۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۰۰۱ ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

بر اساس آخرین مطالعه مرکز تحقیقات نروژی SINTEF، پمپ‌های حرارتی با برخورداری از دمای بالا و مخازن ذخیره حرارتی گرمایش و سرمایش ترکیبی گزینه مطلوبی جهت افزایش بهره وری انرژی در بخش صنعت محسوب می‌شود. برای مثال با استفاده از پمپ حرارتی در یک کارخانه لبنیاتی مورد بررسی، مصرف انرژی حدود ۴۰ درصد یا بیش از ۵ گیگاوات ساعت کاهش یافت؛ که معادل انرژی مورد نیاز ۲۵۰ خانوار نروژی است.

به گزارش مسیر اقتصاد استفاده از پمپ های حرارتی جهت گرمایش و سرمایش ساختمان‌های تجاری و مسکونی طی سال‌های اخیر به دلیل مزایای اقتصادی و فنی متعددی که در مقایسه با سیستم‌های گرمایشی فعلی دارد، مورد توجه کشورهای زیادی قرار گرفته است. به تازگی نیز استفاده از پمپ‌های حرارتی در کارخانجات و بخش‌های صنعتی مختلف مورد توجه سیاستگذاران و همچنین سرمایه گذاران قرار گرفته است.

تمایل کشورهای صنعتی به استفاده از پمپ های حرارتی در صنعت

کشورهایی همچون بریتانیا، آمریکا، هند و غیره سیاست‌های متنوعی را در راستای جایگزینی تدریجی پمپ‌ های حرارتی با سیستم‌های گرمایش فعلی که مبتنی بر سوخت‌های فسیلی هستند اتخاذ کرده‌اند. به عنوان مثال بریتانیا در برنامه جامع خود تحت عنوان «خانه‌های سبز» اختصاص تسهیلات به مشترکان بخش خانگی جهت جایگزینی سیستم‌های گرمایش فعلی که همراه با مصرف هزینه و انرژی به مراتب بالاتری هستند را در دستور کار خود قرار داده است.

صرفه جویی هر کارخانه با پمپ‌ حرارتی معادل ۲۵۰ خانوار نروژی

بر اساس آخرین تحقیقات مرکز تحقیقات نروژی SINTEF پمپ های حرارتی با برخورداری از دمای بالا و مخازن ذخیره حرارتی گرمایش و سرمایش ترکیبی، گزینه خوبی جهت افزایش بهره وری انرژی در بخش خانگی و همچنین بخش‌های مختلف صنعتی محسوب می‌شود. علاوه بر این، پمپ‌ های حرارتی برعکس سیستم‌های گرمایش و سرمایش فعلی که بر پایه سوخت‌های فسیلی فعالیت می‌کنند، دارای میزان انتشار آلایندگی به مراتب کمتری است.

طبق یافته‌های دانشمندان دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU) از پمپ‌ های حرارتی می‌توان در بسیاری از کارخانه‌های صنعتی همچون کارخانجات لبنیات جهت افزایش بازدهی و بهره وری انرژی استفاده کرد. ادغام و یکپارچه سازی پمپ‌های حرارتی با سیستم‌های مورد استفاده در فرآیندهای کارخانه لبنیات جهت تامین سرمایش یا گرمایش، می‌تواند بازدهی کارخانه را تا حد محسوسی بهبود بخشیده و افزایش دهد. کاهش یک سومی اتلاف حرارتی در طی فرآیندها نیز از دیگر مزایای استفاده از پمپ های حرارتی به شمار می‌رود.

طی مطالعه انجام شده همچنین مشخص شد مصرف انرژی کارخانه لبنیاتی مورد مطالعه که از پمپ حرارتی استفاده کرده بود، حدود ۴۰ درصد یا بیش از ۵ گیگاوات ساعت نسبت به کارخانه مشابه که فاقد پمپ حرارتی بود کمتر است. این میزان انرژی تقریبا معادل با انرژی مورد نیاز ۲۵۰ خانوار نروژی است.

کاهش ۹۰ درصدی آلایندگی کارخانه صنعتی دارای پمپ های حرارتی

از دیگر نتایج این مطالعه، کاهش بیش از ۹۰ درصدی آلاینده‌های گلخانه‌ای ناشی از کارخانه لبنیاتی است که از پمپ حرارتی استفاده کرده بود. این میزان با آلایندگی بیش از ۳۴۰ اتومبیل بنزینی تقریبا برابر است. همین امر از اهمیت به سزای استفاده از پمپ‌ های حرارتی در بخش‌های صنعتی حکایت دارد.

در بخش‌ها و مجموعه‌های صنعتی، تقریبا دو سوم انرژی مورد استفاده صرف تولید گرما در فرآیندهای مختلف می‌شود. همچنین در برخی بخش‌ها نیز، نیاز به سرمایش و گرمایش به صورت همزمان وجود دارد. از همین رو در این موارد استفاده از پمپ های حرارتی می‌تواند توجیه اقتصادی و فنی مطلوبی به همراه داشته باشد.

بالا بودن ضریب عملکرد(COP) پمپ‌ های حرارتی نیز از دیگر مزایای آن نسبت به سیستم‌های مبتنی بر سوخت‌های فسیلی است. سیستم‌های فسیلی دارای ضریب عملکرد کمتر از ۱ هستند اما ضریب عملکرد پمپ‌ های حرارتی بین ۲ تا ۵ است.

مجموعا مزایا و ویژگی‌های گفته شده سبب شده است کشورهای مختلف همچون بریتانیا، چین، آمریکا، هند و… به استفاده از پمپ های حرارتی در بخش‌های صنعتی و همچنین در بخش خانگی و جایگزینی سیستم‌های فسیلی فعلی با این پمپ‌ها، روی بیاورند.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.