۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۹۵۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد امینی رعیا
۰

دولت‌ها تاکنون برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی، دو راهبرد «دور زدن تحریم» یا «برداشتن تحریم» را در دستور کار خود داشته‌اند؛ که هیچکدام نتیجه بخش نبوده است. این درحالیست که «بی اثر کردن تحریم» یا به بیان رهبر انقلاب «مصون سازی کشور از تحریم» راهبرد صحیح مقابله با تحریم و پیروزی در جنگ اقتصادی است.

مسیر اقتصاد/ رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با فعالان اقتصادی، به راهبردی در مقابله با تحریم های اقتصادی اشاره کردند که توسط مسئولین مورد غلفت واقع شده است. ایشان در این زمینه فرمودند: «بعضی زرنگی میکنند و تحریم را دور میزنند، دستشان درد نکند اما کار اصلی «مصون سازی کشور از تحریم» است. دور زدن تحریم یک تاکتیک است و مصون‌سازی کشور از تحریم یک راهبرد است. باید کاری کنیم که از تحریم آسیب نبینیم؛ الان اینجور نیست».

در سال های اخیر، آمریکا با اعمال تحریم های مختلف به دنبال مواجهه نیمه سخت در حوزه اقتصادی با ایران بوده است. تحریم موانع و مشکلاتی بر سر راه تبادلات مالی بین المللی و حصول درآمدهای نفتی ایران ایجاد کرده است. دولت ها نیز طی این مدت، تلاش کرده اند با اتخاذ راهبردهای متفاوت به مقابله با این تحریم ها بپردازند. اما بررسی ها نشان می دهد راهبردها و اقداماتی که دولت ها در این زمینه در دستور کار داشتند، متناسب با ماهیت تحریم نبوده و لذا در اغلب موارد شکست خورده است.

دو راهبرد ناموفق برای مقابله با تحریم ها

به طور کلی، راهبرد دولت ها جهت مقابله با آثار تحریم های آمریکا، به دو شیوه «دور زدن تحریم» و یا تلاش برای «برداشتن تحریم» خلاصه شده است. به عبارتی، یا تلاش شده است راهکارهایی اتخاذ شود که موانع اعمال شده در مسیر معاملات بین‌المللی ایران دور زده شود؛ و یا اقداماتی از قبیل مذاکره در راستای برداشتن تحریم ها در دستور کار قرار گرفته است.

راهبرد دور زدن تحریم ها به دلیل نحوه عملکرد مخفیانه و غیرشفاف خود، با شناسایی شدن، کاربرد خود را از دست داده و نتوانسته است اثر بلندمدت داشته باشد. همچنین این راهبرد هزینه بالایی دارد و به دلیل عدم رسمیت و ظهور عده قلیل نفع برنده از تحریم ها، آثار سوئی را بر اقتصاد کشور تحمیل می کند.

راهبرد برداشتن تحریم ها نیز نه تنها نتوانست تحریم های مالی و بانکی و نفتی اعمال شده علیه ایران را برطرف کند، بلکه آثار نامطلوبی از قبیل بی ثباتی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

«مصون‌سازی کشور از تحریم» راهبرد پیروزی در جنگ اقتصادی

ناموفق بودن دو راهبرد مذکور برای مقابله با آثار تحریم ها، این دوگانه کاذب را در جامعه ایجاد کرده است که برای مقابله با تحریم ها یا باید فکر اساسی برای برداشته شدن تحریم ها کرد یا اینکه شیوه دور زنی تحریم ها را که همراه با هزینه بالا، نفع شخصی برای عده خاص و آثار کوتاه مدت است، همچنان ادامه داد.

اما بحثی که در این میان مغفول مانده، اتخاذ راهبرد صحیح، یعنی «بی اثر کردن تحریم» یا به بیان رهبر انقلاب «مصون سازی کشور از تحریم» است. این راهبرد شیوه صحیح مقابله با آثار تحریم های آمریکا بوده و در ضمن دائمی و بلندمدت بودن، از کانال های رسمی انجام می شود و نیازی به دور زدن تحریم از کانال های غیر رسمی و کوتاه مدت ندارد.

با اتخاذ این راهبرد، تحریم ها نه برداشته می شود و نه در کوتاه مدت دور زده می شود؛ بلکه حتی در عین وجود تحریم، اقتصاد می تواند به راه خود ادامه دهد. به عنوان نمونه استفاده از پیام رسان جایگزین سوئیفت، تامین مالی داخلی پروژه های کلان نفتی و عمرانی، انعقاد قرارداد تجارت دوجانبه با کشورهای همسو و … از جمله اقداماتی است که حتی در شرایط تحریم، مانعی برای تعاملات اقتصادی کشور ایجاد نمی کند و قابل استفاده است.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.