۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۲۸۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳ دسته: پول و بانک، ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دکتر محمد جواد ایراوانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ششمین همایش سالیانه اقتصاد مقاومتی، با انتقاد از طرح بانکداری مجلس گفت: تصویب سیاست های کلی پولی و بانکی که در آن اکثر مسائل کنونی این حوزه مورد توجه قرار گرفته، مقدم بر طرح بانکداری مجلس است.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ششمین همایش سالیانه اقتصاد مقاومتی گفت: برگزاری این همایش در سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اتفاق مبارکی است و خیلی خوشحال شدم که در عنوان انگلیسی همایش نیز از عنوان Moqavemati استفاده شده است که نشان می دهد مفهوم منحصر به خود را دارد و معادل دیگری ندارد.

رفع وابستگی اقتصاد ایران به نفت، هدف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

ایروانی با بیان اینکه رشد اقتصاد ایران به دلیل وابستگی به نفت با مشکلاتی مواجه بوده است، گفت: در همین راستا اقتصاد مقاومتی به دنبال برطرف کردن این مشکلات است که عصاره راهکارها برای حل این مشکلات در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی آورده شده است.

وی افزود: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی یک جامعیتی در زمینه تاب آوری اقتصادی دارد و اقتصاد مقاومتی متمایز از مکاتب مختلف اقتصادی است که این نشان دهنده منحصر به فرد بودن و بومی بودن آن است.

اقتصاد مقاومتی باید در نظام بانکی کشور متجلی شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی از اهداف این سیاست ها مشارکت مردمی، عدالت محور بودن و کارآمدسازی نظام‌های مالی، مالیاتی، تولید و غیره است که مباحث را بسیار گسترده تر دیده است. در این زمینه از همه مهمتر نظام بانکی کشور است که اقتصاد مقاومتی باید در آن تجلی پیدا کند.

وی افزود: در رابطه با نظام پولی و بانکی نیز مباحث مهم در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نظر گرفته شده است و غالب مسائل اساسی کشور در زمینه پولی و بانکی نیز چارچوب های لازم و راهکارها در نظر گرفته شده است. این امکان نیز وجود دارد پیشنهادهایی که در این همایش مطرح می شود به مجمع تشخیص مصلحت نظام منتقل شود که که در تدویت سیاست های کلی پولی و بانکی نقش آفرینی کند.

نظام بانکی باید در خدمت تولید باشد

این عضو مجمع تشخصی مصلحت نظام گفت: نظام پولی و بانکی باید در خدمت تولید باشد و به جای سود محوری صرف، به سمت حمایت ویژه از تولید حرکت کند و بحث هدایت اعتبارات در آن دیده شود. در زمینه مقررات گذاری در نظام بانکی باید ابتدا سیاست های کلی تعیین شود که بتوان قوانین را غیر و تحول داد. تکثر قوانین در حوزه بانکی نیز یکی از مشکلات است که ضرورت حل آن وجود دارد.

وی در ادامه با نمایش یک جدول به تشریح مسائلی در رابطه با پول و اهمیت آن در اقتصاد پرداخت و شناخت جایگاه صحیح پول در اقتصاد را مهم تلقی نمود و افزود: وقتی در اقتصاد به جای بهره، بحث مشارکت مطرح باشد آنگاه بانک با مشکل ربا مواجه نخواهد بود و قدرت مانور آن در مواجه با بحران ها بهتر خواهد بود.

تصویب سیاست های کلی پولی و بانکی مقدم بر طرح بانکداری مجلس

ایرانی ادامه داد: طراحی یک نظام صحیح بانکی در گرو شناخت صحیح از مسائل حوزه های پولی و بانکی است و باید اهداف کنترل و ثبات تورم و هم تسهیل مبادلات مالی و تولیدی باشد.

وی همچنین در رابطه با طرح بانکداری مجلس گفت: این طرح با ایرادات اساسی از قبیل نحوه تعیین رئیس بانک مرکزی مواجه است که می تواند مشکلات را عمیق تر کند چراکه شیوه اداره بانک مرکزی بسیار اهمیت دارد که باید به آن توجه شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تأکید کرد: تصویب سیاست های کلی پولی و بانکی که در آن اکثر مسائل کنونی این حوزه مورد توجه قرار گرفته، مقدم بر طرح بانکداری مجلس است.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.