۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۵۹۸ ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

عیسی شاهی زارع رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل گفت: شایسته است دولت از نگاه صدقه‌ای و مددجوئی به بخش کشاورزی پرهیز کند و به منظور تقویت توان تأمین امنیت غذایی کشور، با نگاه ویژه به این بخش، حمایت همه جانبه از کشاورزان را در دستورکار قرار دهد؛ چراکه اکنون همه کشورهای جهان از بخش کشاورزی به طور ویژه حمایت می‌کنند.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد اگرچه مصوبات و برنامه‌های متعددی در راستای حمایت از کشاورزی و بهبود فضای کسب و کار در این حوزه ارائه می‌شود، اما در عمل نبود نگاه حمایتی به این بخش و نگاه مددجوئی و صدقه ای دولت به فعالان بخش کشاورزی، مشکلاتی را برای این بخش به وجود آورده است که نیاز به اصلاح دارد؛ چراکه همه کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، به دلیل دغدغه مندی در حوزه تأمین امنیت غذایی، هرساله با اختصاص بودجه‌های کلان، از کشاورزان حمایت می‌کنند.

همه کشورهای جهان از بخش کشاورزی حمایت می‌کنند

عیسی شاهی زارع رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: تمامی دولت‌ها به بخش کشاورزی یارانه می‌دهند و در سطح جهانی نیز با پرداخت این یارانه‌ها و مشوق‌ها از تولیدکنندگان این بخش حمایت واقعی و عملی انجام می‌شود. دولت‌ها در واقع با پرداخت این مشوق‌ها و یارانه‌ها تولیدکنندگان بخش کشاورزی را در تولید و عرضه محصولات یاری می‌کنند که این امر می‌تواند تهدیدهای بخش کشاورزی را به حداقل رساند و شاغلین بخش کشاورزی به توانمندی واقعی برسند.

وی با بیان اینکه نگاه حمایتی به کشاورزان در سال‌های اخیر از سوی دولت به یک نگاه صدقه‌ای و مددجوئی تبدیل شده است، افزود: دولت باید این نگرش را نسبت به فضای کسب و کار در حوزه کشاورزی تغییر دهد؛ در غیر این صورت این بخش به ویژه در استان‌هایی نظیر اردبیل که بخش عظیمی از محصولات کشاورزی کشور را تامین می‌کنند با ورشکستگی مواجه می‌شود.

تأخیر ۳ ماهه دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان قابل قبول نیست

شاهی زارع در بخش دیگری از سخنان خود به تاخیر سه ماهه دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان اشاره کرد و افزود: در وضعیت فعلی و اقتصاد نابسامان کشور سبد کشاورزان حمایت همه جانبه را از سوی دولت طلب می‌کند. در حالی که ما عکس این قضیه را شاهدیم و تاخیر سه ماهه در پرداخت مطالبات کشاورزان فعالان این بخش را رنج می‌دهد. در کشور ما فعالان حوزه کشاورزی جزو محرومان محسوب می‌شوند و به دلیل حضوردر روستاها و مناطق دورافتاده با حداقل درآمد روبرو هستند؛ به طوریکه بدون پرداخت این یارانه‌ها گاه توان زندگی، امرار معاش و گذران زندگی برای آنها مشکل است. به همین دلیل ما اغلب در روستاهای جنوب استان اردبیل با سیل مهاجرت به سمت شهرها روبرو هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل ادامه داد: دولت بایستی با پرداخت یارانه اعم از حمل محصول و فروش آن در واقع حمایت‌های عملی خود را از کشاورزان نشان دهد. در غیر این صورت این مهاجرت‌های بی‌رویه و تخلیه شهرهای مرزی کوچک، بخش‌ها و روستاها تهدیدهای امنیتی را نیز به دنبال دارد و حاکمیت جمعیتی را در این مناطق با مشکل مواجه می‌کند.

شاهی زارع ادامه داد: در حالی که بانک کشاورزی جرایم روزانه از بدهکاران بخش کشاورزی دریافت می‌کند، دولت با تاخیر سه ماهه مطالبات کشاورزان را پرداخت می‌کند. دولت با برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند بستری را فراهم کند که از محل مطالبات بدهی بانکی کشاورزان تهاتر شود و مشکل نقدینگی نیز برطرف شود تا کشاورزان مجبور به پرداخت نرخ سود بالا نباشند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.