۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۴۹۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ دسته: هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مهدی غضنفری عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران بر ظرفیت بالای تجارت منطقه‌ای ایران تاکید کرد و افزود: ایران باید از موقعیت جغرافیایی استراتژیک و داشتن ۱۵ همسایه بهره لازم را در جهت تقویت تبادلات خارجی خود ببرد. برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی با موضوع تجارت منطقه‌ای نیز از منظر ارتباط اندیشکده‌ها با فعالان اقتصادی و مقامات تصمیم گیر و افراد اثرگذار و انتقال مسائل علمی و راهکارهای عملی به آن‌ها اقدام ارزشمندی است.

مهدی غضنفری عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و عضو کمیته علمی هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد به بیان اهمیت موضوع تجارت منطقه‌ای در کشور پرداخت و گفت: ما کشوری با همسایه زیاد هستیم. ۱۵ همسایه داریم که برخی از آن ها به لحاظ جغرافیایی و اقلیمی نمی‌توانند محصولاتی را تولید کنند که در ایران قابلیت تولید دارد. به این دلیل اگر موانع تجارت منطقه‌ای در ایران رفع شود و مشوق‌های لازم برای آن وضع گردد تجارت ایران می‌تواند رشد خیلی خوبی داشته‌باشد.

اهمیت تجارت منطقه‌ای با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران

وی ادامه داد: خیلی از کشورهای دیگر چنین فرصتی ندارند. البته این مساله در مورد تجارت بین‌الملل نیست. تجارت بین‌الملل نیز لازم است انجام شود مثلا ما از چین کالاهایی را وارد و به آن صادر می کنیم. اما تجارت منطقه ای به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ما اهمیت بسیار بیشتری دارد. ضمن این که در بسیاری از موارد، موانع تحریم‌ها را نیز ندارد.

غضنفری افزود: یک مشکلی در دانشگاه ها وجود داشت که باعث می شد به هدفشان نرسند. همین مساله اگر برای اندیشکده نیز پیش بیاید می‌تواند باعث نرسیدن اندیشکده به هدف خود شود. در واقع  تولید اندیشه و رسیدن آن به مخاطبان فرایندی است که باید کامل شود تا فایده داشته‌باشد. مثلا ممکن است علم پزشکی توسعه یابد اما محصول آن به بیمار نرسد.

همایش اقتصاد مقاومتی فرصت ارتباط اندیشکده‌ها با مسئولین و تصمیم‌گیران

همایش اقتصاد مقاومتی از منظر ارتباط با فعالان اقتصادی و مقامات تصمیم گیر و افراد اثرگذار و انتقال مسائل علمی و راهکارهای عملی به آن‌ها اقدام پسندیده و ارزشمندی است و می‌تواند نتایج قابل توجهی را در پی داشته‌باشد. اما چنین رویدادی اگر صرفا در حد انتشار مقاله و مباحث نظری باقی بماند، اگرچه بازهم درجه‌ای از اهمیت و ارزش را دارد، اما از آن جا که منجر به نتیجه نمی‌شود ارزش واقعی خود را نشان نمی‌دهد. بنابراین اندیشکده‌هایی همچون اندیشکده اقتصاد مقاومتی باید درگیر مسائل اجرایی شوند و این مباحث را از نزدیک بشناسند. جامعه علمی دانشگاهی باید با فعالان و ذینفعان تجارت منطقه‌ای همچون اتاق بازرگانی، فعالان بخش خصوصی، اتحادیه‌های صادرکنندگان، وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و رایزن های بازرگانی کشورهای همسایه ارتباط نزدیکی برقرار نمایند. به طور کلی برگزاری چنین همایشی بسیار ارزشمند است و باید در نظر داشت که ما هرچه با بخش اجرا بیشتر درگیر شویم موفق تر خواهیم بود.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.