۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۱۲۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: رضا سهرابی
۰

شورای دولتی چین به تازگی گزارشی تحت عنوان «مشارکت بین‌المللی توسعه‌ای چین در دوره جدید» منتشر کرده که به موجب آن، فعالیت‌های گذشته و آینده چین در راستای طرح راه ابریشم تبیین شده است. به موجب این گزارش تمرکز آینده چین مانند قبل بر همکاری بیشتر با کشورهای درحال توسعه یا به اصطلاح جنوب-جنوب استوار است و این کشور قصد دارد در عین نگاه به داخل در سال‌های آتی، همگرایی اقتصادی ایجاد شده با دیگر کشورها را توسعه دهد.

مسیر اقتصاد/ دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۱ گزارشی رسمی در خصوص مشارکت بین‌المللی این کشور در زمینه توسعه منتشر کرد. این گزارش که در راستای ادامه یافتن پروژه‌های طرح راه ابریشم و تحت عنوان «مشارکت بین‌المللی توسعه‌ای چین در دوره جدید»[۱] منتشر شده است، در ۸ فصل به شرح دیدگاه چین در خصوص همکاری‌های بین‌المللی در زمینه توسعه، اقداماتی که تاکنون انجام داده و نیز برنامه‌های چین برای آینده می‌پردازد.

آنچه تاکنون به موجب طرح راه ابریشم اتفاق افتاده است

به نقل از گزارش اخیر، چین به افزایش مستمر ابعاد همکاری بین‌المللی خود با دیگر کشورها در زمینه توسعه، با اولویت قائل شدن برای کشورهای کمتر توسعه یافته در آسیا و آفریقا و کشورهای در حال توسعه فعال در طرح راه ابریشم جدید، ادامه داده است.

همچنین، از زمان مطرح شدن ایده راه ابریشم جدید موسوم به «ابتکار کمربند و جاده»، چین در زمینه توسعه برای حل مشکلات مربوط به سیاست، زیرساخت، تجارت، تامین مالی و پیوند مردم با مردم، بر اساس نیاز کشورها، همکاری‌های متعددی را با آن‌ها رقم زده است.

تمرکز آینده چین در طرح راه ابریشم همچنان بر کشورهای در حال توسعه است

گزارش شورای دولتی، ضمن تایید مشترک بودن آینده جامعه جهانی، ماموریت مشارکت بین‌المللی توسعه‌ای چین را در همین راستا عنوان می‌کند. با این وجود، همچنان تاکید می‌کند که تمرکز چین [در این برهه] بر همکاری جنوب -جنوب در قالب طرح راه ابریشم جدید استوار است. همکاری جنوب-جنوب اصطلاحی است که برای توصیف تبادل منابع و فناوری بین کشورهای در حال توسعه که به نام جنوب جهانی نیز شناخته می‌شوند به کار می‌رود.

مشارکت بین‌المللی چین در زمینه توسعه، از اصولی پیروی می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  1. احترام متقابل بر اساس اصل تساوی کشورها؛
  2. ارائه کمک‌ها و ابزارهای لازم به کشورها برای رشد اقتصادی مستقل؛
  3. تضمین تحویل [پروژه‌ها، کالاها و خدمات] و پایداری آن‌ها؛

به عنوان نمونه، چین به طور فعالانه دستاوردهای خود در زمینه فناوری را طی سال‌های اخیر با دیگر کشورها به اشتراک گذاشته است که از جمله این تلاش‌ها می‌توان به آموزش حدود ۷۷۰۰ نفر از بیش از ۱۰۰ کشور در حال توسعه و راه‌اندازی پروژه‌های آموزشی در زمینه چاپ سه‌بُعدی و برنامه‌های فضایی اشاره کرد.

طی سالیان اخیر، چین همواره دامنه کمک‌ خارجی خود را افزایش داده است. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، دولت چین ۲۷۰.۲ میلیارد یوآن، معادل ۴۱.۷۳ میلیارد دلار در قالب اعطای کمک مالی یا پرداخت وام به کشورهای خارجی پرداخته است.

بخش عمده این کمک‌ها همانطور که در شکل آمده، به کشورهای آفریقایی و آسیایی تعلق گرفته است.

چرخه دوگانه و نگاه به داخل در عین حفظ بازار خارجی

این روزها با توجه به راهبرد قدیمی چین تحت عنوان چرخه دوگانه، دولت چین در حال تشویق تولیدکنندگان چینی و سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار چین است. این اقدام در راستای وارد شدن به دوره رکود جهانی ناشی از کرونا انجام گرفته است و چین قصد دارد با استفاده از سیاست چرخه دوگانه، تمرکز خود را برای سالیان پیش رو به داخل معطوف کند و تا پایان دوره رکود جهانی که این بار ممکن است بیش از پیش به طول بینجامد، علاوه بر تامین نیازهای داخل، یک لایه به سطح توسعه‌یافتگی کشور خود اضافه نماید.

با این حال، دولت چین به واسطه تلاش‌های صورت گرفته در راستای طرح راه ابریشم، نفوذ خود را طی سال‌های اخیر در دیگر کشورها افزایش داده است و تمایلی ندارد که نگاه به داخل سبب از بین رفتن این همگرایی‌های اقتصادی ایجاد شده باشد. بنابراین چین قصد دارد در عین معطوف کردن تمرکز به داخل، همکاری با دیگر کشورها را در راستای راه ابریشم جدید ادامه دهد و انتشار گزارش اخیر نیز موید همین معناست.

پی‌نوشت:

[۱] China’s International Development Cooperation in the New Era

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.