۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۷۳۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ دسته: مالیات کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

مالیات دریافتی از عایدی‌های سرمایه‌ای که بیش از یکسال نگهداری شده‌اند، تحت عنوان مالیات بر عایدی بلندمدت نامگذاری می‌شود. نرخ مالیات بر عایدی بلند مدت باید دست کم با نرخ مالیات بر درآمد حاصل از اشتغال افراد برابری کند و کاهش آن تنها به سود ثروتمندان است و نابرابری اقتصادی را تشدید می‌کند. چراکه هرچه افراد ثروتمندتر باشند، عایدات سرمایه‌ای بخش بیشتری از درآمدشان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد کاهش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بلند مدت باعث اعطای سودهای بادآورده دیگری به ثروتمندان، افزایش اختلاف درآمد حاصل از سرمایه نسبت به کار کردن، افزایش نابرابری و کاهش درآمدهای دولت خواهد شد. در مقابل افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه و بستن راه‌های فرار مالیاتی باعث پرداخت مالیات بیشتر و منصفانه‌تر توسط ثروتمندان، کاهش نابرابری و افزایش درآمدهای دولت می‌شود.

 اختلاف زیاد نرخ مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر درآمد

عایدی سرمایه سودی است که از فروش دارایی‌هایی مانند سهام و دارایی‌های حقیقی به دست می آید. در حال حاضر در آمریکا مالیات بر عایدی سرمایه برای دارایی هایی که بیشتر از یک سال نگهداری شده باشند، با نرخ پایینی محاسبه می‌شود (صفر تا ۲۰ درصد)، اما این در حالی است که درآمدهای معمولی مشمول مالیات تا نرخ ۳۷ درصد می‌شود. مالیات دیگری با نرخ ۳.۸ درصد بر حقوق و دستمزد افراد به عنوان «Medicare» برای هزینه‌های بهداشت و درمان نیز وجود دارد که با احتساب این مالیات حداکثر نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بلند مدت ۲۳.۸ درصد و حداکثر نرخ مالیات بر دستمزد و درآمد ۴۰.۸ درصد خواهد شد.

ثروتمندان مشمولان اصلی مالیات بر عایدی سرمایه

اکثر عایدی‌های سرمایه گزارش شده در اظهارنامه‌های مالیاتی مربوط به افراد ثروتمند و با درآمد بالا بوده است. طبق گزارش مرکز سیاست‌های مالیاتی آمریکا، ۷۵ درصد کل عایدی‌های سرمایه بلندمدت گزارش شده در سال ۲۰۱۹ آمریکا مربوط به ۱ درصد ثروتمند بوده است. همچنین ۵۲ درصد کل سود سهام متعلق به ۱ درصد ثروتمند بوده است.

در دهه اخیر افزایش تمرکز سرمایه در دست ثروتمندان و کاهش نرخ مالیات بر عاید سرمایه دو عامل اصلی افزایش نابرابری اقتصادی بوده است.

در نمودار بالا نشان داده شده است که ثروتمندان با درآمد ۱۰ میلیون دلار به بالا در ۵۴ درصد از درآمدهایشان از مزیت‌های معافیت‌های مالیاتی یا نرخ‌های مالیات بر درآمد پایین استفاده کرده‌اند. درحالی که افراد با درآمد ۱۰۰ هزار دلار، تنها در ۲ درصد از درآمدهایشان، از این نرخ‌های مالیاتی پایین استفاده کرده‌اند.

کاهش مالیات ثروتمندان با کاهش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بلند مدت

با وجود افزایش نابرابری به دلیل بحران کرونا، تعدادی از دولتمردان آمریکا گفته‌اند که به دنبال کاهش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در سال آینده هستند. ترامپ نیز گفته است که حداکثر نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بلند مدت را از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش خواهد داد.

