۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۸۸۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای تعامل گسترده و سازنده با همه جهان است، گفت: تلاش اصلی دشمن در اعمال تحریم‌های اقتصادی بر ایران، جلوگیری از توسعه تجارت خارجی ایران است. به عنوان نمونه ترانزیت یکی از ظرفیت‌های مغفول ایران در منطقه است که می‌تواند سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور نماید. توجه به کشورهای منطقه در مقایسه با تلاش برای توسعه روابط با کشورهای اروپایی، اثرات بسیار بیشتری برای کشور به ارمغان خواهد آورد؛ چراکه حتی در زمان برجام صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان از کل صادرات غیرنفتی به اروپا بیشتر بود.

به گزارش مسیر اقتصاد هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. در این همایش دکتر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام ضمن تشکر از اندیشکده اقتصاد مقاومتی در ترویج سیاست‌های کلی اقتصاد  مقاومتی عنوان کرد: اگر بتوان یک راهبرد درست را انتخاب کرد، می‌توان مشکلات کلان کشور را حل کرد.

اقتصاد مقاومتی به معنای تعامل گسترده و سازنده با همه جهان است

جلیلی ادامه داد: نکته مهم این است که بعضا در هنگام مطرح کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفته می‌شود که بدون داشتن روابط گسترده با کشورها امکان رشد اقتصادی وجود ندارد. اما تعامل گسترده و سازنده از الزامات مهم اقتصاد مقاومتی است.

ایشان افزود: شناخت اشتراکات با سایر  کشورها بسیار مهم بوده و می‌توان این اشتراکات را به فرصت‌ تبدیل کرد. دشمن نیز در این اختلال و ایجاد موانع برای ایجاد روابط اقتصادی با کشورها همسایه است. یکی از اهرم های که دشمن از آن استفاده میکند این است که به موازات تحریم‌ها بسترهای اقتصادی با کشورهای منطقه را که ایران امکان حضور پر رنگ در آن دارد را از بین می برد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام عنوان کرد: اگر گفته می‌ شود که ایران مزیت های نسبی اقتصادی در حوزه انرژی، منابع اولیه، نیروی انسانی و دانش فنی دارد اگر به سمت بالفعل شدن نرویم کشورهای دیگر از این فرصت استفاده ها استفاده خواهند کرد. ضمن اینکه اگر کشور از این ظرفیت های استفاده نکند شاید امکان تحمل این فشار ها وجود نداشته باشد.

ترانزیت ظرفیت مغفول ایران در تجارت منطقه‌ای

دکتر جلیلی گفت: به عنوان نمونه در بحث حمل و نقل پتانسیل های ترانزیت زیادی وجود دارد. کریدورهای شمال – جنوب، شرق- غرب و جنوب شرقی ۳ کریدور مهم کشور بوده که طبق محاسبات کارشناسان ظرفیت ترانزیت ۵۰ میلیون تنی به ارزش ۴ میلیار دلار و  حداکثر تا ۳ برابر این ظرفیت به ارش ۱۲ میلیارد دلار صادرات انجام شود. کشورها رقیب با مسیرهای ریلی چین، تاشکند اوکراین و لهستان در حال از بین بردن این فرصت هستند.

وی افزود: خط لوله های انتقال انرژی هم راهکار دیگری است برای از بین رفتن فرصت های راهبردی کشور ددر ای حوزه که در واقع علیرغم داشتن دومین ذخایر گاز طبیعی جهان در این زمینه هجدهم است. خطوط لوله‌های از جمله تایپی،  آناتولی بحث فرصت صادرات گاز ایران را از بین ببرند.

صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان جنگ زده بیش از کل صادرات به اروپاست

ایشان افزود فرصت صادرات برق ایران به کشورهای منطقه از جمله افغستان و عراق  بسیار مهم بوده که به آن بی توجهی می شود. در حال حاضر مجموعه‌ای از تلاش‌ها برا یازبین بردن این فرصت از سوی آمریکا و عربستا سعودی در حال انجام است. این بحث در زمینه سایر کالاها از جمله مواد پتروشیمی نیز وجود دارد. ارزش بازار محصولات پایین دستی پتروشیمی ۱۳۰ میلیارد دلار است.

وی افزود : اگر فرصت‌های تجارت منطقه ای به خوبی شناسایی شود می‌توان تحریم های نفتی را که ناشی از خام فروشی است بی اثر کرد. کمان اینکه در حال حاضر صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان جنگ زده بیش از کل صادرات به اروپاست. در واقع جهش تولید زمانی اتفاق خواهد افتاد که جهش صادرات نیز صورت گیرد.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.