۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۵۶۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی کارشناس: سید حسن محفوظی
۳۲

پتروشیمی داراب به عنوان یکی از طرح‌های پتروشیمی خط لوله اتیلن مرکز، با گذشت ۱۰ سال و صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان، بدون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای متوقف شده است. تعریف این پتروشیمی در منطقه‌ای که به اذعان مسئولان محلی با شرایط کم‌آبی و خشکسالی مواجه است، دلیل اصلی عدم پیشرفت طرح شناخته می‌شود. از همین رو مجری این طرح اعلام کرده است که قصد دارد این پروژه را به منطقه عسلویه منتقل کند؛ موضوعی که با مخالفت برخی مسئولان شهر و استانی روبرو شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد موضوع صدور مجوز احداث پتروشیمی در استان فارس در سال ۱۳۸۶ توسط هیئت وزیران، با هدف توسعه صنعتی استان فارس و با تعهد تأمین خوراک از خط اتیلن مرکز در شهرهای فیروزآباد، فسا، جهرم، داراب و استهبان و مشارکت بخش خصوصی مورد تأیید قرار گرفت که پتروشیمی داراب یکی از این طرح‌ها است.

جدول زیر اطلاعات طرح‌های پتروشیمی تعریف‌شده در مسیر خط لوله اتیلن مرکز را نشان می‌دهد:

پتروشیمی داراب

پتروشیمی داراب از مجتمع‌‌های پتروشیمی تعریف‌شده در مسیر خط لوله اتیلن مرکز است که با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن در زمینی به مساحت ۲۷۵ هکتار و با سرمایه‌گذاری ۳۰۸ میلیون دلاری و ۵۱۴ میلیارد ریالی در اردیبهشت ۱۳۸۸ کلنگ‌زنی شد.

به گفته افشاری نماینده وقت مردم داراب در مجلس شورای اسلامی این مجتمع پتروشیمی قرار بود با سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بازنشستگی و دولت احداث شود.

این پتروشیمی تا سال ۹۱ پیشرفت محسوسی به خود ندید که دلیل آن از زبان مسئولان شهری سهم داشتن بیش از ۲۰ درصدی دولت در پروژه و ترکیب اعضای هیأت مدیره عنوان شد.

با برطرف شدن این مشکلات و تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی، انتظار می‌رفت این پروژه با سرعت در پیشرفت فیزیکی طی ۴ سال ساخته شود؛ اما پیشرفت فیزیکی این پروژه هیچگاه به بالاتر از ۱۳ درصد نرسید.

همزمان با سفر هیأت دولت یازدهم به استان فارس در اسفند ۱۳۹۳، سید محمد احمدی استاندار وقت این استان با تاکید بر تلاش‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی پروژه‌های پتروشیمی وعده داد که نه تنها پتروشیمی داراب، بلکه دیگر واحدهای پتروشیمی استان فارس، ظرف سه تا چهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که این وعده نیز پس از گذشت حدود ۵ سال به فراموشی سپرده شد.

مشکل تامین پایدار آب و خوراک پتروشیمی داراب

مهمترین مانعی که سبب شده است این پتروشیمی به یکی از طرح های غیرفعال پتروشیمی ایران تبدیل شود، تعریف آن در منطقه‌ای نامناسب از لحاظ تامین آب و خوراک پایدار است.

وابستگی خوراک این مجتمع به پتروشیمی فیروزآباد با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۳ درصد از یک طرف و خشکسالی و بحران آب در سراسر استان فارس، مسائلی نبوده و نیستند که با اعتراض نمایندگان مجلس یا مسئولان شهری و استانی مرتفع شود.

در همین راستا رضا انصاری، نماینده مردم داراب در مجلس در گفتگویی با اینکه به خشکسالی و بحران آب در شهرستان داراب و تاثیرات منفی آن بر بخش کشاورزی این شهرستان اذعان دارد؛ اما احداث پتروشیمی در شهرستان را نیز ضروری می‌داند. با توجه به نیاز این واحد به حدود ۳ میلیون متر مکعب آب در سال معلوم نیست در شرایطی که بخش کشاورزی این منطقه از نبود آب رنج می‌برد، چگونه قرار است آب مورد نیاز پتروشیمی داراب تامین شود.

