۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۳۹۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ دسته: بانکداری مرکزی توسعه‌گرا، پول و بانک، تورم کارشناس: محمد قائدامینی
۰

بانک مرکزی اروپا به تازگی برنامه‌های جدید سیاست پولی خود را در قالب ۸ تصمیم اعلام نمود. این سیاست‌ها که موسوم به سیاست‌های PEPP هستند، نشانگر نقش فعال بانک مرکزی اروپا در مواجهه با رکود اقتصادی ناشی از کرونا است.

به گزارش مسیر اقتصاد کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا درنشست خبری به مناسبت سیاست‌های جدید بانک مرکزی اروپا اذعان نمود که با توجه به دور نمای تیره و تار اقتصاد به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا، این بانک آماده است در صورت لزوم محرک‌های مالی بیشتری برای کمک به بهبود اقتصاد ارائه دهد. بانک مرکزی اروپا (ECB) دهم دسامبر سیاست پولی جدید خود را در قالب ۸ تصمیم اعلام نمود. این سیاست‌ها که موسوم به سیاست‌های «برنامه خرید اضطراری همه‌گیری»[۱] (PEPP) هستند، نشانگر نقش فعال بانک مرکزی اروپا در مواجهه با رکود اقتصادی ناشی از کرونا است.

نقش فعال بانک مرکزی در مواجهه با بحران‌های اقتصادی

برخلاف نگرش‌هایی که بانک مرکزی را تنها مسئول تثبیت قیمت‌ها و تورم می‌دانند، بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف در مواجهه با بحران‌های اقتصادی، همواره نقش فعالی داشته‌اند. از جمله اقدامات موثر در این زمینه، تصمیمات جدید بانک مرکزی اروپا است.

رئیس این نهاد، کریستین لاگارد در بخشی از سخنان خود به تبیین این سیاست‌ها و رویکرد این بانک در جهت حمایت از اقتصاد در برابر بحران اقتصادی پرداخت و علت این سیاست‌ها را اینگونه بیان نمود: «تحولات اقتصادی همچنان در بخش‌های مختلف ناهموار است، فعالیت در بخش خدمات بیش از فعالیت در بخش صنعتی تحت تأثیر محدودیت‌های جدید تعامل اجتماعی قرار دارد. اگرچه اقدامات سیاست مالی از خانوارها و بنگاه‌ها حمایت می‌کند اما مصرف‌کنندگان با توجه به احتمال تداوم همه‌گیری و عواقب ناشی از آن برای اشتغال و درآمد، همچنان محتاط هستند. اگرچه اخبار منتشر شده احتمالی واکسن‌ها، امکان اعتماد بیشتر به فرض حل تدریجی بحران سلامت را فراهم می کند اما با این حال در میان مدت، بهبود اقتصاد منطقه یورو باید با حمایت از شرایط مالی مطلوب، سیاست پولی انبساطی و بهبود تقاضا همراه با برداشته شدن اقدامات مهار و کاهش عدم اطمینان باشد.»

پیش‌بینی بهبود وضعیت اقتصاد کلان منطقه یورو با اجرای تصمیم جدید

طبق ارزیابی‌های صورت گرفته توسط بانک مرکزی اروپا، رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی سالانه ۳.۳- درصد برای سال ۲۰۲۰، رشد ۳.۹ درصد برای سال ۲۰۲۱، رشد ۴.۲ درصد برای سال ۲۰۲۲ و رشد ۲.۱ درصد برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌شود.

سیاست‌های پولی جدید این بانک که در ۸ محور بیان شده، بیانگر این واقعیت است که بانک‌های مرکزی در جهان با رویکردی فعالانه برای خروج هرچه سریعتر اقتصاد از بحران به ایفای نقش می‌پردازند. این تصمیمات شامل تغییر در نرخ‌های بهره، حمایت‌های نقدی از بنگاه‌های تولیدی، سیاست‌های تسهیل مقداری و خرید دارایی از بنگاه‌ها و… می‌باشد.

پینوشت:

[۱] Pandemic emergency purchase programme

منبع: بانک مرکزی اروپا؛

لینک ۱

لینک ۲

انتهای پیام/ بازار مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.