۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۳۴۵ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ دسته: انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

سوئد از جمله کشورهای اروپایی به شمار می‌رود که در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف همچون حمل و نقل، اقدامات متعددی را در دستور کار خود قرار داده است. این کشور در نظر دارد میزان بهره وری انرژی را تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۰۵ ارتقا بخشد. از جمله سیاست‌هایی که در برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی سوئد به آن اشاره شده، تلاش برای کاهش میزان عبور و مرور مردم در سطح شهرها و همچنین تعیین مالیات بر خرید خودرو و بر ترافیک خودروها است.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش حمل و نقل از حیث مصرف انرژی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کشورها با هدف افزایش بهره وری انرژی اقدام به اجرای سیاست‌های متنوعی در بخش‌های مختلف انرژی بر همچون بخش حمل و نقل می‌کنند. سوئد از جمله کشورهای اروپایی به شمار می‌رود که در این راستا اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است.

وضعیت سبد انرژی تولیدی و مصرفی در سوئد

به منظور بررسی سیاست‌های هر کشور در بخش بهینه سازی مصرف انرژی، لازم است سبد انرژی آن کشور و تنوع آن مورد بررسی قرار گیرد. دلیل این امر نیز متنوع بودن سیاست‌های هر کشور که بسته به شرایط متفاوت است، می‌باشد.

نمودار ذیل، منابع اولیه سبد انرژی سوئد را نشان می‌دهد.

منبع: worldenergydata.org

همانطور که مشاهده می‌گردد، در سوئد نیز مانند فرانسه، انرژی هسته‌ای بیشترین سهم از سبد انرژی تولید شده در این کشور را به خود اختصاص داده است. پس از آن، انرژی برق آبی و سوخت‌های زیستی بیشترین سهم را از آن خود کرده‌اند.

نمودار پایین، میزان انرژی مصرفی نهایی را به تفکیک بخش‌های مختلف همچون صنعت، خانگی و حمل و نقل نشان می‌دهد.

منبع: آژانس بین المللی انرژی

بخش صنعت بیشترین سهم را در مصرف انرژی در سوئد از آن خود کرده است. پس از آن نیز بخش خانگی و حمل و نقل بالاترین میزان مصرف انرژی را دارند. از همین رو سوئد طی سال‌های اخیر، سیاست‌ها و برنامه‌های متعددی را در راستای بهینه سازی مصرف انرژی در بخش‌های خانگی و حمل و نقل تدوین و در دستور کار قرار داده است.

در دستور کار قرار گرفتن افزایش بهره وری انرژی

افزایش ۲۰ درصدی میزان بهره وری انرژی و افزایش سهم تجدیدپذیرها در بخش حمل و نقل به میزان ۱۰ درصد تا سال ۲۰۲۰ از مهمترین اهداف سوئد در بخش انرژی طی سال‌های اخیر به شمار می‌رود. همچنین این کشور در نظر دارد میزان بهره وری انرژی را تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۵۰درصد نسبت به سال ۲۰۰۵ ارتقا بخشد.

لازم به ذکر است برنامه‌های گفته شده، طبق گفته مسئولان سوئدی، به معنی اعمال محدودیت بر تولیدانرژی هسته‌ای نیست و سهم این منبع انرژی از سبد انرژی سوئد(حدود ۲۵درصد) تغییر قابل ملاحظه‌ای نخواهد داشت.

ضرورت کاهش نیاز مردم به حمل و نقل با هدف بهبود بهره وری انرژی

سوئد در بخش حمل و نقل برنامه‌ ریزی‌هایی را در قالب برنامه‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی»[۱] در دستور کار دارد. اصلی ترین راهبردی که در رابطه با این بخش به آن اشاره شده است، لزوم کاهش نیاز روزانه مردم به حمل و نقل است.

اعمال تغییراتی در ساختار اداری و شهرسازی از موارد عنوان شده با هدف کاهش نیاز به حمل و نقل و به تبع آن کاهش میزان مصرف انرژی در این بخش محسوب می‌شود.

یکی دیگر از نکات جالب توجهی که در برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی در سوئد عنوان شده، لزوم برچسب گذاری تایر خودروهای عمومی و خصوصی است. اینکار با هدف کمک به افزایش بهره وری در بخش حمل و نقل انجام می‌شود.

وضع مالیات بر خودرو و تردد خودرو در سطح شهرها جهت کاهش آلایندگی

از دیگر سیاست‌هایی که در برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی سوئد به آن اشاره شده، افزایش مالیات بر خرید خودرو و همچنین بر ترافیک خودروها است. بر همین مبنا، مالیات اتومبیل‌های سواری و وسائل نقلیه سبک و اتوبوس‌ها به میزان ۱ درصد افزایش می‌یابد. همچنین دارندگان اتومبیل می‌بایست در سامانه‌ای که توسط دولت سوئد معرفی شده است، مشخصات دقیق خودروی خود را وارد نمایند.

مالیات بر تردد خودروها نیز بر اساس شاخص آلایندگی هر خودرو، برای آن تعیین می‌گردد و این مبلغ برای خودروها تفاوت زیادی دارد. به این دلیل که مبلغ مالیات وضع شده برای هر خودرو، بسته به میزان انتشار دی اکسید کربن از هر خودرو، متفاوت است.

پینوشت:

[۱] Sweden’s National Energy Efficiency Action Plan

منبع: برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی سوئد

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.