انتقال پتروشیمی داراب به منطقه عسلویه

به همین دلیل سال ۹۶ مجری احداث طرح‌های پتروشیمی استان فارس از جمله پتروشیمی داراب اعلام کرد که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم از جمله تامین آب مورد نیاز، خط انتقال خوراک و راه‌های حمل و نقل ارزان از جمله راه‌آهن احداث این طرح‌ها توجیه اقتصادی ندارد و لازم است که این طرح‌ها را به منطقه عسلویه انتقال داد و با توجه به خرید سهام این پتروشیمی‌ها توسط مردم، می‌توان این طرح‌ها را به نام هریک از شهرستان‌ها در آن منطقه راه‌اندازی کرد تا مردم سهام‌دار شرکت‌های جدید شوند.

مخالفت مسئولان شهری با انتقال طرح‌های ملی

با مطرح شدن موضوع انتقال طرح پتروشیمی داراب به منطقه عسلویه، برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان شهری مخالفت خود با این پیشنهاد را اعلام کردند. در اظهار نظری عجیب سید محسن علوی، نماینده مردم لامرد استان فارس بحث انتقال پتروشیمی‌های پنجگانه فارس به عسلویه را یک موضوع امنیتی مطرح کرد و پتروشیمی‌های استان فارس را ناموس این استان خواند!

واکنش‌های غیرکارشناسی از سوی مسئولان شهری و استانی سبب شد که در تیرماه سال ۹۶ مردم داراب با حضور در فرمانداری این شهرستان عدم موافقت خود را با جابه‌جایی پتروشیمی داراب اعلام کنند.

پتروشیمی داراب طرحی با ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت

وعده‌های نادرست مسئولین درباره اشتغال این واحد پتروشیمی سبب شد مردم به این طرح، به دید یک پروژه با اشتغال‌زایی بالا نگاه کنند؛ در حالی که در مجتمعی مشابه پتروشیمی داراب در بهترین حالت تنها ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.

از طرف دیگر به گفته عبدالرضا قاسم پور، فرماندار وقت داراب بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث این پتروشیمی هزینه شده است که حاصل آن طی ۱۰ سال تنها چند عدد سوله و دیوارکشی و فنس‌کشی بوده است.

لازم است مردم داراب این نکته را نیز در نظر بگیرند که با این حجم از سرمایه در مدتی مشابه، چند موقعیت شغلی مناسب‌تر در حوزه کشاورزی، خدمات و صنایع کوچک می‌توانست ایجاد شود که با صرف این هزینه در بیابانی به نام محل احداث پتروشیمی (که هیچ‌کدام از شرایط اولیه احداث این مجتمع را ندارد) به باد رفت و تنها افراد معدودی در قالب مدیر و عضو هیئت رئیسه و … از عواید این سرمایه منفعت بردند.

وعده احداث پتروشیمی با هدف جذب رای انتخاباتی

بسیار واضح است که طرح‌های نیمه تمام پتروشیمی در مناطقی که با بحران آب مواجه هستند، هیچ‌گاه به سرانجام نخواهند رسید و کارکرد این‌گونه طرح‌ها به وعده‌هایی جهت جمع‌آوری رای تبدیل شده است.

این مسئله در مورد پتروشیمی داراب به وضوح قابل مشاهده است؛ چرا که تنها ساعاتی پس از مراسم کلنگ‌زنی این پتروشیمی، حمید بهبهانی وزیر وقت راه و ترابری در جمع مردم این شهرستان ضمن تاکید بر تلاش دولت برای تأمین مطالبات مردم در سخنانی گفته بود که رأی مردم در پیشبرد اهداف مؤثر است و امیدواریم مردم بهترین گزینه را در انتخابات خردادماه انتخاب کنند! [۱]

بنابراین ضروری است بحث‌ احداث و انتقال مجتمع‌های پتروشیمی استان فارس با برگزاری جلسات تخصصی میان کارشناسان، مجری طرح، سهام‌داران و مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله سازمان محیط زیست بررسی شود و نتیجه آن بدون سوگیری‌های جناحی یا منطقه‌ای در اسرع وقت عملی شود.

