۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۴۴۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

همزمان با افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری روسیه با کشور سوریه، پوتین رئیس جمهور این کشور با معرفی الکساندر یفیموف به عنوان نماینده ویژه اقتصادی روسیه در امور سوریه، به دنبال گسترش این روابط است. پیش از این مقامات کشور روسیه همواره به‌دنبال عقد قراردادهایی با دولت سوریه در امور زیربنایی و بازسازی بوده‌اند؛ اجاره ۴۹ ساله بندر طرطوس و امتیاز ۵۰ ساله استخراج معادن فسفات شهر تدمر نمونه‌ای از این قراردادهای باندمدت به شمار می‌رود.

به گزارش مسیر اقتصاد روابط اقتصادی روسیه با کشور سوریه طی سال‌های اخیر با افزایش روبرو بوده است. دولت پوتین با برنامه‌ای جدی و معرفی نماینده ویژه اقتصادی همچنان به‌دنبال افزایش سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور است.

تعیین نماینده ویژه اقتصادی روسیه در سوریه

در جدیدترین اقدام، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور کشور روسیه طی حکمی «الکساندر یفیموف»، سفیر این کشور در دمشق، را به عنوان نماینده ویژه اقتصادی خود برای توسعه مناسبات با سوریه و سفیر فوق العاده روسیه منصوب کرد.

الکساندر یفیموف از ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی مسئولیت سفارت روسیه در سوریه را برعهده دارد. یفیموف پیش از این سفیر فوق العاده روسیه در امارات بود. وی اخیرا تأیید كرده بود كه حدس و گمان‌ها در مورد وجود اختلافات در روابط روسیه و سوریه بی‌اساس است و روابط مسكو و دمشق امروز از هر زمان دیگری قوی‌تر است.

این حکم خبر از عزم کشور روسیه در افزایش مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور می‌دهد. طی سال‌های گذشته این کشور همواره به‌دنبال عقد قراردادهایی با دولت سوریه در امور زیربنایی و بازسازی بوده است.

قراردادهای بلندمدت روسیه با دولت سوریه

پیش از این و در خرداد سال گذشته پارلمان سوریه لایحه مربوط به تایید قرارداد امضا شده بین شرکت دولتی بندر طرطوس و شرکت روسی «اس تی جی اینجنرینگ»، اداره و سرمایه‌گذاری در بندر طرطوس به مدت ۴۹ سال را تصویب کرده بود. بندر طرطوس موقعیت مهم جغرافیایی در ساحل شرقی دریای مدیترانه دارد و محل پهلوگیری کشتی‌های کشورهای عربی، قاره اروپا و دریای سیاه است. [۱]

همچنین از ۲ سال گذشته امتیاز استخراج معادن فسفات شهر تدمر (پالمیرا) واقع در مرکز سوریه، به مدت ۵۰ سال به شرکت «ستروی ترانس گاز» روسیه واگذار شده است. این شرکت روسی به طور متوسط سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فسفات تولید می کند که سهم سازمان کل زمین شناسی سوریه از مجموع تولیدات این قرارداد، تنها ۳۰ درصد است. برآورد اولیه ذخایر فسفات منطقه شرق تدمر بالغ بر ۱۰۵ میلیون تن محاسبه شده است. [۲]

پینوشت:

[۱] ایسنا؛ کد خبر: ۹۸۰۳۲۳۱۰۴۲۲

[۲] العالم؛ کد خبر: ۳۴۵۵۴۱۱

منبع: اسپوتنیک

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.