۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۶۵۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

پاکستان یکی از تولیدکنندگان بزرگ گندم در جهان است؛ اما این کشور به دلیل توقف اجرای صحیح سیاست‌های حمایت از کشاورزی، با کمبود گندم در بازارهای داخلی مواجه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل اصلی کمبود گندم در این کشور قاچاق و احتکار این محصول به دلیل کاهش ارزش پول ملی و عدم افزایش متناسب قیمت خرید تضمینی بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد پاکستان یکی از تولید کنندگان بزرگ گندم در جهان و منطقه است که بر اساس آمارهای اعلامی می تواند تا ۲۷ میلیون تن گندم در هر سال زراعی تولید کند. بررسی وضعیت تامین این محصول در پاکستان طی ماه های اخیر نشان دهنده مشکل کمبود گندم است.

دولت پاکستان با توجه به میزان تولید و مصرف گندم در این کشور تجارت این محصول را از سیاست های خود کنار گذاشته است. این کشور طی سال های اخیر با حمایت از کشاورزان در تولید گندم خودکفا شده است.

سیاست تضمین خرید محصولات کشاورزی، کاهش هزینه های تولید و اعطای یارانه های صادراتی از جمله سیاست های حمایتی دولت پاکستان برای تشویق کشاورزان برای تولید محصولات استراتژیک نظیر گندم و برنج طی سال های اخیر بوده است.

واردات گندم نتیجه توقف سیاست‌های حمایت از کشاورزی در پاکستان

دولت پاکستان طی دو سال اخیر قیمت خرید تضمینی گندم در این کشور را تغییر نداد و هر تن گندم تولیدی در پاکستان به قیمت ۲۹۲ دلار از کشاورزان خریداری می شد. به عبارت دیگر قیمت هرکیلوگرم گندم پاکستان در سال جاری با درنظر گرفتن نرخ ارز رایج در سامانه نیما معادل ۱۰ هزار تومان، حدود ۲۹۲۰ تومان تعیین شده بود.

به همین منظور بررسی روند تامین گندم در پاکستان طی ماه های اخیر نشان دهنده کمبود جدی گندم و آرد در بازارهای این کشور است. کمبود گندم و آرد در پاکستان باعث ایجاد بحران های جدی در تامین نان برخی از ایالت های این کشور نظیر پنجاب شده است.

در حالی مشکل تامین گندم در پاکستان به وجود آمده است که در سال جاری حدود ۲۷ میلیون تن از این محصول توسط کشاورزان تولید شده بود. به نظر می رسد برخی از سیاست های اقتصادی دولت تاثیر منفی در تولید و توزیع گندم در این کشور داشته است.

افزایش ۱۵ الی ۲۰ درصدی قیمت آرد در پاکستان به دلیل کمبود گندم

دولت پاکستان طی دو سال اخیر به منظور اجرای برخی از سیاست های اقتصادی در این کشور، اقدام به همکاری با صندوق بین المللی پول (IMF) کرده است. همکاری جدید دولت پاکستان با IMF باعث بروز مشکلات اقتصادی در این کشور نظیر کاهش ارزش پول ملی شده است.

بررسی ها نشان می دهد یکی از دلایل اصلی کمبود گندم در پاکستان مربوط به کاهش ارزش پول ملی و افزایش انگیزه دلالان برای احتکار و قاچاق این محصول به کشورهای همسایه بوده است. عدم تعیین صحیح قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت عمران خان نیز این مشکلات را تشدید کرده است.

گفتنی است در حال حاضر قیمت آرد در برخی از ایالت های این کشور حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش داشته است. افزایش قیمت آرد در پاکستان باعث بروز مشکلاتی برای مردم فقیر این کشور جهت تامین نان مصرفی شده است.

واردات ۳۰۰ هزار تنی گندم توسط دولت برای کاهش قیمت آرد و نان

بسیاری از کارشناسان اقتصادی پاکستان ضمن انتقاد از عملکرد دولت پاکستان در عدم اتخاذ سیاست های حمایتی صحیح از کشاورزان، خواستار تعیین صحیح قیمت گندم داخلی شدند. طبق نظر آن ها در صورت عدم تعیین درست قیمت گندم، مشکل کمبود این محصول در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که دولت پاکستان به منظور جبران کمبود گندم در این کشور، اقدام به واردات ۳۰۰ هزار تنی از این محصول خواهد کرد. در حال حاضر اطلاعات دقیقی از میزان صادرات و قاچاق گندم از پاکستان وجود ندارد اما گندم های وارداتی طی دوماه اخیر روانه بازارهای پاکستان خواهد شد.

منابع:

اسپوتنیک

زاویا

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.