۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۷۵۸ ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی، صندوق‌های بازنشستگی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۱

هزینه‌های اجتماعی در کشورهای عضو OECD به طور میانگین، معادل بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها است. بخش عمده این هزینه‌ها مربوط به حقوق و مزایای بازنشستگان و هزینه‌های درمان است که به ترتیب ۱۲ و ۸ درصد از GDP هستند. با وجود رشد این هزینه‌ها همگام با پیری جمعیت، به دلیل اهمیت بالای ثبات نظام بازنشستگی و تاثیر آن بر ثبات سیاسی اجتماعی، حکومت‌ها همواره این هزینه‌ها را می‌پردازند.

به گزارش مسیر اقتصاد هزینه‌های اجتماعی در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی موسوم به OECD، همگام با تحولات جمعیتی در حال افزایش است؛ تا آن جا که امروزه هزینه‌های اجتماعی معادل بالغ بر ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو OECD است. افزایش میانگین سنی جمعیت، یکی از عواملی است که می‌تواند هزینه‌های اجتماعی اعم از حقوق و مزایای بازنشستگی و هزینه‌های درمانی را در کشورها بالا ببرد.

حقوق و مزایای بازنشستگی بزرگترین بخش از هزینه‌های اجتماعی

کشورهای عضو OECD به طور میانگین، هزینه‌ای معادل ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای اعطای مزایای مستقیم و حدود ۸ درصد از آن را برای خدمات اجتماعی اختصاص می‌دهند. علاوه بر این، رشد هزینه مستمری در این کشورها تا حدی بوده که در یک دهه گذشته، سالانه ۱ درصد بر سهم مستمری‌ها از تولید ناخالص داخلی افزوده شده‌است.

در میان همه انواع هزینه‌های اجتماعی مانند مزایای از کار افتادگی، مزایای نقدی خانواده‌ها و مستمری بیکاری، بیشترین بخش از این هزینه‌ها مربوط به مستمری بازنشستگی است که هزینه‌ای معادل ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای OECD را به آن‌ها تحمیل می‌کند. لازم به ذکر است که در میان این کشورها، تفاوت قابل توجهی در زمینه سهم مستمری بازنشستگی از تولید ناخالص داخلی وجود دارد که عمدتا از تفاوت در ساختار سنی جمعیت، نوع ساختار تامین اجتماعی و جمعیت بازنشستگانی که به خدمات بیمه‌ای دسترسی دارند، ناشی می‌شود.

صرف بودجه معادل ۵.۷ درصد از GDP برای هزینه‌های درمان

بزرگترین بخش هزینه‌های اجتماعی پس از مستمری بازنشستگی هزینه درمان است. کشورهای OECD، بودجه‌ای معادل ۵.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بخش درمان عمومی تخصیص می‌دهند. فرانسه با ۸.۸ درصد، آمریکا با ۸.۵ درصد و آلمان با ۸.۱ درصد از GDP، بیشترین هزینه درمان را از منابع عمومی می‌پردازند.

هزینه مستمری بازنشستگی و هزینه درمان بر پایه درصد از تولید ناخالص داخلی برای برخی کشورهای عضو OECD به شرح جدول زیر است: (داده‌ها مربوط به سال ۲۰۱۷ و در برخی موارد ۲۰۱۵ است)

رشد هزینه‌های اجتماعی همگام با افزایش میانگین سنی جمعیت

با بررسی تغییرات هزینه مستمری و مزایای بازنشستگی نسبت به GDP در کشورهای مذکور، می‌توان به روند افزایشی پایدار این نسبت پی برد. این نسبت به صورت میانگین در OECD، از ۵.۸ در سال ۱۹۹۰ به ۸.۲ در سال ۲۰۱۳ رسیده‌است.

از سویی، رشد میانگین سنی جمعیت این کشورها نیز در بازه مذکور، مشهود است. (به جای داده‌های سال ۲۰۱۳، از داده‌های مربوط به سال ۲۰۱۵ اسفاده شده‌است)

توجه دولت‌ها به حقوق و مزایای بازنشستگی

چنان که مشهود است، کشورهای مختلف برای پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان هزینه زیادی را متقبل می‌شوند. این هزینه‌ها همواره با افزایش میانگین سنی جمعیت و بلوغ صندوق‌های بازنشستگی افزایش می‌یابد و امروزه هزینه‌های اجتماعی، معادل بیش از یک پنجم تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو OECD است و تنها حقوق و مزایای نقدی بازنشستگان، هزینه‌ای معادل ۱۲ درصد از GDP این کشورها را به آن‌ها تحمیل می‌کند.

با این حال با توجه به اهمیت بالای مساله تامین مزایای بازنشستگان، دولت‌ها و در معنای عام تر حکومت‌ها، به طور مستقیم یا غیر مستقیم این مزایا را می‌پردازند. چرا که اگر به هر دلیلی خللی در پرداخت مزایای بازنشستگان ایجاد شود، تبعات اجتماعی سیاسی آن می‌تواند تهدیدی اساسی برای حکومت‌ها تلقی شود. جنبش جلیغه زرد‌ها در فرانسه مثالی از تاثیر شرایط نظام بازنشستگی بر ثبات سیاسی کشور است؛ یکی از اهداف اصلی شکل‌گیری این جنبش در کنار افزایش مالیات و بهای سوخت، تغییرات دولت فرانسه در ساختار نظام بازنشستگی بوده‌است.

منابع:

سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، plink.ir/ZrFt7

سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، plink.ir/v4nvx

پایگاه اطلاعات آماری plink.ir/BYCih ،worldometers

خبرگزاری ایسنا، کد مطلب : ۹۸۰۹۱۶۱۱۶۲۶

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت

  1. شما را به خدا به داد بازنشستگان تامین اجتماعی برسید
    امسال کارمندان دولت۶۵درصد افزایش حقوق داشتند
    و حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری هم همسان سازی شد
    گویا بازنشستگان تامین اجتماعی در این میان اضافه هستند! مرتب می گویند تعداد تامین اجتماعی ها زیاد است! آقا جان مگر ما حق بیمه نپرداخته ایم؟ مگر ما هموطن شما نیستیم؟ مگرما زیر بار گرانی کمرمان نشکسته است؟ بخدا بس کنید این همه تبعیض وبی عدالتی را. درست است که نه در میان دولت و نه نمایندگان و جایی دیگر پشتیبانی نداریم اما یادتان باشد ان بالا خدایی است که یاری گر مظلومان است…این همه ظلم نکنید

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.