۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۳۹۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ دسته: انرژی
۰

دکتر محمدجواد نوفرستی کارشناس ارشد حوزه انرژی و مدیرعامل انجمن جامعه ایمن، با انتقاد از اینکه دولت‌ها تا به حال برنامه جامعی برای ساماندهی به وضعیت مصرف انرژی در داخل و تلاش برای صادرات مازاد تولید نداشته‌اند، گفت: قیمت‌گذاری اصولی لازمه اصلاح الگوی مصرف انرژی است. درحالیکه در بخش مصرف و تولید، به دلیل عدم قیمت‌گذاری اصولی، انگیزه‌ای برای افزایش بهره‌وری و اصلاح الگوی مصرف انرژی وجود ندارد.

دکتر محمدجواد نوفرستی، کارشناس ارشد حوزه انرژی و مدیرعامل انجمن جامعه ایمن، در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص رشد تقاضا برای حامل‌های انرژی کشور و در واقع ابعاد مهم اصلاح مصرف انرژی ایران سخن گفت.

دولت‌های مختلف برنامه‌ای برای کاهش مصرف انرژی نداشته‌اند

دکتر محمدجواد نوفرستی در ابتدای بحث گفت: نکته مهم این است که اگر راهکارهای مدیریت انرژی منجر به کاهش و اصلاح مصرف انرژی شود، آیا این امکان وجود دارد که حامل‌های انرژی حاصل شده از کاهش مصرف به صورت محصولات پتروپالایشی و یا صادرات مستقیم منجر به ایجاد ارزش افزوده برای دولت و کشور شود یا خیر. به عبارت دیگر اصلا برنامه و انگیزه‌ای از طرف دولت برای صادرات حامل‌های انرژی وجود دارد؟

وی افزود: در دولت‌های مختلف برنامه منسجم و مشخصی برای صادرات حامل‌های انرژی وجود نداشته و در نتیجه انگیزه‌ و اراده لازم برای اصلاح مصرف انرژی در کار نبوده است. لذا ازدیاد تولید در حامل‌های انرژی ناشی از افزایش تقاضای داخلی اتفاق افتاده است. در حقیقت اهداف سیاسی و نگاه کوتاه مدت مسئولین و دولت‌ها باعث شده حامل‌های انرژی با قیمت پایین و به اسم رضایت نسبی در اختیار مردم قرار گیرد، اما از طرفی با کسر بودجه‌های ایجاد شده چند برابر پولی که از مردم گرفته نشده در قالب تورم گرفته می‌شود.

قیمت پایین حامل‌های انرژی مانع اصلاح الگوی مصرف

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن در ادامه اظهار داشت: با توجه به قیمت پایین حامل‌های انرژی در کشور، هزینه انرژی در سبد هزینه خانوار جایگاهی ندارد. لذا برای مصرف کننده خانگی توجه به راهکارهای اصلاح مصرف انرژی و تجهیزات بهینه توجیه اقتصادی ندارد.

ایشان در خصوص تولیدکنندگان داخلی تصریح کرد: تولیدکنندگان مرتبط با این حوزه نیز رغبتی به تولید کالاهایی با راندمان بهتر ندارند و اصلا به این نکته توجه نمی‌کنند. برای نمونه بالای ۸۰ درصد از بخارهای گازی و کولرهای آبی تولید شده در ایران برچسب انرژی سری F و G دارند.

قیمت گذاری اصولی و پویا برای اصلاح مصرف انرژی وجود ندارد

آقای نوفرستی در رابطه با قیمت گذاری گفت: سال‌ها در دولت‌های مختلف تعرفه حامل‌های انرژی ثابت نگه داشته شده و بعد به ناچار به یکباره افزایش قیمت رخ داده است. اما با وجود تورم حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصدی در سال باز هم در حقیقت کاهش قیمت در حامل‌های انرژی اتفاق افتاده و همین امر باعث افزایش بی رویه در مصرف انرژی نیز شده است؛ و لذا هر سال رکورد مصرف حامل‌های انرژی شکسته می‌شود.

این کارشناس حوزه انرژی در انتهای بحث خاطر نشان کرد: بنابراین همه این عوامل و زنجیره‌ای از اشتباهات مکرر از زنجیره تامین، تولید، توزیع و مصرف همه تشویق شده اند به اینکه ارزشی برای انرژی قائل نباشند و درعین حال که استاندارها و قوانینی در این حوزه وجود دارد اما اجرا و نظارتی وجود نداشته باشد. ضمن اینکه دولت‌ها هیچگاه اراده‌ای در زمینه اصلاح مصرف انرژی نداشته‌اند.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.