۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۸۹۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ دسته: روغن و دانه های روغنی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

آرژانتین یکی از تولیدکنندگان بزرگ دانه سویا است که برنامه‌های ویژه‌ای برای مدیریت صنایع وابسته به این محصول دارد. دولت این کشور با اخذ مالیات از صادرکنندگان دانه سویا خام و فراهم کردن شرایط برای ایجاد ارزش افزوده در صنایع روغن کشی، توانسته است درآمد ۱۱ میلیارد دلاری از محل تولید و صادرات روغن و کنجاله سویا کسب کند.

به گزارش مسیر اقتصاد آرژانتین با مساحت ۲.۷۸ میلیون کیلومتر مربعی، هشتمین کشور بزرگ جهان و دارای خط ساحلی حدود ۵ هزار کیلومتری با شرایط اقلیمی مناسب برای کشاورزی است. دولت با برنامه های متنوع برای صادرات محصولات کشاورزی نظیر روغن و کنجاله سویا توانسته اثرات مثبتی در نقش ۱۱ درصدی بخش کشاورزی در GDP داشته باشد.

با توجه به شرایط اقلیمی آرژانتین، مهم ترین محصولات تولیدی این کشور غلات، دانه های روغنی، گوشت قرمز و انگور است و ۵۴ درصد از اراضی این کشور مختص کشاورزی و صنایع وابسته به این بخش است.

آرژانتین یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده روغن نباتی و کنجاله سویا در جهان به شمار می رود و سالیانه درآمد زیادی از محل صادرات این محصولات به دست می آورد. دولت این کشور نیز با توسعه صنایع روغن کشی اقدامات مختلفی برای ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد در دستورکار قرار داده است.

برنامه آرژانتین برای جلوگیری از خام فروشی دانه های روغنی

آرژانتین سالیانه بیش از ۵۰ میلیون تن دانه سویا تولید می کند و از محل صادرات محصولات وابسته درآمد زیادی کسب می‌کند. این محصول به دلیل استفاده از روغن و کنجاله آن دارای اهمیت بسیار زیادی برای اقتصاد آرژانتین است.

دولت آرژانتین به منظور تولید دانه سویا اقدام حمایتی خاصی را در دستورکار ندارد؛ اما سیاست های ویژه ای برای جلوگیری از خام فروشی آن به دیگر کشورها تدارک دیده است. به عبارت دیگر دولت با افزایش هزینه های صادرات دانه سویا و کاهش هزینه صادرات روغن و کنجاله سویا، از خام فروشی این محصول جلوگیری کرده است.

یکی از سیاست های اقتصادی دولت برای جلوگیری از صادرات دانه سویا اتخاد مالیات های سنگین برای صادرکنندگان آن است. طی سال های اخیر دولت آرژانتین نرخ مالیات ۳۰ درصدی برای صادرات دانه سویا تعیین کرده بود که با افزایش صادرات روغن و کنجاله سویا، میزان این مالیات کاهش پیدا می کرد.

درآمد ۱۱ میلیارد دلاری آرژانتین از محل صادرات روغن و کنجاله سویا

آرژانتین در بحبوحه جنگ تجاری میان چین و آمریکا، برنامه های خود در توسعه صنایع داخلی را تغییر نداد و حاضر به صادرات دانه سویا به چین نشد. این کشور می توانست با استفاده از فرصت جنگ تجاری میان چین و آمریکا، دانه های تولیدی را به چین صادر و سود زیادی کسب کند.

اهمیت ایجاد اشتغال و رونق صنایع داخلی برای دولت آرژانتین باعث شده است دولت این کشور حتی اقدام به واردات دانه سویا از دیگر کشورها نماید. این کشور با واردات دانه سویا سعی در شکوفایی هرچه بیشتر صنایع روغن کشی، تولید روغن های خوراکی و کنجاله سویا دارد.

بررسی آمار صادرات روغن و کنجاله سویا طی سال ۲۰۱۸ نشان می دهد آرژانتین از این محل توانسته بیش از ۱۱ میلیارد دلار درآمد کسب کند. علاوه بر این دولت آرژانتین با توسعه صنایع دامپروری و استفاده از نهاده های تولید داخل توانسته درآمد بسیاری از محل صادرات گوشت قرمز نیز کسب نماید.

انواع حمایت های دولت آرژانتین از تولید محصولات کشاورزی

در حال حاضر دانه سویا به عنوان کشت مکمل گندم در آرژانتین تولید می شود و به دلیل بارندگی مناسب، هزینه تولید بالایی ندارد. از سویی دیگر برنامه های حمایتی دولت آرژانتین بر خلاف بسیاری دیگر از کشورها جالب توجه است.

اقدامات حمایتی دولت آرژانتین از بخش کشاورزی شامل حمایت از تحقیقات و توسعه محصولات کشاورزی، آموزش، بازرسی و بازاریابی را شامل می شود. این قبیل حمایت ها مورد تایید سازمان تجارت جهانی نیز قرار گرفته است و بیش از ۵۹ درصد از بودجه بخش کشاورزی آرژانتین شامل این حمایت ها می شود.

منابع:

رویترز

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی

دنیای غلات

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.