پینوشت:

[۱] ایسنا؛ کد خبر: ۰۶۲۳۱-۸۸۰۲

انتهای پیام/ نفت و انرژی

  1. یک خبردروغ بعنوان کدال پتروشیمی داراب در کانال سیگنال دهنده مبنی برافزایش سرمایه از محل سود انباشته !! سبب شد سهم شرکت در تاریخ۲۵ فروردین صف خرید شود .
    کسانی مثل من هم بدون اطلاع از واقعیت امر نسبت به خرید سهم اقدام کردند .
    شرکتی که راه نیفتاده عرضه سهم آن درفرابورس یابورس چه معنی دارد؟؟!!
    پخش اخبار نادرست صرفا برای آب کردن سهم عده ای با فریب عده دیگرچرا وچگونه اتفاق می افتد ؟
    ای کاش پلیس فتا یا عوامل ذی دخل دیگر به اینگونه اتفاقات رسیدگی کنند.

    ۴۴۸
  2. بروز رسانی دارایی سال قبل داراب به کجا رسیده با اون خبر خیلیا را بدبخت کردن ۲۷۵ تومن فروختن از اون موقع بقیه سهاما دو برابر شدن این شده ۲۳۰ تومن

    ۰۲۰
  3. میدونستید الفین فیروزآباد که به عسلویه منتقل شده مالکش قرارگاه خاتمه سهامش هم در بورس بنام پتروشیمی های فسا داراب جهرم هست و کمتر از ۲۰۰% بازدهی داشتن که خیلی کمتر از پتروشیمی ممسنی است که ۹۰۰% بازدهی داشته پتروشیمی های فسا داراب جهرم هم مالکش قرارگاه خاتمه بجنبید بخرید تا مثل ممسنی نشده اولویت اول ساخت پتروشیمی فقط همین الفین هاست چه بهتر که مالکش هم خوشنام باشد همه جا شایعست میگن اگه ساخته بشن سودشون بالای هزار تومنه و قیمتشون بالای ده هزار تومن می شود الان زیر ۳۰۰ تومن میشه هر تعداد پتروشیمی های فسا داراب جهرم خرید

    ۱۰۱۴
  4. جالبه که همین الانم هشت میلیون نفر صف خرید داره.من خودم تحقیق نکرده داشتم میخریدم بعدش گفتم بزار ببینم چی هست این اصلا یکهو عکس همین تابلو رو دیدم تو گوگل

    ۲۹
  5. مردم راس ۸.۳۰ سریع صفش می کنن ۲۰۰ هزار سهم پتروشیمی داراب امروز خریدم

    ۳۱
  6. جهرم هم داشتم ولی ۳۰۰ فروختم بانک تجارت ۵۹ تومنی خریدم اشتباه کردم بخاطر بروزرسانی داراب نفروختم بروز رسانی نمیکنن بگن بفروشیم جلوی ضرر را هر وقت بگیریم منفعته قول میدم همین روند پیش بره بانک تجارت دو هفته دیگه میرسه به داراب شاید هم جهرم وای عجب بورسی شده حماقت کردم موندم داراب آخه مگه چه فرقی با جهرم داشت که نفروختم حالا یکم داراییش بیشتره مگه اهمیتی داره با بروزرسانی خوب گول خوردیم ای ول به همتون که اینقدر باهوشید و من نادون

    ۲۰
  7. جهرم هم داشتم ولی ۳۰۰ فروختم بانک تجارت ۵۹ تومنی خریدم اشتباه کردم بخاطر بروزرسانی داراب نفروختم بروز رسانی نمیکنن بگن بفروشیم

    ۱۰
  8. از رفیق واردم بروز رسانی دارایی پرسیدم یعنی چی ؟ میگفت شاید تجدید ارزیابی کنه ولی این که فقط درجا می زنه کاش ازش نمی پرسیدم

    ۰۰
  9. با سلام و احترام
    اینقدر بی در و پیکر هست که حتی یک شماره تماس هم نداره؟؟؟!!!!!

    ۳۹
  10. سلام توروخدا منو راهنمایی کنید الان یک هفته هست دارم دنبال یک ارگانی می گردم که ببینم چطور میتونه راهنمایی کنه من سال ۸۶ سهام خریدم الان برگه سهام رو گم کردم چطوری وکجا باید مراجعه کنم و کد بگیرم ووارد بورس بشم
    بانک کشاورزی که رفتم وپول واری زکردم میگه ما اصلا خبر نداریم

