۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۶۵۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ دسته: اقتصادِ محور مقاومت کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

پرونده عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی اگرچه از یک بعد بیشتر به نمایش‌های انتخابی شبیه شده است و در سطح توافقات سیاسی متوقف شده و ملت‌ها در آن جایی ندارند، اما از یک بعد دیگر منجر به افزایش مبادلات تجاری این رژیم با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواهد شد. در این میان لازم است کشورهای محور مقاومت با اتخاذ رویکرد منطقه‌گرایی و افزایش همکاری اقتصادی فی مابین، مقدمات تشکیل بازار مشترک منطقه‌ای به مرکزیت کشورهای محور مقاومت را فراهم کنند.

مسیر اقتصادعلی رغم تلاش چندین ساله ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی جهت ترویج عادی سازی روابط کشورهای منطقه با این رژیم، اما این اقدامات عملا با شکست مواجه شده‌اند و عادی سازی روابط در سطح سیاسی باقی مانده و مردم کشورهای منطقه در قضیه عادی سازی با حاکمانشان هم‌راستا نیستند؛ به‌طوریکه براساس گزارش افکارسنجی جهان عرب در سال ۲۰۲۰، حدود ۹۰ درصد از مردم این کشورها، رژیم صهیونیستی را دشمن اول ثبات و امنیتِ منطقه می‌دانند. [۱]

عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و اعراب و نتایج اقتصادی آن

یکی از اهداف رژیم صهیونیستی جهت برقراری روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، دستیابی به بازار این کشورها، افزایش سطح تجارت و در نتیجه افزایش وابستگی اقتصادی این کشورها به خود است.

گفتنی است طبق برخی آمارها، در سال‌های گذشته با وجود اینکه روابط اسرائیل با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به صورت رسمی برقرار نبوده است، اما میزان مبادلات تجاری میان آنها به سالانه بیش از یک میلیارد دلار نیز می‌رسیده است. پیش‌بینی مراکز تحقیقاتی در سال ۲۰۱۶ حاکی از آن بود که در صورت رسمی شدن روابط، میزان صادرات رژیم صهیونیستی به این کشورها ممکن است با افزایش چند برابری همراه شود. [۲]

توافقات اقتصادی رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین پس از عادی سازی روابط

کشور امارات که پس از مصر و اردن، سومین کشور عربی دارای روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی است، طی ماه‌های اخیر به عادی سازی روابط با این رژیم پرداخت. رئیس این کشور در اولین اقدام با صدور فرمانی به تحریم رژیم اشغالگر قدس پایان داد و بیان کرد که از این پس روابط بازرگانی میان دو کشور آزاد است. در همین راستا، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که طی سه سال آینده، تجارت میان رژیم صهیونیستی و امارات به ۴ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. [۳]

بحرین نیز به دنبال امارات، پس از عادی سازی روابط به طور رسمی در ماه سپتامبر، به دنبال گسترش همکاری با رژیم اشغالگر قدس است. بر این اساس روز چهارشنبه ۲۸ آبان نیز در نشست سه جانبه نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیران خارجه آمریکا و بحرین، از توافق در زمینه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری، بهداشت و آموزش و همچنین اعطای ویزای الکترونیکی خبر داده شد.

به این ترتیب رژیم صهیونیستی که تا بیش از این تنها می‌توانست از مسیر کشور اردن صادرات پرهزینه‌ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشد، در تلاش است که با برقراری رسمی روابط با امارات و بحرین، بازارهای جدیدی به روی کالا و خدمات خود بگشاید.

رژیم صهیونیستی به دنبال تشکیل بازار منطقه‌ای برای کالاهای خود

به گفته برخی کارشناسان، رژیم اشغال‌گر قدس از این طریق به دنبال ایجاد بازار مشترک با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و در مرحله بعد با همه کشورهای عضو اتحادیه کشورهای عرب است؛ در واقع این رژیم در تلاش است اتحادیه کشورهای عرب را که زمانی یکی از اهدافش مقابله با این رژیم بود، به بازاری برای فروش تولیدات خود تبدیل کند و از این طریق امنیت اقتصادی کشورهای منطقه را به امنیت خود وابسته کند.

اگرچه اقدامات موسوم به عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی طی سال‌های اخیر به اهداف خود نرسیده و بیشتر تبدیل به نمایش‌های انتخاباتی، چه در واشنگتن و چه در تل‌آویو شده است، اما نباید فراموش کرد که حضور رژیم صهیونیستی در بازار کشورهای مسلمان و ایجاد وابستگی اقتصادی در این کشورها، بدون شک اثراتی به مراتب بیشتر از توافقات سیاسی خواهد داشت.

ایجاد بازار مشترک منطقه‌ای به مرکزیت کشورهای محور مقاومت

در این میان آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است، اتخاذ رویکرد منطقه‌گرایی توسط کشورهای محور مقاومت در برابر اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا در خصوص عادی سازی روابط است. همکاری اقتصادی و تعمیق همگرایی ایران با کشورهای همسایه و کشورهای محور مقاومت، چه به صورت توافقات دو یا چندجانبه و چه در قالب اتحادیه‌های منطقه‌ای، می‌تواند مقدمه ایجاد بازار مشترک منطقه‌ای به مرکزیت کشورهای محور مقاومت باشد.

حضور ایران به عنوان عضو ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین حضور عراق در اتحادیه کشورهای عرب ظرفیتی است که در صورت استفاده مناسب از آن از جمله احداث شهرک‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری در تولید کالاهای مشترک می‌تواند منجر به افزایش صادرات کشورهای محور مقاومت و آمادگی جهت رقابت اقتصادی در سطح جهانی شود.

پی‌نوشت:

[۱] ایسپا

[۲] ایسنا؛ کدخبر: ۹۷۰۵۳۰۱۶۰۲۵

[۳] ایندیپندنت

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.