۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۵۶۸ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ دسته: مالیات کارشناس: میلاد صادقی
۰

در ایالات متحده آمریکا همچون سایر کشورها انواع معافیت‌های مالیاتی، کسورات و اعتبارات وجود دارد که باعث می‌شود بدهی مالیاتی افراد کاهش یابد. هدف از اعطای معافیت‌های مالیاتی عموماً تشویق به انجام برخی فعالیت‌ها مانند سرمایه‌گذاری در حوزه‌های خاص است؛ در حالی که هدف از تعریف کسورات و اعتبار مالیاتی عموماً تشویق افراد به انجام برخی مخارج خاص است. همچنین انتخاب واحد مالیاتی و طبقه مالیاتی نیز نقش مهمی در میزان بدهی مالیاتی افراد دارد که متناسب با درآمد افراد و همچنین تاهل یا تجرد افراد متفاوت است.

مسیر اقتصاد/ در همه نظام‌های مالیات بر درآمد همچون ایالات متحده آمریکا برخی از درآمدها از پرداخت مالیات معاف و برخی مخارج شخصی به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مورد پذیرش قرار گرفته است. این موارد که به معافیت‌ها، کسورات و اعتبار مالیاتی معروف هستند و در گزارش قبل به آن اشاره شد، یا به صورت مستقیم باعث کاهش بدهی مالیاتی می‌شوند یا از طریق کاهش پایه مالیاتی و بسته به نرخ مالیاتی به صورت غیر مستقیم منجر به کاهش پرداختی مالیاتی فرد می‌گردند.

معافیت‌ها، اعتبارات و کسورات مالیاتی قانونی در آمریکا

در نظام مالیاتی ایالات متحده آمریکا مانند بسیاری از نظام‌های مالیات بر مجموع درآمد، انواع معافیت‌های مالیاتی، کسورات و اعتبارات وجود دارد که باعث می‌شوند پایه مالیات از کل درآمد کمتر باشد. هدف از اعطای معافیت‌های مالیاتی عموماً تشویق به انجام برخی فعالیت‌ها مانند سرمایه‌گذاری در حوزه‌های خاص است؛ در حالی که هدف از تعریف کسورات و اعتبار مالیاتی عموماً تشویق افراد به انجام برخی مخارج خاص است. مواردی که در آمریکا معاف از مالیات هستند در شکل زیر آمده است.[۱]

کسورات مالیاتی نیز شامل موارد زیر است:

اعتبار مالیاتی و جبران زیان نیز در شکل زیر آمده است

همچنین در طراحی نظام مالیات بر درآمد، از مباحث مهمی که مورد توجه سیاست‌گذاران اقتصادی قرار می‌گیرد، پارامترهای تاثیرگذاری چون واحد و طبقه مالیاتی است که بر میزان بدهی مالیاتی افراد تاثیرگذار است.

اختیار انتخاب واحد مالیاتی در آمریکا

در ایالات متحده قانون مالیات بر درآمد افراد برای اولین بار در سال ۱۹۱۳ به تصویب رسید که فرد پایه اصلی مالیاتی بود؛ به طوری که بدون در نظر گرفتن وضعیت تاهل وی و بر اساس درآمد شخصی­اش مشمول مالیات می‌گردید. اما در قانون درآمد سال ۱۹۴۸، واحد مالیاتی از فرد به خانوار تغییر کرد. در این شرایط زوجین می‌توانستند درآمدشان را با یکدیگر جمع کنند و تقسیم بر دو کنند تا درآمد مشمول مالیاتشان مشخص شود.

در حال حاضر بر اساس قوانین و مقرارت مالیاتی ایالات متحده (۲۰۰۷)، مالیات را بر درآمد خالص افراد وضع می‌کنند. افراد متاهل می‌توانند، انتخاب کنند که اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت جداگانه پر کنند و از کسورات فردی بهره‌مند گردند یا به صورت مشترک که در این صورت از تخفیف‌های مربوط به زوجین متاهل استفاده می‌کنند.

تنوع نرخ‌ها و طبقات مالیاتی در ایالات متحده آمریکا

در ایالات متحده آمریکا نرخ‌های مالیاتی بر اساس نحوه پرکردن اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان طبقه‌بندی می‌شوند. اگر تفاوت بالایی در توزیع درآمد وجود داشته باشد، زوجینی که اظهارنامه مشترک پر کرده‌اند مالیات کمتری پرداخت خواهند کرد. فرزندان نیز لازم است اظهارنامه مالیات بر درآمد جداگانه‌ای پر کنند و خودشان به صورت مجزا به پرداخت مالیات­شان اقدام نمایند.

در ایالات متحده آمریکا، افراد متأهل هم امکان ارائه اظهارنامه مشترک و هم جداگانه دارند اما چون کسورات در حالت جداگانه نصف حالت مشترک است، تقریباً هیچ زوجی از گزینه جداگانه استفاده نمی‌کند. همچنین بخش خاصی از افراد متأهل می‌توانند اظهارنامه‌ای تحت عنوان سرپرست خانوار ارائه کنند. برای هر یک از این چهار حالت، یک جدول مالیاتی جداگانه ارائه می‌شود که هر ساله نسبت به تورم شاخص‌بندی می‌شود.

وضعیت نرخ‌ها و طبقات مالیاتی برای ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹ در جدول زیر نشان داده شده است که برای افراد مجرد و سرپرست خانوار متفاوت است.[۲]

بررسی نظام مالیات بر درآمد ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد در این کشور علاوه بر اینکه انواع معافیت‌ها و کسورات مالیاتی وجود دارد که باعث کاهش میزان مالیات پرداختی می‌شود، با افزایش درآمد افراد چه به صورت فردی باشد یا به عنوان سرپرست خانواده، بر میزان نرخ مالیات افراد افزوده می‌شود که این امر نشان دهنده رابطه مستقیم نرخ مالیات با افزایش درآمد است.

پینوشت:

[۱]  نصیری اقدم، علی. همکاران. معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی و امور بین‌‌الملل سازمان مالیاتی، (۱۳۹۸).

[۲] بر اساس تحلیل آمارهای درآمدهای مالیاتی، در پایگاه «نکات حسابداری و مالیاتی»

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.