    ۰۰
    • سلام من میتونم کمکتون کنم یه راه تماس بزارید

      ۰۰

    • خواهرم زمین و یا سهم دیگه ای خریده بودی از سال ۸۶ صد برابر میشد . شاخص بورس ده هزار واحدی شده یک میلیون واحد !!!!!!! خواهرم اصلا هول نکن که بورس ترکونده دارابمون تازه تو بورس افتاده تو غلتک اگه خوشبینانه برسه ۵۰۰ تومن پول شما تازه شده ۵ برابر . دست سهامدار عمدش درد نکنه تازه خوبه مال قرارگاه خاتمه آخه بعد این همه سال چرا یک تیکه زمین خالیه میگن آب نیست خوب طرح جایگزین زده بودن تا الان با تجدید ارزیابی دارایی صد برابر شده بود خیلیا با کلی امید آرزو خریدن اونم قسطی و وام بهره دار اینه جواب اعتماد مردم ؟ اصلا من فکر می کنم پولمو دزد زده شما هم همین فکر را کن شاید ده سال دیگه جواب بده

      ۰۰

    • فاطمه خانم فقط با کارت ملی یک سر بزن بانک سپه سود ۱۳ سال اخیر را بگیر البته کمه هااااااا فقط باید بری بانک سپه بانک دیگه نری نوبت بگیر نوبتت شد بگو اومدی سود سهام پتروشیمی داراب را بگیری البته بازم بگم خیلی کمه هااااااا اگه گفت به ما چیزی نگفتن خیلی اصرار کن منم اصرار کردم دادن اولش گفت اصلا به ما نگفتن ولی اصرار کردم بدید دادن خیلی هم راحته هیچی هم پر نکردم فقط کارت ملی نشون دادم و گفتم اومدم سود پتروشیمی داراب را بگیرم

      ۰۰

    • سلام میتونیدبرید پیشخوان دولت برگه بروز رسانی بگیری با کدملی

      ۰۰

  11. خواهشمندم این پتروشیمی های کاغذی را فورا از بورس اخراج کنید چون آبرو مسئولین را بردن اگه بورس و سهام عدالت رشد می کنه فقط بخاطر رشد املاک و بی ارزش شدن پول ملیست دلار از ۷ تومنی شده ۱۶۰۰۰ تومن بایدم شاخص کل بشه یک میلیون اگه این پتروشیمی های کاغذی هم تجدید ارزیابی شن بخدا میشن ده برابر

    ۳۳
    • از بورس که سهله باید مثل خیلیا از ایران با آینده تاریک مهاجرت کرد چون اگه صد میلیون یا صد میلیارد تو بورس پول داشته باشی سود سالانه نقدی شما صفر ریاله ...... بورس ایران فقط یکمشت سهام ورشکسته که با رشد املاک و ارز رشد می کنه یعنی همش کشکه همش کشکه همش کشکه

      ۱۱۲

  12. آیا سهم پتروشیمی داراب به درد خریدن می آیدیا خیر؟

    ۱۱۲۱
  13. نخر رفیق نخر مگه نمیبینی زمین خالی بیش نیست

    ۶۴
  14. لطفا منو راهنمایی کنید. من هم سهام خریدم و دستم به جایی بند نیست
    ۰۹۰۵۴۴۸۷۶۲۷

