۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۹۲۵ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در جدیدترین اقدام برای حمایت از کشاورزان در شرایط بحران بیماری کرونا اقدام به تصویب دو برنامه حمایتی جدید کرده است. بر این اساس میزان یارانه‌های حمایتی از کشاورزان افزایش پیدا خواهد کرد و برای جلوگیری از مراجعات حضوری آنان به ادارات دولتی جهت ارائه گزارش‌های تولید، از تصاویر ماهواره‌ای استفاده خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا متشکل از ۲۷ کشور است و در حال حاضر بالغ بر ۱۱ میلیون مزرعه کشاورزی دارد که حدود ۲۲ میلیون نفر از جمعیت مستقیم در بخش کشاورزی و حدود ۱۸ میلیون شغل دیگر در زنجیره تامین محصولات غذایی در کشورهای عضو این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند تا نیاز بازارهای داخلی و جهانی را تامین کنند.

اتحادیه اروپا به منظور تامین امنیت غذایی و حمایت از کشاورزان اقدام به تدوین سیاست حمایت از کشاورزی CAP کرده است. CAP تنها سیاست حمایتی از کشاورزان است که از سال ۱۹۶۲ در اتحادیه اروپا آغاز شده و طی سال های ۱۹۹۲، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۳ اصول اصلی این سیاست ها مورد بازنگری قرار گرفته است.

هدف اصلی پرداخت یارانه‌های مستقیم، حمایت از درآمد کشاورزان است در عوض کشاورزان نیز متعهد به انجام فعالیت‌های کشاورزی در زمین خود و رعایت تعدادی از استانداردها در مورد سلامت مواد غذایی، حفاظت از محیط‌زیست، سلامت حیوانات و حفظ و نگهداری زمین در شرایط زیست ‌محیطی و کشاورزی مناسب هستند.

افزایش یارانه کشاورزان اتحادیه اروپا برای جبران اثرات منفی کرونا

با شیوع ویروس کرونا در اتحادیه اروپا، کمیسیون کشاورزی این اتحادیه اقدام به تصویب روش های حمایتی از کشاورزان برای جلوگیری از زیان آن ها کرده است. بر اساس مصوبه جدید این اتحادیه، میزان یارانه های پرداختی به کشاورزان افزایش پیدا می کند و  برای جلوگیری از مراجعات حضوری کشاورزان جهت تایید فعالیت های آن ها، تمهیدات ویژه ای درنظر گرفته خواهد شد.

بنابراین سهم یارانه های مستقیم کشاورزان در شرایط کنونی از ۵۰ به ۷۰ درصد و میزان پرداخت های توسعه روستایی از ۷۵ به ۸۵ درصد افزایش می یابد. این در حالی است که کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در خصوص مجموع یارانه های حمایتی کشاورزان در سال ۲۰۲۰ اطلاعات تکمیلی گزارش نکرده است.

در حال حاضر کشورهای عضو می توانند با استفاده از سایر برنامه های پیشنهادی این کمیسیون، کمک های بیشتری به کشاورزان در شرایط بحران کرونا داشته باشند. منابع فعلی دولت ها برای کمک به کشاورزان در قالب طرح حمایت از توسعه روستایی ۶ میلیارد یورو است که با اجرای سایر برنامه های جدید برای حمایت از کشاورزان در شرایط بحران کرونا، میزان یارانه به ۱۷ میلیارد یورو نیز خواهد رسید.

استفاده از فناوری های جدید برای رصد اراضی کشاورزی

طبق اعلام کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا، اعضای اتحادیه اروپا می توانند با حمایت از فعالیت های مربوط به توزیع و بسته بندی محصولات کشاورزی میزان یارانه های خود را افزایش دهند. در این راستا کشاورزان تشویق به انجام فعالیت های مربوط به توزیع و بسته بندی خواهند شد.

بر اساس برنامه دیگر این اتحادیه، ادارات محلی باید با استفاده از فناوری های جدید اقدام به نظارت بر عملکرد کشاورزان در شرایط کرونا کنند. بدین ترتیب وضعیت اراضی کشاورزی برای تخصیص یارانه به کشاورزان توسط تصاویر ماهواره ای رصد خواهد شد تا از مراجعه حضوری کشاورزان جلوگیری شود.

از سویی دیگر هرساله کشاورزان به منظور دریافت یارانه های حمایتی باید در زمان مشخص گزارش های مربوط به تولیدات خود را به ادارات محلی گزارش می کردند. در سال جاری کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا زمان تحویل گزارش کشاورزان را از ۱۵ ژوئن به ۱۵ می سال جاری تغییر داد تا بدین ترتیب کشاورزان مهلت بیشتری برای تکمیل برنامه های تولید داشته باشند.

تخصیص منابع مالی دو صندوق ضمانت کشاورزی و توسعه روستایی به امور کشاورزی

بررسی ها نشان می دهد مخارج و هزینه‌های بخش کشاورزی اتحادیه اروپا توسط دو صندوق که بخشی از بودجه عمومی این اتحادیه هستند، تأمین مالی می‌شوند. «صندوق ضمانت کشاورزی اروپا» و «صندوق کشاورزی اروپا برای توسعه روستایی» دو منبع مالی یارانه کشاورزی هستند که در جهت کمک مالی به کشاورزان و اجرای برنامه‌های توسعه روستایی کشورهای عضو تشکیل شدند.

اتحادیه اروپا به منظور پوشش فعالیت های کشاورزی و توسعه روستایی در سال های ۲۰-۲۰۱۴ بیش از ۹۵ میلیارد دلار هزینه کرده است. این اتحادیه به منظور تقویت و ترویج بخش کشاورزی، مبارزه با اثرات منفی آب و هوایی و مدیریت پایدار منابع اقدام به تخصیص این بودجه کرد.

منابع:

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا

لینک اول

لینک دوم

لینک سوم

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.