کاهش حداکثر نرخ مالیات بر عایدی سرمایه کاملا به سود ثروتمندان است. همانگونه که در نمودار زیر قابل مشاهده است ۱ درصد ثروتمند از ۸۰ درصد مزایای نرخ‌های فعلی استفاده می‌کنند و به نفع آن‌ها است و اگر این نرخ‌ها کاهش یابد این ثروتمندان از سود و منفعت بیشتری هم بهره‌مند خواهند شد. در حالی که تنها ۵ درصد این معافیت‌ها به نفع ۸۰ درصد پایینی جامعه بوده است. موسسه مالیات و سیاست‌های اقتصادی پیش‌بینی کرده است که ۹۹ درصد منافع کاهش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بلند مدت از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد به ۱ درصد ثروتمند آمریکا می‌رسد.

مزیتی دیگر به نام تعدیل تورمی برای ثروتمندان

ثروتمندان از یک منفعت دیگر به نام تعدیل تورمی در مالیات بر عایدی سرمایه در طرح پیشنهادی ترامپ بهره‌مند می‌شوند. ۸۶ درصد از سود حاصل از تعدیل تورمی به جیب ثروتمندان خواهد رفت.

در مقابل طبقه کارگر و متوسط، از کاهش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه هیچ سودی نخواهد برد. زیرا بیشتر این افراد در محدوده نرخ مالیات بر عایدی سرمایه صفر درصد قرار دارند. (۴۰ هزار دلار برای مجردها و ۸۰ هزار دلار برای زوج‌ها) تنها ۰.۸ درصد آمریکایی‌ها با درآمدهای بالا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۸ شده اند.

اثر مثبت کاهش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بلند مدت اثبات نشده است

سیاستگذاران که به دنبال راه‌حلی برای خروج آمریکا از بحران اقتصادی فعلی هستند باید راه‌حل دیگری به جز کاهش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه که کم‌اثرترین محرک اقتصادی است، انتخاب کنند. کاهش نرخ مالیات بر عایدی فقط یک سود دیگر برای ثروتمندان که هیچ نیازی به این امتیاز ندارند، به ارمغان می آورد.

در بلند مدت نیز کاهش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه کمک شایانی به اقتصاد نمی کند. هیچ مدرکی تاریخی وجود ندارد که نشان دهد بین کاهش نرخ و رشد اقتصادی ارتباطی وجود دارد. همانگونه که جین گراول عضو موسسه تحقیقات کنگره توضیح داده است نرخ مالیات بر عایدی سرمایه تاثیر کمی در مقدار پس انداز مردم دارد. اما در مقابل برخی از تحقیقات مانند تحقیقات مدل بودجه پن و هارتون نشان می‌دهد که افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه باعث افزایش رشد اقتصادی بلند مدت خواهد شد.

نرخ پایین مالیات بر عایدی سرمایه باعث ایجاد ناکارآمدی اقتصادی می‌شود. همچنین افراد تلاش می‌کنند به هر روش ممکن، هرگونه عایدی خود را در مالیات بر عایدی سرمایه ثبت کنند تا مالیات کمتری پرداخت کنند.

با توجه به ۱.۲ تریلیون دلار سود سرمایه و سهام گزارش شده در سال ۲۰۱۸، کاهش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه مقدار قابل توجهی از درآمدهای دولت را کاهش خواهد داد. اما در مقابل افزایش نرخ این مالیات درآمد قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

عایدی‌های حاصل از سرمایه باید مانند درآمد حاصل از کارکردن مشمول مالیات شود

کاهش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه اقدامی بسیار نادرست است. کنگره آمریکا باید نرخ مالیات بر عایدی سرمایه و سود سهام را افزایش دهد و با عایدی حاصل از سرمایه و سهام مانند درآمد حاصل از کارکردن برخورد کند و نرخ مالیاتی آن‌ها را برابر قرار دهد. وضع سیاست‌هایی در این راستا گام مهمی در ایجاد یک نظام مالیاتی عادلانه و منصفانه خواهد بود.

منبع: وب‌سایت Americanprogress

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.