۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۸۱۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ دسته: انرژی
۰

دکتر محمدجواد نوفرستی مدیرعامل انجمن جامعه ایمن و کارشناس ارشد حوزه انرژی ضمن تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای بهینه سازی مصرف انرژی گفت: برخلاف اهداف برنامه توسعه پنجم و ششم شدت انرژی در کشور افزایش یافت. برای بهینه سازی مصرف لازم است در کوتاه مدت بهتر اصلاح ساختار تعرفه برق و گاز اجرایی شود و در بلند مدت طرح‌هایی مثل کارت انرژی در دستورکار قرار بگیرد.

دکتر محمدجواد نوفرستی مدیر عامل انجمن جامعه ایمن و کارشناس ارشد حوزه انرژی در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با برنامه‌ریزی و نحوه‌ی بهینه سازی مصرف حامل‌های انرژی سخن گفت.

افزایش شدت انرژی برخلاف اهداف برنامه توسعه پنجم و ششم

دکتر محمدجواد نوفرستی در مقدمه بحث ضمن اشاره به برنامه توسعه پنجم و ششم گفت: مطابق برنامه پنجم توسعه قرار بود که حداقل یک سوم از شدت انرژی و نیز در پایان برنامه توسعه ششم نیمی از شدت انرژی در ابتدای برنامه توسعه پنجم، کاسته شود. اما متاسفانه در پایان برنامه توسعه ششم نه تنها شدت انرژی کاهش پیدا نکرد، بلکه افزایش نیز یافت.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن اظهار داشت: سال‌هاست که اندیشکده‌ها و کارشناسان مختلف در زمینه برنامه‌ریزی برای بهینه سازی مصرف انرژی فعال هستند و راهکارهایی بصورت کوتاه مدت و یا بلند مدت در این حوزه ارائه کرده‌اند.

اصلاح ساختار تعرفه برق و گاز راهکار کوتاه مدت بهینه سازی مصرف انرژی

کارشناس ارشد حوزه انرژی تصریح کرد: در کوتاه مدت بهتر است در گام اول قبل از اجرا شدن طرح بلند مدت کارت انرژی، به اصلاح ساختار تعرفه برق و گاز پرداخته شود و در واقع براساس مدل قیمت‌گذاری پلکانی افزایشی (IBT) تعرفه برق و گاز تعیین گردد.

وی افزود: برای سوخت بنزین نیز بر روی سهمیه بندی و احیا مجدد کارت سوخت تمرکز شود. ضمن اینکه با قیمت‌گذاری درست و بصرفه برای CNG، به توسعه این حامل انرژی حتی در بخش حمل و نقل عمومی به جای گازوئیل پرداخته شود. متاسفانه حذف کارت سوخت منجر سرکوب شدن CNG شد.

کارت انرژی راهکار ایده‌ال و بلند مدت بهینه سازی مصرف انرژی

دکتر نوفرستی در ادامه بیان کرد: درحالت ایده‌ال و بلند مدت طرح کارت انرژی، که پیشنهاد سهمیه‌بندی همه‌ی حامل‌های انرژی به صورت برابر به هر ایرانی و با نرخ آزاد شناور(قیمت صادراتی حامل انرژی) برای فروش را مطرح می‌کند، باید اجرا شود. بر اساس این طرح عدالت اجتماعی و اقتصادی برای همه برقرار می‌شود. در این طرح اولویت با برق و گاز بخش خانگی است، چرا که این بخش پرمصرف‌، غیر مولد بوده و افزایش تعرفه‌هایش تورم زا نیست.

ایشان در انتهای بحث خاطر نشان کرد: طرح کارت انرژی به سایر حامل‌ها و بخش‌ها با دقت و احتیاط بیشتر قابل تعمیم است. در واقع بخش‌هایی مانند صنعت و حمل و نقل جاده‌ای با توجه به مباحث اشتغال، تولید و تورم زا بودن، در طرح‌های پیشنهادی در اولویت دوم قرار می‌گیرند. در حقیقت باید به ظرافت‌های موجود در این بخش‌ها و بخصوص حوزه صنعت توجه ویژه شود. چرا که صنعت و تولید در شرایط فعلی نیاز به حمایت دارد. هرچند که عمده صنایع بزرگ و انرژی بر همگی دولتی هستند.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.