۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۱۴۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰ دسته: انرژی، گازهای همراه نفت کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

در آمریکا باهدف استفاده بهینه از گازهای همراه نفت و کاهش هدر رفت آن‌ها، «مایع سازی» به عنوان راهکاری نوین در دستورکار قرار گرفته است. ایالت‌های تگزاس، داکوتای شمالی و نیومکزیکو بیشترین سهم در میزان هدر رفت گازهای همراه نفت در آمریکا را از آن خود کرده‌اند. میزان هدررفت گازهای همراه نفت تنها در ایالت نیومکزیکو، در هر ماه ۲۷۱ میلیون دلار برآورد شده است و درصورت جلوگیری از آن، درآمد مالیاتی این ایالت ۴۳ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای مختلف تولید کننده نفت همچون عراق، نیجریه، روسیه و آمریکا، تلاش‌های متعددی را در راستای کنترل گازهای همراه و جلوگیری از سوزاندن آنها انجام داده‌‌اند. پیامدهای زیست محیطی از جمله علل اصلی تلاش در جهت کاهش هر چه بیشتر سوزاندن گازهای فلر به شمار می‌رود.

بر طبق آمار بانک جهانی، چهار کشور آمریکا، روسیه، ایران و عراق، ۵۰ درصد از میزان کل گازهای فلر سوزانده شده در جهان را از آن خود کرده‌اند. همچنین در آمریکا طی سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، میزان گازهای همراه سوزانده شده به میزان ۲۳ درصد افزایش یافته است.

هدر رفت گسترده گازهای همراه در ایالت‌های آمریکا

امروزه ظرفیت‌های بالقوه این گازها در استفاده به عنوان یک منبع انرژی و یا خوراک واحدهای پتروشیمی به اثبات رسیده است. به همین جهت امروزه از سوزاندن گازهای همراه نفت تحت عنوان یک هدر رفت اقتصادی[۱] یاد می‌شود. ایالت‌هایی همچون تگزاس و دلاور از جمله ایالت‌های مهم در برخوردرای از میادین نفتی در آمریکا به شمار می‌روند. همچنین ایالت تگزاس، داکوتای شمالی و نیومکزیکو بیشترین سهم را در میزان گازهای فلر سوزانده شده در آمریکا از آن خود کرده‌اند.

برطبق آمار صندوق دفاع از محیط زیست آمریکا(EDF)، طی نوامبر سال ۲۰۲۰، میزان هزینه هدر رفته ناشی از سوزاندن گاز همراه، تنها در میادین نفتی ایالت نیومکزیکو، بیش از ۲۷۱ میلیون دلار برآورد شده است. این در حالیست که از این هدررفت جلوگیری شود، سهم این ایالت از درآمد مالیاتی آن بیش از ۴۳ میلیون دلار خواهد بود. بعلاوه این رقم می‌تواند نقش مهمی در تامین بودجه مورد نیاز برای بخش‌ زیرساخت و خدمات عمومی ایفا کند.

همچنین این صندوق گزارش داده است میزان گازهای فلر سوزانده شده طی ماه‌های اخیر به دلیل شیوع گسترده کووید ۱۹ و تاثیر آن بر بازار جهانی نفت و گاز، به میزان محسوسی کاهش پیدا کرده است. هر چند چنین کاهشی مقطعی است و در طولانی مدت پایدار نخواهد ماند. به همین دلیل نیز اقدامات نظارتی بیشتری به منظور کاهش سوزاندن گازهای فلر در ایالاتی همچون ایالت نیومکزیکو و تگزاس مورد نیاز است.

«مایع سازی» راهکار جدید آمریکا برای استفاده بهینه از گازهای همراه نفت

اخیرا راه حل نوینی در آمریکا جهت جلوگیری از سوزاندن گازهای فلر که از چالش‌های اصلی صنعت نفت و گاز این کشور به شمار می‌رود، پیشنهاد شده است. ایجاد یک سیستم فرآوری و تولید گاز مایع (LNG) در داخل یک کامیون با استفاده از گازهای فلر به عنوان خوراک، طرح ابتکاری جدیدی است که در مرحله توسعه آزمایشی قرار دارد. نام این طرح ابتکاری، Edge LNG است. در این طرح ابتکاری عنوان شده است که گاز فلر می‌تواند در سیستمهای طراحی شده داخل کامیون‌ها طی چند ساعت فرآوری شده و به مقاصد مورد نظر فرستاده و به فروش برسند.

لازم به ذکر است طی سال‌های اخیر بازار گاز مایع شده به دلیل سهولت در حمل و نقل و همچنین ریسک خطرات احتمالی کمتر نسبت به گاز طبیعی، مورد توجه کشورهای تولید کننده گاز همچون روسیه و قطر قرار گرفته است.

بعلاوه، طبق گفته بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی، روند رو به رشد بازار جهانی گاز مایع در آینده نیز ادامه خواهد داشت. از همین رو توسعه طرح ابتکاری Edge LNG می‌تواند گام مثبتی از یک سو در جهت کاهش سوزاندن گازهای همراه و پیامدهای ناشی از آن و از سوی دیگر تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و نیروگاه‌های تولید برق به شمار آید.

همچنین چنین راه حل‌هایی امکان ایفای نقش موثری در جهت جلوگیری از هدر رفتن گازهای فلر که امروزه ارزش اقتصادی آنها به اثبات رسیده است، دارند.

پینوشت:

[۱] Economic Loss

منبع: نشریه فوربس

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.