۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۹۲۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

تصویب قانون امنیت ملی جدید در چین و کاهش استقلال اقتصادی و سیاسی هنگ کنگ، به شدت مورد انتقادات مقامات آمریکایی و اروپایی قرار گفته، به طوریکه چین را به وضع تحریم‌های اقتصادی تهدید نموده‌اند. از این رو مقامات چینی به منظور بی اثر سازی تحریم‌های احتمالی آمریکا، قصد دارند پیام رسان مالی CIPS را جایگزین سوئیفت در تبادلات خارجی خود نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد درحالیکه تنش‌های سیاسی و اقتصادی بین دو کشور آمریکا و چین درحال افزایش است، مقامات چینی درحال اتخاذ تدابیری هستند که آن‌ها را از تحریم‌های احتمالی آمریکا مصون بدارد. یکی از این موارد تلاش برای کاهش استفاده از پیام رسان مالی سوئیفت در نقل و انتقالات مالی بین‌المللی است.

آمریکا اتصال بانک‌های چینی به سوئیفت را قطع می‌کند؟

چین به تازگی قانون امنیت ملی جدیدی را به تصویب رسانده است که به نوعی استقلال شهر هنگ کنگ را تحت الشعاع قرار می‌دهد. این اقدام به شدت مورد انتقادات مقامات آمریکایی و اروپایی قرار گفته، به طوریکه چین را به وضع تحریم‌های اقتصادی تهدید نموده‌اند.

درحال حاضر کارشناسان معتقدند قطع اتصال بانک‌های چینی به پیام رسان سوئیفت، چنانچه در مورد ایران برخی کشورهای دیگر اجرایی شده است، یکی از گزینه‌های پیش روی مقامات آمریکایی به منظور تنبیه چین است.

مزایای کنار گذاشتن سوئیفت از سوی بانک‌های چینی

کنار گذاشتن پیام رسان سوئیفت و استفاده از پیام رسان چینی CIPS در مبادلات بین‌المللی، علاوه بر مصون سازی بانک‌های چینی از تحریم‌های مالی آمریکا، موجب می‌شود اطلاعات مالی بین‌المللی چین از نظارت مقامات آمریکایی خارج شود.

در این صورت چین به جای اقدام منفعلانه و صبر تا زمانی که آمریکا اتصال بانک‌های این کشور به سوئیفت را قطع کند، حرکتی فعالانه را درپیش گرفته و پیش از اقدام آمریکا، برنامه‌های خود برای مصون سازی از این تحریم را در دستورکار قرار داده است. در یک گزارش که از سوی یک نهاد مالی چینی در این خصوص منتشر شده آمده است: «زدن یک مشت در زمان مناسب به دشمن شما را از صد مشت او در امان نگه می‌دارد. ما باید قبل از اقدام دشمن از نظر ذهنی و عملیاتی آماده باشیم.»

پیش دستی چین برای بی اثر نمودن تحریم‌های مالی آمریکا

چین از سال ۲۰۱۵ میلادی پیام رسان بومی CIPS را راه‌اندازی نموده است تا علاوه بر تسهیل تبادلات مالی خارجی با استفاده از این پیام رسان، به مرور وابستگی خود به پیام رسان سوئیفت که تحت کنترل آمریکاست را کاهش دهد.

در سال ۲۰۱۹ میلادی پیام رسان CIPS روزانه بیش از ۱۳۵ میلیارد یوآن معادل ۱۹.۴ میلیارد دلار در مبادلات مالی بین چین و ۹۶ کشور دیگر نقش داشته است.

اقدامات تلافی جویانه چین در صورت تحریم مالی آمریکا

علاوه بر استفاده از پیام رسان مالی بومی به جای پیام رسان سوئیفت، چین در نظر دارد که اگر آمریکا اتصال مالی موسسات مالی این کشور به نظام مالی دلاری را قطع کرد، به کلی استفاده از دلار را کنار بگذارد. این درحالیست که درحال حاضر دلار آمریکا بخش قابل توجهی از ذخایر خارجی چین را تشکیل می‌دهد.

به طور خاص در تبادلات مالی با ایران، چین می‌تواند یک سازوکار مالی ویژه تدارک ببیند و با استفاده از آن بدون نظارت و کسب مجوز از آمریکا، تبادلات مالی خود با این کشور را مجددا از کانال‌های رسمی دوجانبه احیا نماید.

منبع: رویترز 

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.