۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۷۰۲ ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ دسته: مالیات بر خانه های خالی، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

شورای شهر اوتاوا کانادا به منظور ساماندهی بازار مسکن، به پیشنهاد شهردار شهر تصمیم به اخذ مالیات بر خانه های خالی گرفته است. اعضای شورا معتقدند مالیات بر خانه های خالی ابزار تنظیمی است و باید به قدری نرخ مالیات بازدارنده باشد که مالکان به جای پرداخت مالیات، خانه های خالی خود را عرضه کنند و عدم کسب درآمد در این مالیات به معنی کارکرد مناسب آن خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد شهر اوتاوا کانادا به دنبال اجرای مالیات بر خانه های خالی است. ابزاری که ونکوور از سال ۲۰۱۷ برای تنظیم بازار مسکن استفاده می‌کند و تورنتو نیز در آستانه پیوستن و بهره‌مندی از آن است. به همین منظور اعضای شورای شهر اوتاوا بررسی کارکرد و تأثیر این نوع مالیات تنظیمی را در دستور کار خود قرار دادند و تا بهار سال بعد گزارش جامعی از این ابزار مالیاتی ارائه خواهند کرد.

در همین راستا منتخبین هینتونبرگ دلایل افزایش روز افزون خانه‌های خالی را پیگیری می‌کنند و معتقدند برخی خانه‌ها سال‌هاست با وجود قابلیت عرضه به بازار همچنان پس از سکونت آخرین مستأجر خالی هستند. شریل پاروت، که بیش از یک دهه در این خصوص مطالعه انجام می‌دهد معتقد است، از نظر اخلاقی خالی گذاشتن ساختمانهای خوب و مستحکم ساخته شده بسیار اشتباه است؛ اما کسی در آنها زندگی نمی‌کند و ممکن است در آینده نیز ساختمان های دیگری مجددا احداث شوند؛ اما با نبود مالیات هیچکسی در آن ساکن نخواهد شد.

عرضه خانه‌های خالی هدف اصلی اخذ مالیات

ماه گذشته، یکی از اعضای شورای شهر اوتاوا گفت که در این شهر ۲۱۷ خانه خالی در لیست ثبت شده است و هدفی که باید در قبال این خانه ها در پیش گرفت هدایت مالکان به عرضه آنها در بازار مسکن است. دقیقاً مانند هدفی که اخیراً ونکوور برای افزایش نرخ مالیات بر خانه‌های خالی خود اتخاذ کرد.

این عضو شورا اضافه کرد افزایش نرخ مالیات در ونکوور از ۱.۲۵ درصد به ۳ درصد به دو دلیل انجام گرفته است؛ اول آنکه افزایش عرضه صورت گیرد و دوم در صورت داشتن درآمد از مالیات، تمامی آن صرف ساخت خانه‌های متناسب با نیاز و ارزانقیمت شود. با توجه به اینکه این مالیات از خانه‌های اصلی مردم اخذ نمی‌شود فشاری نیز بر افراد عادی جامعه نمی‌آید.

جیم واتسون شهردار شهر اوتاوا نیز معتقد است که طرح به موقع مالیات بر خانه های خالی که این هفته مطرح شده است می تواند صاحبان املاک را به عرضه خانه های خود تشویق کند.

عضو شورای شهر اوتاوا: از مالیات بر خانه های خالی انتظار درآمد نداریم

جف لیپر دیگر عضو شورای شهر اوتاوا نیز در راستای موافقت با اخذ مالیات بر خانه های خالی در خصوص تنظیمی بودن این ابزار مالیاتی می‌گوید «من واقعاً امیدوارم که از محل مالیات بر خانه های خالی درآمد زیادی کسب نشود؛ چراکه هدف از اخذ مالیات بر خانه های خالی باید این باشد که املاک خالی نمانند و مردم در آن ساکن باشند.»

به عبارت بهتر نرخ و میزان مالیات باید به قدری بازدارنده باشد که مالکان ترجیح دهند خانه ها را عرضه کنند نه اینکه مالیات بپردازند و هدف از این مالیات هم عرضه بیشتر واحدها است. بر طبق تجربه ونکوور عرضه واحدها یا در بخش ملکی انجام می‌گیرد که از تقاضای استیجاری کاسته خواهد شد یا در بخش استیجاری انجام می‌گیرد که عرضه واحدهای استیجاری را افزایش می‌دهد و در نتیجه در دو حالت مستأجران منتفع‌ترین افراد خواهند بود.

منبع: خبرگزاری سی بی سی کانادا

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.