۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۷۲۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ دسته: پول و بانک، پیمان پولی دوجانبه
۰

بانک‌های مرکزی چین و لائوس در قالب یک پیمان پولی دوجانبه توافق نموده‌اند که در تجارت دوجانبه خود از سازوکار یوآن-کیپ استفاده کنند. دو کشور با این اقدام یک سازوکاری ارزی جدید میان خود ایجاد کرده‌اند که در قالب آن به جای دلار آمریکا از ارزهای ملی استفاده شود. بدین ترتیب هزینه معاملات کاهش و بازار ارز ثبات خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای چین و جمهوری لائوس در قالب یک پیمان پولی دوجانبه توافق نموده اند که در تجارت میان خود از ارزهای ملی خود یعنی یوآن و کیپ استفاده کنند. هدف این اقدام برقراری سازوکار یوآن- کیپ در تأمین مالی تجاری است.

انعقاد پیمان پولی میان چین و لائوس جهت استفاده از ارزهای ملی

بنابر اطلاعیه منتشر شده در سایت یک بانک لائوسی، مطابق پیمان پولی دوجانبه منعقد شده میان بانک های مرکزی دو کشور، همکاری های لازم برای انجام پرداخت و تسویه معاملات تجاری و سرمایه گذاری میان ساکنان دو کشور انجام خواهد شد.

همچنین بانک های مرکزی طرفین توافق کرده اند که بانک های تجاری خود را به تقویت همکاری و تسهیل مبادله از طریق سازوکار یوآن- کیپ تشویق نمایند. هدف اصلی این اقدام افزایش استفاده از ارزهای ملی در راستای کاهش هزینه معاملاتی میان دو کشور است.

ثبات بازار ارز با استفاده از سازوکار مبادله ارزی جدید

در حال حاضر لائوس برای حفظ نرخ مبادله پایدار میان ارز خود و دلار آمریکا و بات تایلند دچار مشکل شده و ارزش بات و دلار در چند ماه گذشته افزایش یافته است.

این پیمان پولی کمک می کند که استفاده از دلار آمریکا در تجارت دوجانبه آن ها کاهش یابد و بدین ترتیب با ایجاد تنوع در سیاست مبادله ارزی، تقاضا برای دلار در بازار ارز نیز کاهش یابد. کاهش استفاده از دلار در واردات لائوس از چین حجم زیادی از فشار تقاضا بر بازار ارز را کاهش می دهد. لائوس در تلاش است که نرخ ارز را به عنوان بخشی از تلاش ها برای ایجاد یک محیط تجاری مطلوب حفظ کند.

منبع: شینهوا  plink.ir/0eGN8

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.