۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۵۷۹ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ دسته: مالیات کارشناس: میلاد صادقی
۰

نظام مالیات بر درآمد افراد در استرالیا از الگوی مالیات بر مجموع درآمد پیروی می‌کند و از میان منابع مختلف درآمدی، مالیات بر مجموع درآمد بزرگ‌ترین منبع درآمد مالیاتی دولت استرالیا است. این پایه مالیاتی نیمی از درآمدهای بودجه فدرال استرالیا را تشکیل می‌دهد و بالاترین نرخ نهایی آن به ۴۵ درصد نیز می‌رسد.

مسیر اقتصاد/ درآمد دولت استرالیا در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته و همچنین برخی از رقبای منطقه‌ای، به میزان زیادی به مالیات بر مجموع درآمد افراد و شرکت‌ها متکی است. این وابستگی با وجود تغییر قابل توجه در اقتصاد این کشور، تقریباً از همان دهه ۱۹۵۰، همچنان باقی مانده است.

تامین درآمدهای مالیاتی دولت استرالیا از مالیات بر درآمد افراد و شرکت‌ها

مالیات بر درآمد مهم‌ترین شکل مالیات در استرالیا است و توسط دولت فدرال از طریق اداره مالیات استرالیا (ATO) دریافت می‌شود. از مهم‌ترین منابع مالیات بر درآمد در استرالیا می‌توان به مالیات بر مجموع درآمد افراد و مالیات بر درآمد شرکت‌ها اشاره کرد.

از میان منابع مختلف مالیاتی، مالیات بر مجموع درآمد افراد مهم‌ترین منبع درآمد دولت استرالیا است. دولت استرالیا از اواسط دهه ۱۹۷۰ به طور مداوم حدود نیمی از مالیات خود را از این پایه مالیاتی اخذ کرده است و این پایه همچنان به عنوان یک منبع درآمد پایدار و قابل پیش بینی مورد توجه دولت استرالیا است. بررسی‌ روند نرخ این پایه مالیاتی نشان می‌دهد که در سال‌های آینده سهم این پایه مالیاتی بیشتر نیز می‌شود.

مالیات بر درآمد شرکت‌ها نیز به عنوان یکی دیگر از منابع مالیاتی دولت استرالیا به شمار می‌رود که توانسته سهم موثری از درآمدهای مالیاتی دولت استرالیا را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر نرخ شرکت‌های بزرگ با نرخ ثابت ۳۰ درصد و شرکت‌های کوچک با نرخ ۲۶ درصد محاسبه می‌شوند. در شکل زیر روند نسبت‌های پایه‌های مالیاتی مختلف در طول زمان آمده است.[۱]

قوانین مالیات بر درآمد دولت استرالیا

قوانين مالياتي استراليا بسيار متنوع است و ميزان پرداختی ماليات به موارد متعددی از جمله مقیم استرالیا بودن، میزان کسب درآمد، تعداد شغل و داشتن شماره پرونده مالیاتی (TFN) بستگی دارد. دولت استراليا داراي يک سيستم مالياتي تصاعدی است، به اين معني که هرچه درآمد شخص بيشتر باشد، ماليات بيشتري نيز پرداخت مي‌کند. در حال حاضر مالیات افراد بر اساس درآمدی محاسبه می‌شود که آنها در طول یک سال مالی به دست می‌آورند. در استرالیا مالیات بر درآمد افراد از الگوی مالیات بر مجموع درآمد پیروی می‌کند و استرالیایی‌ها مالیات را به جای خانوار به صورت فردی می‌پردازند.

مالیات بر درآمد افراد طبق قانون اساسی می‌تواند توسط دولت‌های ایالتی اخذ شود، اما دولت‌های ایالتی از زمان جنگ جهانی دوم مالیات بر درآمد وضع نکرده‌اند. اتحادیه مشترک ­المنافع استرالیا مجری انحصاری اخذ مالیات بر درآمد افراد از سال ۱۹۴۲ تاکنون است.

تنوع نرخ‌ها و طبقات مالیاتی در استرالیا

مالیات در استرالیا برای اشخاص حقیقی به صورت پلکانی افزایش می‌یابد. جدول زیر، مالیات دریافتی اشخاص حقیقی را طبق درآمد سالانه برای افراد مقیم استرالیا در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ دسته بندی کرده است. کمترين نرخ ۱۹ درصد و بالاترين نرخ ۴۵ درصد است که فقط از درآمد بالاي ۱۸۰ هزار دلار دريافت مي‌شود. بيشتر استراليايي‌ها در طبقه متوسط مي‌‌نشينند. البته اين نرخ‌ها شامل هزينه مراقبت‌هاي پزشکي نيست.[۲]

این نکته نیز قابل ذکر است که مبالغ بالا پس از کسر خرج‌ها و هزینه‌هایی است که افراد برای کار خود انجام می‌دهند. به گزارش اداره مالیات استرالیا (ATO) مقدار مالیات پرداختی برای افراد مقیم خارجی نیز به صورت زیر است:

انواع هزینه‌های قابل قبول مالیاتی دولت استرالیا

در قوانين مالياتي استراليا مواردی وجود دارد که اگر افراد، يک سري هزينه‌هايي در زندگي خود داشته باشند مي‌توانند ماليات کمتري در کشور استراليا پرداخت کنند. از جمله این معافیت‌ها، کسورات و اعتبار مالیاتی که در نظام مالیاتی دولت استرالیا اعمال می‌شود در جدول زیر آورده شده است.[۳]

بررسی نظام مالیات بر درآمد استرالیا نشان می‌دهد که علاوه بر سهم بالای پایه مالیات بر مجموع درآمد در سالیان گذشته، بر میزان نرخ آن نیز در سال‌های آینده افزوده خواهد شد. این نکته بر اهمیت این پایه مالیاتی در نظام مالیات بر درآمد استرالیا اذعان دارد که توانسته علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای اداره کشور، توزیع درآمدی مناسبی نیز ایجاد کند.

پینوشت:

[۱]  براساس تحلیل مالیات بر درآمد افراد در پایگاه « پارلمان استرالیا»

[۲]  براساس تحلیل آمارهای مالیاتی «اداره مالیات استرالیا»

[۳] خادمی، علی ­اکبر. رضایی دوانی، مجید. حاج‌محمدی، فرشته. پژوهشنامه مالیات، (۱۳۹۱).

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.