۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۸۲۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ دسته: دولت و حکمرانی
۰

چین در تلاش است روند توسعه اقتصادی خود را با تلفیق مزیت‌های دو الگوی بازار آزاد و سوسیالیسم سرعت ببخشد. مدل توسعه اقتصادی ویژه چین با عنوان «بازار آزاد سوسیالیستی»، از مزایای الگوی بازار آزاد در کنار گسترش حضور دولت و شرکت‌های دولتی در اقتصاد، به طور همزمان بهره می‌برد. مقامات چینی به توسعه عملکرد مفید دولت و شرکت‌های بزرگ دولتی در اقتصاد پایبند هستند و قصد دارند نقشی بهتر برای آن‌ها تدارک ببیند و در عمل یک توازن بین عملکرد «دست نامرئی» بازار و «دست مرئی» دولت ایجاد نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از مسائلی که در زمینه مطالعه رشد اقتصادی فزاینده چین در طول دهه‌های اخیر مورد بحث کارشناسان قرار دارد، شیوه اعمال سیاست‌های اقتصادی و به طور خاص مدل توسعه اقتصادی این کشور است.

برخی معتقدند دلیل اصلی جهش اقتصادی چین در این مدت حرکت در مسیر اصلاحات اقتصادی متناسب با الگوی بازار آزاد بوده است؛ اما مطالعه اقدامات و سیاست‌های اقتصادی دولت چین نشان می‌دهد مدل توسعه اقتصادی این کشور تفاوت‌هایی اساسی با الگوی بازار آزاد و اقتصاد بازار دارد.

«اقتصاد بازار سوسیالیستی» مدل ویژه چین در توسعه اقتصادی

به طور خاص دولت و شرکت‌های بزرگ دولتی، نقشی ویژه و اساسی در روند توسعه اقتصادی چین داشته و دارند؛ و این حقیقت انکار ناپذیر با اصول اقتصاد بازار و الگوی بازار آزاد در تضاد است.

مقامات دولتی چین نیز هیچ گاه نقش مهم دولت و شرکت‌های دولتی در اقتصاد این کشور را انکار نکرده‌اند و ضمن اذعان به این حقیقت تلاش کرده‌اند مدل توسعه اقتصادی ویژه خود را توسعه بدهند؛ مدلی که برخلاف الگوی بازار آزاد، دولت در آن نقشی اساسی و محوری دارد و مقامات چینی آن را «اقتصاد بازار سوسیالیستی» نام نهاده‌اند.

مقامات چینی در مسیر تقویت نقش دولت در اقتصاد

در همین راستا مقامات چینی در نوزدهمین جلسه کمیته مرکزی حزب کمونیست این کشور، به طور ویژه در زمینه تقویت مدل توسعه اقتصادی خود با محوریت دولت به بحث و بررسی پرداختند.

این کشور در تلاش است روند توسعه اقتصادی خود را با تلفیق مزیت‌های دو الگوی بازار آزاد و سوسیالیسم سرعت ببخشد. مدل توسعه اقتصادی ویژه چین با عنوان «بازار آزاد سوسیالیستی»، از مزایای الگوی بازار آزاد در کنار گسترش حضور دولت و شرکت‌های دولتی در اقتصاد، به طور همزمان بهره می‌برد.

تلفیق «دست نامرئی» بازار با «دست مرئی» دولت

هن وِن‌ژیو، معاون مدیر امور مالی و اقتصادی دفتر مرکزی حزب کمونیسم چین، در این خصوص گفته است: چین قصد دارد یک مدل توسعه اقتصادی با استاندارد بالا به منظور بهره گیری از مزیت‌های اقتصاد بازار راه‌اندازی نماید. تقویت حقوق مالکیت معنوی و همچنین بهبود قوانین مربوط به حفاظت از مالکیت و اسرار شرکت‌ها، از جمله اقداماتی است که در این راستا در دستورکار دولت چین قرار دارد.

وی ادامه داد: اما در عین حال دولت چین همچنان به توسعه عملکرد مفید دولت در اقتصاد پایبند است و قصد دارد نقشی بهتر برای دولت تدارک ببیند و از این طریق یک توازن بین عملکرد «دست نامرئی» بازار و «دست مرئی» دولت ایجاد نماید.

به گفته این مقام دولتی چین، این کشور قصد دارد شرایط را برای توسعه مدل اقتصادی خود باهدف تسهیل نوآوری و گسترش فناوری تدارک ببیند و از این طریق توسعه و پیشرفت بخش صنعت را هدف گرفته است.

نقش ویژه شرکت‌های دولتی در مدل توسعه اقتصادی چین

علاوه بر نقش مهم نظارتی و اجرایی دولت در اقتصاد چین، شرکت‌های دولتی نیز نقشی ویژه در مدل توسعه اقتصادی این کشور دارند. در همین راستا دولت چین اصلاح و بهبود شیوه عملکرد شرکت‌های دولتی را نیز در دستورکار قرار داده است.

مقامات چینی در این زمینه اعلام کرده‌اند که درپی راه‌اندازی یک مدل مدرن از شرکت‌های دولتی با ویژگی‌های چینی هستند که در عین بهبود شرایط رقابت پذیری در بازار و تسهیل نوآوری، همچنان از ظرفیت‌های ویژه شرکت‌های بزرگ دولتی در توسعه اقتصادی بهره ببرند.

منبع: چاینا دیلی plink.ir/LvDQ7

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.