندی شدن آن‌ها در ردیف فعالیت‌های پایدار هستند را بر عهده دارد.

آنان طی ماه‌های اخیر در حال بررسی درخواست فرانسه و برخی از کشورهای اروپای شرقی دارای صنعت هسته‌ای راجع به اضافه شدن انرژی هسته‌ای به فعالیت‌های پایدار و سبز این اتحادیه بودند. کارشناسان در گزارش نهایی خود به این جمع بندی رسیدند که انرژی هسته‌ای واجد شرایط قرار گرفتن در لیست فعالیت‌های سبز و پایدار اتحادیه اروپا است.

دفع ایمن زائدات هسته‌ای، ضامن توسعه ایمن صنعت سبز هسته‌ای

کارشناسان در گزارش خود اشاره کرده‌اند طی تجزیه و تحلیل‌های مفصل انجام شده هیچ مدرکی دال بر اینکه انرژی هسته‌ای، بیش از سایر فناوری‌های تولید برق به سلامت انسان و محیط زیست و تحقق اهداف توسعه پایدار آسیب می‌رساند وجود ندارد.

به گفته کارشناسان از اصلی ترین چالش‌هایی که در خصوص انرژی هسته‌ای و سبز بودن آن نقش به سزایی دارد، زباله‌های هسته‌ای است. دفع این زباله‌ها که دارای اثر رادیواکتیوی خطرناکی برای محیط زیست و انسان هستند، مهمترین چالشی است که در خصوص این صنعت وجود دارد.

در گزارش کارشناسی کمیسیون اروپا نیز به این مورد اشاره شده است و نتیجه نهایی در این خصوص این بوده است که نگهداری زباله‌های هسته‌ای در سازه‌هایی خاص در عمق زمین، به عنوان مناسب‌ترین و ایمن‌ترین راه حل ارزیابی می‌شود. از همین رو نمی‌توان صرفا به دلیل رادیواکتیو بودن مواد زائد هسته‌ای، مانع از طبقه بندی انرژی هسته‌ای در ردیف فعالیت‌های سبز و پایدار اتحادیه اروپا شد.

تولید برق با انرژی هسته‌ای دارای پایین‌ترین میزان مرگ و میر

همچنین گزارش مذکور اشاره کرده است کشورهایی همچون فرانسه، سوئد و فنلاند که به نوعی پیشتازان بهره برداری از انرژی هسته‌ای جهت تولید برق در اروپا هستند، در شرایط مناسب و رو به جلویی در راستای آماده سازی محل‌های مناسب در عمق زمین برای دفع مواد زائد صنعت هسته‌ای خود قرار دارند.

به علاوه در گزارش کمیسیون اروپا به این نکته اشاره شده است احتمال بروز اتفاقات پیش بینی نشده و خطرناک در راکتورهای هسته‌ای هرچند کاملا رد نمی‌شود اما ریسک وقوع آن چندان بالا نیست. از همین رو توسعه صنعت هسته‌ای با رعایت استانداردهای ایمنی لازم می‌تواند کاملا مورد تایید باشد.

نهایتا در گزارش مذکور گفته شده است طبق بررسی‌های صورت گرفته، در بین فناوری‌های تولید برق، نیروگاه‌های هسته‌ای نسل سوم که هم اکنون در حال توسعه و استفاده هستند کمترین میزان مرگ و میر را در مقایسه با دیگر روش‌ها را دارد.

منبع: پایگاه خبری-تحلیلی یورواکتیو

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.