    ۰۰
  15. بخدا اونایی هستن که میگن نخرید چون زمین خالیه

    ۰۰
  16. به نحوه صد ها برابر شدن حق تقدم افزایش سرمایه سال ۹۶ پتروشیمی های جهرم ، فسا و داراب با گذشت ۳ سال اعتراض داریم چون حق تقدم سهم های دیگری که ما داشتیم همشون ارزش حق تقدم هایش بعد ۳ سال صدها برابر شده ولی طبق روال مهلت قانونی برای ما ۴ ماهه حتی یک ریال برایمان حق تقدم ها را فروختن . مثلا پتروشیمی زنجان و سایپا آذین و ... هم سال ۹۶ افزایش سرمایه دادن ولی ظرف ۴ ماه که روالش هست حق تقدم ها باز شدن و ۱ ریال حق تقدم ها فروخته شد الان بعد گذشت ۳ سال قیمت زنجان و سایپا آذین و ... بالای هزار تومنه پس اگه ۳ سال حق تقدم ها را کش میدادن حق تقدم هاشون میشد هزار تومن نه یک ریال . ( توجه فرمایید مثال دیگر : همین پتروشیمی های جهرم ، فسا و داراب سال ۹۳ هم افزایش سرمایه دادن ولی اونسری رانتی ها حق تقدم نداشتن سر ۴ ماه روال قانونی حق تقدم باز شد و ۱ ریال حق تقدم ها را خریدن ) . ولی افزایش سرمایه سال ۹۶ جهرم ، فسا و داراب چون اینسری : رانتی ها هر کدام میلیونها حق تقدم جهرم خریدن ۳ سال هم گذشته ولی حق تقدم افزایش سرمایه سال ۹۶ باز نشده ! تا هزار هم نشه شنیده ایم رانتی ها می گن نمیزاریم باز بشه و سازمان بورس هم چون سیبیلش چرب شده چراغ سبز بهشون نشون داده و گفته هر موقع که دوست داشتید حق تقدم های افزایش سرمایه سال ۹۶ جهرم را باز کنید ! ما مردم خواستار منتفی شدن افزایش سرمایه سال ۹۶ پتروشیمی های جهرم ، فسا و داراب هستیم اصلا با ۶ برابر شدن نرخ ارز از سال ۹۶ آن افزایش سرمایه اصلا هیچ توجیهی دیگر ندارد و دیگه نمیشه با آن افزایش سرمایه پتروشیمی ساخت و باید آن افزایش سرمایه منتفی و افزایش سرمایه حداقل ۶ برابری بدهند تا شش برابر شدن نرخ ارز از سال ۹۶ جبران شود . از قوه قضاییه خواهشمندیم به این موضوع رسیدگی کند چون با این کار رانتی ها هر یک میلیون حق تقدم قراره بشود یک میلیارد تومن اونم پتروشیمی جهرمی که یک میلیارد و هفصد میلیون حق تقدم در افزایش سرمایه سال ۹۶ مورد معامله قرارگرفته پس اختلاس هزار میلیاردیست

    ۰۰
  17. سهام داراب تا پایان سال ۹۹ رشدی برابر ۱۵۰ درصد خواهد داشت و در سال ۱۴۰۰ پیش بینی رشد ۴۰۰ در صدی متصور است

    ۳۰
  18. تو رو خدا این هکس رو حذف کنید این عکس مال بیس سال قبله
    با همین عکس و تبلیغات منفیت کلی تو سر سهام زدی

    ۰۱
  19. بروز رسانی دارایی داراب کسی خبر داره به کجا رسید ؟

    ۰۰
  20. مظلوم تر از سهام فسا داراب جهرم که مال قرارگاه خاتمه هیچ سهمی نیست از سال ۸۶ تا الان فقط سه برابر سودشه بقیه سهاما تو ۱۰ سال اخیر صد برابر شدن ... حالا که نصف شدن همه بورس بازا میگن بیچاره بدبخت نابود شدیم
    آخ آخ سودتون نصف شد !

    ۰۱
  21. با سلام خدمت ریاست محترم قضا لطفا در مورد پتروشیمی داراب ورود فرمائید و به داد مردم برسید پتروشیمی داراب فقط ی تابلو هست و دیگر هیچ

    ۱۵
  22. با عرض سلام و احترام خدمت ریاست محترم سازمان بورس لطفا در مورد پتروشیمی داراب اقدامات لازم را مبذول فرمائید

    ۱۳
  23. لعنت به باعث و بانی این بلاتکلیفی . من دو ساله علاف شدم تو این سهام. نمیدونستم زمین خالیه.
    کاش مردم داراب مانع انتقال این پروژه به عسلویه نشوند.

    ۰۰
  24. من هم با سینگال یک کانال که افزایش سرمایه کدال روگذاشته بود گول خوردم و سهم رو خریدم و باز با گول صف خرید میانگین زدم ودوباره خریدم ظاهرا اینها هم از حقه های مسولین بورس بود برای کشیدن پول مردم بعد از خرید از فرداش صف فروش شد و قفل شد بدون هیچگونه حجمی از خرید سهم وهمچنان قفل شده
    شرکت تاسیس نشده ور شکسته چطور سهامش در بورس دست به دست میشه خدا لعنتشون کنه دزدهای قانونی رو

    ۰۱
  25. این پتروشیمی مصوبه سفر مقام معظم رهبری به استان فارس در سال ۱۳۸۶ بود حتما ساخته میشه چون مشکل پتروشیمی فقط سهامدار عمده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هست!!!!!!!!!! فقط به خود آقا نامه دهید تا خلع ید کنه این سهامدار عمده بی کفایت را

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.