۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۸۱۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

هند در جایگاه دومین کشور پرجمعیت دنیا و یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی جهان، برای استفاده از منابع نفت و گاز در قالب «برنامه متوازن انرژی» با سرعتی بیش از پیش گام برمی‌دارد. این برنامه شامل افزایش ۲ برابری ظرفیت پالایش نفت به ۱۰ میلیون بشکه در روز ظرف مدت ۵ سال و همچنین افزایش ۴ برابری سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی این کشور است.

مسیر اقتصاد/ نارندرا مودی، نخست وزیر هند بار دیگر تاکید کرد که سیاست های انرژی خود با عنوان «برنامه متوازن انرژی» شامل منابع فسیلی و تجدیدپذیر است. این برنامه باهدف افزایش ظرفیت پالایش نفت و گاز و همچنین تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در سال های آتی در دستورکار قرار گرفته است.

برنامه هند برای افزایش ۲ برابری ظرفیت پالایش نفت ظرف ۵ سال

پیش از این از وزیر انرژی این کشور در خرداد ماه (ژوئن) نقل شد كه گفته است ظرفیت پالایش نفت هند می تواند طی ۱۰ سال به ۴۵۰-۵۰۰ میلیون تن در سال برسد. این میزان پالایش نفت معادل ۳۶۶۵ میلیون بشکه در سال یا در حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

در حال حاضر ظرفیت پالایشگاه های نفت هند در حدود ۲۵۰ میلیون تن در سال است که معادل ۵ میلیون بشکه در روز می باشد.

نخست وزیر نارندرا مودی روز شنبه گفت هند قصد دارد ظرف مدت ۵ سال، ظرفیت پالایش نفت خود را تقریباً دو برابر کند. این برنامه اقتصادی جدید علیرغم وجود ویروس کرونا، دارای یک جدول زمانی بسیار سریعتر از گذشته برای استفاده از منابع نفت و گاز است.

مودی در صحبت های خود در اجلاس دانشگاه نفت، گفت: کار برای دو برابر کردن حدودی ظرفیت پالایش نفت کشور در پنج سال آینده در حال انجام است.

سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی هند ۴ برابر می‌شود

این صحبت در خصوص ۲ برابر شدن ظرفیت پالایشی هند همچنین توسط میلیاردر هندی، موکش آمبانی، مدیر بزرگترین پالایشگاه نفت جهان در ایالت گجارات مورد تاکید قرار گرفت.

مودی همچنین گفت هند قصد دارد سهم گاز طبیعی از سبد مصرف انرژی خود را تا چهار برابر افزایش دهد. در حال حاضر سهم سوخت پاک گاز طبیعی از سبد مصرف انرژی این کشور در حدود ۶ درصد است که بناست تا ۵ سال آتی به حدود ۲۴ درصد برسد.

مودی اضافه کرد هند به اهداف خود در مورد افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا ۱۷۵ گیگاوات تا سال ۲۰۲۲ و ۴۵۰ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ زودتر از موعد، دست خواهد یافت. این کشور در پایان سال ۲۰۱۸ حدود ۷۵ گیگاوات ظرفیت انرژی تجدید پذیر داشت.

نفت و گاز، منبع تأمین نیازهای انرژی هند بوده است و خواهد بود

بنابر صحبت های نخست وزیر و دیگر مقامات و مسئولان هند، این کشور به دنبال افزایش ۲ برابری ظرفیت پالایش نفت از ۵ به ۱۰ میلیون بشکه در روز در مدت زمانی کوتاه تر از برنامه های قبلی است که حاکی از ۱۰ ساله بودن این مسیر داشت.

همچنین برنامه هند برای ۴ برابر کردن سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی این کشور بازگو کننده این مسئله است که نه تنها استفاده از منابع نفت و گاز در حال کنار گذاشتن نیست بلکه از قضا هند که یکی از کشورهای سرآمد در زمینه مدیریت انتشار گازهای گلخانه‌ای است، استفاده از منابع نفت و گاز را به عنوان محور اصلی سبد انرژی خود قرار داده است.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.