۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۰۳۸ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی
۰

وزیر نفت سوریه از گام‌های نهایی تصویب قرارداد امضاشده با ایران برای اکتشاف نفت در بلوک شماره ۱۲ بوکمال خبر داد و گفت با ورود شرکت‌های ایرانی به صنعت نفت سوریه شاهد افزایش حفاری‌ها، اکتشافات، تولید، توسعه و بهبود بازده میدان‌های نفت و گازی این کشور خواهیم بود.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور سوریه به روزانه ۱۴۶ هزار بشکه نفت خام نیاز دارد که در در حال حاضر ظرفیت تولید این کشور تنها  ۲۴ هزار بشکه در روز است؛ به این ترتیب سوریه با کمبود تامین روزانه ۱۲۲ هزار بشکه‌ای روبرو است که به کمک واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی بر طرف می‌شود.

مشارکت شرکت‌های ایرانی در صنعت نفت سوریه

علی غانم وزیر نفت و منابع معدنی سوریه در جلسه کمیته امور اقتصادی و انرژی مجلس خلق این کشور پیش‌نویس قانونی که شامل تصویب قرارداد اکتشاف، توسعه و تولید نفت در بلوک شماره ۱۲ در منطقه بوکمال با ایران است را به نمایندگان مجلس ارائه کرد.

به گفته علی غانم مساحت بلوک شماره ۱۲ در بوکمال در استان دیر الزور ۶.۷ هزار کیلومتر مربع است و هدف از این ورود شرکت‌های ایرانی به صنعت نفت و گاز سوریه، افزایش حفاری، اکتشاف، تولید، توسعه و بهبود بازده میدان‌های نفت و گاز این کشور است.

پیش‌بینی می‌شود با آزادسازی میدان‌های نفتی در شمال سوریه، تولید نفت این کشور تا پایان سال جاری به روزانه ۹۰ هزار بشكه برسد.

تامین نیاز به فرآورده‌های نفتی از طریق واردات

پیش از سال ۲۰۱۱، کشور سوریه با تولید روزانه ۳۵۰ هزار بشکه‌ای از میدان‌های مختلف به خصوص میدان‌های شمالی، ظرفیت صادرات روزانه ۲۵۰ هزار بشکه را داشت. این در حالی است که در حال حاضر ظرفیت تولید این کشور تنها ۲۰ تا ۲۴ هزار بشکه در روز است.

نیاز این کشور روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۳۶ هزار بشکه نفت خام، از جمله حدود ۴.۵ میلیون لیتر بنزین، ۶ میلیون لیتر گازوئیل، هفت هزارتن نفت کوره و ۱.۲ تن گاز خانگی است. این میزان فرآورده‌های نفتی به ۴.۴ میلیارد لیره سوریه در روز معادل ۲۰۰ میلیون دلار در ماه بودجه نیاز دارد که به گفته نخست وزیر این کشور واردات همه فرآورده‌های نفتی در حال حاضر از منابع دولتی تامین بودجه می‌شوند.

منابع:

اخبار نفت و گاز سوریه؛ کد خبر: ۱۳۴۵۵

العالم؛ کد خبر: ۴۹۰۹۱۷۶

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.