۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۵۷۳ ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

درپی شیوع بحران کرونا در رومانی، دولت این کشور به منظور مدیریت ذخایر استراتژیک خود اقدام به ممنوعیت صادرات محصولات اساسی کشاورزی تا اواسط ماه می میلادی کرد. بر اساس این تصمیم دولت رومانی، صادرات محصولات اساسی کشاورزی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در شرایطی انجام خواهد گرفت که محصولات صادرشده در بازارهای داخلی این کشورها مصرف شود.

به گزارش مسیر اقتصاد رومانی با جمعیت ۱۹ میلیون نفری از سال ۲۰۰۷ به اتحادیه اروپا پیوسته است و از سیاست های حمایتی اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی استفاده می کند. کشاورزان رومانی در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳.۳ میلیارد یورو یارانه حمایتی از سوی کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا دریافت کردند.

رومانی ۱۵ میلیون هکتار اراضی مناسب کشاورزی دارد اما حدود ۹ میلیون هکتار از این میزان در حال استفاده است. این کشور به دلیل وسعت اراضی کشاورزی و میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش کشاورزی، از کشورهای بزرگ در زمینه کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی محسوب می شود.

این کشور پس از آلمان و فرانسه بزرگترین تولیدکننده غلات در اتحادیه اروپا است و محصولات مازاد برنیاز خود را به دیگر کشورها صادر می کند. در حال حاضر رومانی رتبه دوم و چهارم صادرات ذرت و گندم اتحادیه اروپا را دارد.

حجم قابل توجه صادرات غلات و دانه های روغنی رومانی به دیگر کشورها

بر اساس گزارش شورای بین المللی غلات IGC، کشاورزان رومانی در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷ میلیون تن انواع غلات تولید کردند که گندم و ذرت با ۱۰ و ۱۴ میلیون تن بیشترین سهم را در تولید غلات این کشور دارند.

رومانی در سال گذشته حدود ۶ میلیون تن گندم به مصر، اسپانیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کرد. همچنین کشاورزان رومانی در سال ۲۰۱۹ حدود ۴ و ۱.۲ میلیون تن ذرت و جو به کشورهایی نظیر اسپانیا، عربستان و ایران صادر کردند.

کشاورزان این کشور طی سال های اخیر اقبال زیادی به تولید و صادرات دانه های روغنی نظیر کلزا و آفتابگردان پیدا کردند. کشاورزان رومانی در سال گذشته ۸۰ و ۶۱ درصد از تولیدات کلزا و آفتابگردان خود را به دیگر کشورها صادر کرد.

ممنوعیت صادرات محصولات اساسی در رومانی برای تامین امنیت غذایی

دولت رومانی اخیرا و پس از شیوع ویروس کرونا به منظور افزایش ضریب امنیت غذایی خود اقدام به ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی کرده است. طبق اعلام دولت، این اقدام برای حفاظت از ذخایر استراتژیک صورت می گیرد و تا اواسط ماه می ادامه خواهد داشت.

بر اساس تصمیم جدید دولت رومانی، صادرات غلات و دانه های روغنی به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا تا کاهش خطر بیماری کرونا ممنوع خواهد بود. محصولاتی نظیر گندم، ذرت، جو، آفتابگردان، شکر، شیرینی، بیسکوئیت، کنجاله سویا و برخی از روغن های خوراکی مشمول این ممنوعیت خواهند بود.

دولت رومانی برای صادرات محصولات خود به کشورهای اتحادیه اروپا نیز شرط خاصی تعیین کرده است. دولت رومان در صورتی اقدام به صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد کرد که محصول صادر شده قطعا در بازارهای این کشور مصرف شود.

تامین امنیت غذایی اولویت اصلی کشورها در شرایط بحران

در حالی رومانی به منظور تامین امنیت غذایی خود اقدام به ممنوعیت صادرات محصولات اساسی کرده است که بسیاری از کشورهای واردکننده این محصولات از رومانی قطعا دچار مشکلاتی در تامین غذای خود خواهند شد.

مصر یکی از واردکنندگان گندم و برخی دیگر از محصولات کشاورزی از رومانی با اجرای ممنوعیت صادرات در این کشور به مشکل می خورد. بررسی ها نشان می دهد دولت مصر طی ماه های آینده قصد واردات ۸۰۰ هزار تن گندم از رومانی در دستور داشته است که با ایجاد ممنوعیت صادرات در رومانی این موضوع بلاتکلیف باقی خواهد ماند.

ایجاد ممنوعیت صادرات محصولات اساسی در بسیاری از کشورها به دلیل حفظ ذخایر استراتژیک داخلی نشان دهنده اهمیت اولویت تامین امنیت غذایی در شرایط بحرانی است. روسیه، هند، پاکستان، اوکراین و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله کشورهایی هستند که در شرایط بحران کرونا صادرات محصولات کشاورزی را ممنوع اعلام کردند.

منابع:

رویترز

دنیای غلات

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.