۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۹۶۴ ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

در سال های اخیر سرمایه گذاری در توسعه استفاده از راکتورهای کوچک در صنعت هسته‌ای مورد توجه کشورهای زیادی همچون کانادا قرار گرفته است. استفاده از این راکتورها دارای مزایای متعددی همچون ایمنی بالاتر و ریسک کمتر نسبت به راکتورهای مرسوم فعلی است. ماه گذشته، شرکت مولتکس انرژی که یک شرکت فعال در زمینه توسعه فناوری راکتورهای هسته‌ای نسل جدید به شمار می‌رود، از پروژه جدید خود به ارزش ۴۵ میلیون دلار که قرار است با همکاری دولت کانادا رونمایی کرد. کانادا با وجود بهره مندی از ظرفیت تولید برق آبی، به میزان بیش از مصرف کل کشور، از جمله کشورهایی است که سرمایه گذاری در تولید برق هسته‌ای را نیز در دستورکار قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طی سال‌های اخیر، توسعه راکتورهای کوچک و ماژولار هسته‌ای که تحت عنوان SMR[۱] شناخته می‌شوند، از سوی دانشمندان مورد توجه قرار گرفته است. این نوع راکتورها که در واقع نسل جدید راکتورهای هسته‌ای محسوب می‌شوند، دارای مزایای متعددی همچون ایمنی بالاتر و ریسک کمتر نسبت به راکتورهای مرسوم فعلی هستند. از همین رو سرمایه گذاری در استفاده از این راکتورها در صنعت هسته‌ای مورد توجه کشورهای زیادی همچون کانادا قرار گرفته است.

کانادا در پی احداث پروژه تولید ۳۰۰ مگاوات برق با راکتورهای نسل جدید

در ماه گذشته، شرکت مولتکس انرژی[۲] که یک شرکت فعال در زمینه توسعه فناوری راکتورهای هسته‌ای نسل جدید به شمار می‌رود، از پروژه جدید خود که قرار است با همکاری دولت کانادا در این کشور اجرا و به بهره برداری برسد رونمایی کرد.

در این پروژه که به ارزش ۴۵ میلیون دلار در دست اجرا قرار گرفته است، از راکتور نسل جدید این شرکت با نام SSR-W جهت تولید ۳۰۰ مگاوات برق استفاده خواهد شد. همچنین مسئولان شرکت مولتکس انرژی گزارشاتی را در خصوص مزایای اقتصادی حاصل از استفاده از راکتورهای نسل جدید به مقامات استانی کانادا جهت توجیه آنان ارسال کرده‌اند. به گفته مسئولان کانادایی، قرار است پروژه راکتور SSR-W تا سال ۲۰۳۰ به بهره برداری رسیده و به شبکه برق متصل گردد.

به گفته وزیر توسعه اقتصادی کانادا، راکتورهای نسل جدید SMR می‌تواند نقش به سزایی در توسعه این کشور و همچنین تحقق اهداف اقلیمی کانادا تا افق ۲۰۵۰ ایفا کند. وی افزوده است سرمایه گذاری کانادا در توسعه راکتورهای SMR می‌تواند کمک زیادی در افزایش اعتبار این فناوری به همراه داشته باشد.

مزایای اقتصادی و زیست محیطی راکتورهای نسل جدید SMR

به گفته مقامات کانادایی، کمک به توسعه بخش‌های مختلف صنعتی استان‌های کانادا با تامین انرژی پاک تولید شده از طریق راکتورهای SMR نیز از دیگر مزایای استفاده از این راکتورها به شمار می‌رود. علاوه بر این، کاهش زباله‌های هسته‌ای تولید شده در راکتورهای نسل جدید نسبت به راکتورهای فعلی نیز از دیگر مزیای سودمند این راکتورها محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است در صورت استفاده از راکتورهای هسته‌ای کوچک نسل جدید، می‌توان زباله‌های هسته‌ای تولید شده را بازیافت کرده و مجددا جهت تولید انرژی مورد استفاده قرار داد.

همچنین مدیرعامل شرکت مولتکس انرژی در آمریکای شمالی ماه گذشته از دولت کانادا به دلیل حمایت از توسعه و استفاده از راکتورهای نسل جدید این شرکت قدردانی کرد و افزود: انرژی تولید شده توسط راکتورهای نسل جدید SMR کاملا پاک بوده و از منظر زیست محیطی نیز هیچ گونه خطری ندارد. علاوه بر این مزایای اقتصادی استفاده از این راکتورها هم اکنون نیز مورد توجه بسیاری از کشورها از جمله کانادا و ژاپن قرار گرفته است.

سهم ۱۵ درصدی انرژی هسته‌ای از سبد تولید برق کانادا

در نمودار ذیل به نقل از وزارت منابع طبیعی کانادا، وضعیت سبد برق تولیدی این کشور بر اساس منابع اولیه قابل مشاهده است.

همانطور که دیده می‌شود، درصد زیادی از برق تولیدی کانادا از طریق برق آبی تامین می‌شود. پس از آن انرژی هسته‌ای با ۱۵ درصد، سوخت‌های فسیلی با ۱۱ درصد و ذغال سنگ و انرژی‌های تجدید پذیر مثل خورشیدی و بادی نیز ۷ درصد از کل میزان برق تولیدی این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته کارشناسان، با سیاستگذاری جدید دولت کانادا در توسعه استفاده از راکتورهای نسل جدید، سهم انرژی هسته‌ای از سبد تولید برق این کشور افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان نمونه افزایش ظرفیت سایت هسته‌ای دارلینگتون این کشور جهت استفاده از راکتورهای نسل جدید از سال ۲۰۲۸ از دیگر برنامه‌های دولت کانادا در توسعه صنعت هسته‌ای در این کشور است.

پی‌نوشت:

[۱] small modular reactor

[۲] Moltex Energy

منبع: پایگاه تخصصی اخبار انرژی هسته‌ای

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.