۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۹۷۶ ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

فاتح دانموز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در کنفرانس تولید همزمان اوراسیا که هفته گذشته برگزار شد، از سرمایه گذاری ۶۳۵ میلیون دلاری این کشور در زمینه بهره وری انرژی در سال ۲۰۲۰ خبر داد. ترکیه برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی خود را در سال ۲۰۱۷ منتشر کرده و بر اساس آن قرار است در بازه ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ حدود ۱۱ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف مرتبط با حوزه انرژی سرمایه گذاری کند. از اهداف تعیین شده برای این سند، کاهش ۱۴ درصدی مصرف انرژی و صرفه جویی ۳.۶ میلیارد دلاری در هزینه‌های انرژی عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد افزایش بهره وری انرژی همواره یکی از اصلی ترین راهبردها در حوزه انرژی به شمار می‌آید. کشورهای مختلف در این راستا علاوه بر مدیریت مصرف و تقاضا در بخش انرژی به اتخاذ سیاست‌های مختلف با هدف افزایش بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی می‌پردازند تا ضامن رشد و توسعه اقتصادی کشورشان باشد. از همین رو  سرمایه گذاری‌های گسترده در زمینه بهره وری انرژی در دستور کار بسیاری از کشورها از جمله ترکیه قرار گرفته است.

برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی ترکیه در دستور کار دولت این کشور

فاتح دانموز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در کنفرانس تولید همزمان اوراسیا که هفته گذشته برگزار شد گفت سرمایه گذاری‌های ترکیه در زمینه بهره وری انرژی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۶۳۵ میلیون دلار بوده است. این سرمایه گذاری موجب صرفه جویی انرژی معادل۴۵۱ میلیون تن معادل نفت خام بوده است و در کاهش هزینه‌ها به میزان ۱۵۸ میلیون دلار نیز کمک زیادی کرده است.

وی در ادامه گفت ترکیه برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی[۱] این کشور را در سال ۲۰۱۷ منتشر کرده است. طبق این برنامه که مشتمل بر ۶ دسته بندی موضوعی و ۵۵ اقدام است، مصرف انرژی در این کشور میبایست تا سال ۲۰۲۳ به میزان ۱۴ درصد کاهش پیدا کند. همچنین هدف گذاری فوق موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۶۶.۶ میلیون تن خواهد شد.

به گفته وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه این کشور  چندین پروژه بهره‌وری انرژی را نیز در بخش صنعتی ترکیه در دستور کار قرار داده است. سرمایه گذاری بالغ بر ۳۶ میلیون دلار در این بخش که منجر به صرفه جویی به ارزش بیش از ۲۱ میلیون دلار و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی نیز خواهد شد، از برنامه‌های دولت ترکیه طبق برنامه ملی بهره‌وری انرژی این کشور است.

سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد دلاری ترکیه در جهت بهینه سازی مصرف انرژی تا ۲۰۲۳

در ماه آگوست سال ۲۰۱۹ ریاست جمهوری ترکیه هدف گذاری کاهش ۱۴ درصدی مصرف انرژی در این کشور تا سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد. این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۲۳ و بر قالب برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی که برای بازه ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ تدوین شده است، حدود ۱۱ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف مرتبط با حوزه انرژی سرمایه گذاری کند.

به ادعای مقامات ترکیه‌ای،سرمایه گذاری‌ مذکور می‌تواند تاثیر به سزایی در افزایش بهره وری انرژی در این کشور داشته باشد. بخش‌هایی همچون صنعت، خانگی و ساختمان‌های عمومی و خصوصی، حمل و نقل، ساخت و ساز و کشاورزی از جمله مهمترین بخش‌هایی هستند که دولت ترکیه قصد سرمایه گذاری گسترده در آن را دارد.

لازم به ذکر است به گفته مسئولان ترکیه‌ای، سرمایه گذاری ۱.۳ میلیارد دلاری این کشور در بخش‌های گفته شده همراه با صرفه جویی ۳.۶  میلیارد دلاری در هزینه‌های انرژی این کشور تا سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

پینوشت:

[۱]  National Energy Efficiency Action Plan

منبع: پایگاه خبری-تحلیلی دیلی سباه

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.