۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۳۰۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ دسته: انرژی، گازهای همراه نفت
۰

در سال ۲۰۱۶، برنامه تجاری سازی گازهای همراه نفت در نیجریه، تحت عنوان NGFCP جهت اجرا به تصویب رسید. کاهش پیامدهای منفی زیست محیطی از یک سو و استفاده از ظرفیت بالقوه اقتصادی ناشی از تجاری سازی گازهای همراه، از سوی دیگر، اهداف اصلی نیجریه از تصویب و در دستور کار قرار دادن این برنامه عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد نیجریه سیاست‌های متعددی را در راستای کاهش سوزاندن گازهای همراه در این کشور که به یک معضل زیست محیطی تبدیل شده، در دستور کار خود قرار داده است. وضع مالیات بر ارزش قابل استفاده اقتصادی گازهای سوزانده شده یکی از این سیاست‌ها بوده است. همچنین در سال ۲۰۱۶، برنامه تجاری سازی گازهای فلر ([۱]NGFCP) در این کشور جهت اجرا به تصویب رسید.

جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه با اجرای پروژه های تجاری‌ سازی

پس از تصویب برنامه تجاری سازی گازهای فلر در نیجریه، مسئولان این کشور اهداف متعددی را از انجام این برنامه عنوان کردند. کاهش پیامدهای زیست محیطی ناشی از سوزاندن گازهای همراه و همچنین استفاده از ظرفیت بالقوه اقتصادی این گازها از طریق تجاری سازی از مهمترین اهداف ذکر شده از انجام این برنامه محسوب می‌گردد.

به گفته وزارت نفت نیجریه، ضریب بالقوه این کشور در استفاده از گازهای همراه موجب شده است صرفه اقتصادی انجام پروژه‌های فنی منتوع جهت تجاری سازی این گازها مورد توجه مسئولان بخش انرژی این کشور قرار گیرد. مقرر شده است سرمایه مورد نیاز برای انجام پروژه‌های در دستور کار از محل سرمایه گذاران شخص ثالث طی یک فرآیند رقابتی و شفاف تامین شود.

فروش گازهای همراه از طریق مناقصه‌ و بصورت رقابتی و شفاف

دولت نیجریه در نظر دارد گازهای فلر میادین نفت و گاز این کشور را از طریق انجام مناقصه‌هایی شفاف و رقابتی به سرمایه گذاران شخص ثالث واگذار و به فروش برساند. سرمایه گذاران نیز با اختصاص سرمایه خود به پروژه‌هایی که در قالب برنامه NGFCP در دست اجرا قرار دارد، می‌توانند گازهای تجاری شده را در داخل یا خارج از نیجریه به فروش برساند.

به گفته مسئولان نیجریه‌ای، پیامد زیست محیطی ناشی از سوزاندن گازهای همراه، حدود ۶۰ سال است که محیط زیست این کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است. از همین رو اجرای برنامه مذکور می‌تواند کمک فزاینده‌ای از یک سو به حل مشکلات زیست محیطی ناشی از این گازها و از سوی دیگر کسب درآمد از محل تجاری سازی این گازها، به همراه داشته باشد.

لازم به ذکر است بوهاری رییس جمهور نیجریه در سال ۲۰۱۶ قول داده بود روند سوزاندن گازهای همراه در این کشور تا سال ۲۰۲۰ به پایان برسد اما فعالان حقوق بشر معتقدند وی تا حد زیادی در انجام وعده خود کوتاهی کرده است.

شرکت‌های نفتی چند ملیتی مقصران اصلی پیامدهای زیست محیطی نیجریه

بسیاری از کارشناسان محیط زیست نیجریه معتقدند شرکت‌های بین المللی فعال در صنعت نفت نیجریه، همچون اکسون موبیل آمریکا، مقصر اصلی در سوزاندن گازهای همراه و  وقوع پیامدهای مخرب زیست محیطی آن هستند. از همین رو فعالان زیست محیطی اجرای قوانین سختگیرانه از سوی دولت این کشور جهت جلوگیری از ادامه روند فعلی را خواستار شده‌اند.

پینوشت:

[۱] Nigerian Gas Flare Commercialisation Programme

منبع: وبسایت خبری تحلیلی allafrica



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.