۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۶۳۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رئیس کل بانک مرکزی با انتشار پستی تأکید کرد تصمیم آتی FATF اعم از تمدید شرایط فعلی و یا وارد کردن ایران به لیست سیاه، نمی‌تواند تاثیری بر شرایط بازار ارز و مبادلات خارجی ایران داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته آینده FATF درخصوص وضعیت آینده ایران در این نهاد تصمیم گیری خواهد کرد و در همین راستا عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی به تازگی در پستی نسبت به شایعاتی که درخصوص عواقب وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF مطرح شده است، واکنش نشان داد.

ورود ایران به لیست سیاه FATF تأثیری بر بازار ارز و مبادلات خارجی ندارد

به گفته وی این روزها سفته بازان و رانت جویان بازار ارز نتیجه جلسه آتی FATF را بدون اطلاع از پیچیدگی‌ها ی روند آن، عدم تمدید قلمداد کرده و در خصوص تاثیر آن بر نرخ ارز تبلیغات زیادی در کانال‌های تبلیغاتی خود راه انداخته‌اند.

همتی با بیان اینکه نظرم را قبلا در مورد اهمیت این موضوع گفته ام توضیح داد: لیکن در شرایط فعلی که اغلب بانک‌های خارجی به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا، همکاری لازم با بانک‌های ایران را ندارند و تبادلات ارزی ما از طریق مکانیزم های بانکی جایگزین و غیرقابل تحریم انجام می‌شود، تصمیم آتی FATF  اعم از تمدید یا عدم تمدید نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر شرایط ارزی کشورمان داشته باشد و عمده خبرسازی‌ها در این خصوص با انگیزه سودجویی و نوسان‌گیری در بازار انجام می‌شود.

وی افزود: دستاویز قرار دادن موضوع FATF برای اثرگذاری در نرخ ارز از طریق سفته بازان و فضای مجازی با واقعیات بازار و روند تامین ارز در تجارت خارجی کشور و چشم انداز گشایش کانال های جدید همخوانی ندارد. ضمن اینکه بانک مرکزی نظارت بر جریان پول و مبارزه با پولشویی را نیز در کنار مدیریت بازار ارز با قوت ادامه خواهد داد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به مردم توصیه کرده است تحت تأثیر عملیات روانی مربوط به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF قرار نگیرند و دارایی‌های خود را در بازار ارز در معرض ریسک قرار ندهند.

مشکل اصلی مبادلات خارجی ایران تحریم‌های آمریکاست

نکاتی که از سوی رئیس کل بانک مرکزی مطرح شده است بر این واقعیت صحه می‌گذارد که مشکلات اصلی تبادلات خارجی ایران تحریم‌های آمریکاست و در شرایط فعلی امکان بهبود و یا وخیم تر شدن آن با اجرا و یا عدم اجرای توصیه‌های FATF وجود ندارد. بنابراین همانطور که کارشناسان بارها هشدار داده‌اند، عملا ورود ایران به لیست سیاه FATF تفاوتی در وضع موجود تبادلات خارجی و بازار ارز ایران ایجاد نخواهد کرد.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.