۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۳۴۳ ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در جریان وبینار آشنایی با ظرفیت‌های گسترش تبادلات تجاری و چگونگی ورود به بازار چین، با اشاره به وجود ظرفیت‌های متعدد و محصولات متنوع تولیدی در ایران، از امکان ورود تولید کنندگان و تجار ایرانی به بازار چین خبر داد.

به گزارش مسیر اقتصاد رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در جریان نشست «آشنایی با ظرفیت‌های گسترش تبادلات تجاری و چگونگی ورود به بازار کشور چین»، به بیان نکات مهمی پیرامون چرایی عدم حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران و فرصت‌ها برای ورود تجار ایرانی به بازار چین پرداخت.

عدم حضور سرمایه‌گذار خارجی در ایران فقط به تحریم‌ مربوط نمی‌شود 

مجیدرضا حریری در آغاز این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به آمارهای جهانی در خصوص وضعیت ایران برای جذب سرمایه‌گذار خارجی، گفت:«سرمایه‌گذار خارجی برای ورود به هر کشوری به آمارهای جهانی موجود در این خصوص نگاه می‌کند و ایران بر اساس این آمارها وضعیت مطلوبی ندارد. بنابراین حتی اگر تحریمی هم در کار نباشد، ممکن است بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی تا مهیا نبودن شرایطی مثل امنیت سرمایه‌گذاری، به ایران ورود نکنند.»

بازار چین مهیای پذیرش تجار ایرانی است

وی در ادامه با اشاره به اهمیت افزایش صادرات غیر نفتی در شرایط کنونی، تاکید کرد:« بر خلاف واردات و جذب سرمایه خارجی که با مشکلاتی همراه است، صادرات غیرنفتی متوقف بر هیچ چیز جز اراده تولیدکنندگان داخلی نیست.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ضمن اشاره به اینکه چین بزرگترین مقصد صادرات غیرنفتی ماست در خصوص صادرات به چین گفت:« فرش، گلاب، خرما، پسته و انجیر در کنار شیرینی و شکلات و حتی آبمیوه از جمله کالاهای صادراتی تجار ما به چین هستند. با این حال میزان صادرات غیرنفتی به چین باید بسیار بیش از میزان فعلی باشد و ما می‌توانیم برای بسیاری از کالاهایی که در تولیدشان مزیت نسبی داریم و بی نیاز از واردات مواد اولیه هستیم، در چین، بازاری برای فروش پیدا کنیم.»

حریری در پایان با اشاره به تغییر سیاست چین و حرکت این کشور به سمت سیاست‌های مبتنی بر مصرف، خاطر نشان کرد:« در حال حاضر بیش از ۳۵ درصد کالاهای لوکس در دنیا روانه بازار چین می‌شود. کاهش تعرفه‌ها در خصوص کالاهای مصرفی، ایجاد مناطق آزاد تجاری متعدد توسط دولت چین و امکان حضور مستمر تجار ایرانی در نمایشگاه‌های مختلف چین، فرصت مناسبی را برای تجار ایرانی ایجاد کرده است تا با حضور در بازار چین به درآمد ارزی مناسبی دست پیدا کنند».

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.