۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۵۰۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ دسته: پول و بانک
۲

دکتر علی سعدوندی اقتصاددان و تحلیلگر مسائل پولی و بانکی با اشاره به رانت مالی ایجاد شده در بانک‌های خصوصی گفت: اکثر بانک‌هایی که در ایران به عنوان بانک خصوصی به حساب می‌آورند، مطلقا بانک خصوصی، بر اساس تعریف آن در ادبیات نظام بانکی نیستند؛ بلکه موسسات رانتی با آزادی عمل زیادی هستند که ثروت بزرگی را در اختیار افراد مرتبط با خود قرار می‌دهند و حداکثر سوء استفاده را از وضعیت نابسامان اقتصاد ایران می‌برند.

به گزارش سمیه بیگدلی خبرنگار استان البرز مسیر اقتصاد اکنون اغلب بانک‌های خصوصی نسبت کفایت سرمایه استاندارد را رعایت نمی‌کنند و عملکرد آن‌ها خسارت‌های فراوانی را برای کشور به همراه داشته است. به دلیل اختیاراتی که یک بانک خصوصی در خلق پول دارد، اگر به درستی بر عملکرد آن نظارت نشود، عملا به یک بنگاه چپاول از منابع مالی کشور تبدیل می‌شود.

دکتر علی سعدوندی  اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به عملکرد منفی بانک‌های خصوصی، گفت: دو نوع بانک خصوصی کاملا متفاوت وجود دارد و آنچه که هم اکنون در دنیا به عنوان بانک خصوصی شناخته می شود و در ایران هم معدودی داریم بانک هایی هستند که مالکیتش در اختیار بخش خصوصی است و نسبت کفایت سرمایه در آن ها مراعات شده، یعنی در چنین بانک هایی ثروت مالکان بانک به عنوان تضمین در اختیار بانک قرار گرفته است و به همین دلیل این بانک ها دقت بسیار زیادی دارند که تسهیلات منحرف نشود و اگر به سبد دارایی ها و عملکرد این بانک‌های خصوصی توجه کنیم، متوجه می شویم این بانک ها در ارائه تسهیلات کاملا درست و به نفع اقتصاد کشورشان عمل کرده اند.

«بنگاه چپاول و رانت» ماهیت اصلی بانک‌های خصوصی در ایران

وی افزود: نوع دوم، بانک هایی هستند که در آن به دلیل نظارت ضعیف نسبت کفایت سرمایه مراعات نشده و اگر بانکی این نسبت را رعایت نکند در واقع بنگاه چپاول خواهد بود که در کل دنیا وجود اینچنین بانک هایی قدغن شده و سال ها است که از دنیا محو شده است؛ مثل ویروس فلج اطفال یا آبله که کلا ریشه کن شده است، این نوع زامبی های بانکی هم دیگر در دنیا وجود ندارد و فقط در معدود کشورهایی از جمله کشور ما دیده می شود.

دکتر سعدوندی با بیان اینکه هم اکنون در ایران این دو نوع بانکداری کاملا متفاوت وجود دارد، افزود: نوع اول، بانکداری که در اقلیت هستند و نسبت کفایت سرمایه در آن ها رعایت می شود و عملکردشان با نُرم‌های جهانی همخوانی دارد؛ و نوع دوم انبوهی از بانک‌های خصوصی که نسبت کفایت سرمایه بسیار پایین دارند که حتی قیود بانک‌های دولتی نیز بر ایشان اعمال نمی شود.

بانک‌های خصوصی در ایران موسسات رانتی هستند

این اقتصاددان ادامه داد: بنابراین اکثر بانک هایی که در ایران به عنوان بانک خصوصی به حساب می آورند، مطلقا بانک خصوصی، بر اساس تعریف آن در ادبیات نظام بانکی نیستند؛ بلکه موسسات رانتی با آزادی عمل زیادی هستند که ثروت بزرگی را در اختیار افراد مرتبط با خود قرار می دهند و حداکثر سوء استفاده را از وضعیت نابسامان اقتصاد ایران می برند.

وی با اشاره به قدرت خلق پول بانک‌های خصوصی و تاثیر آن بر جامعه، گفت: حجم وسیع منابع حاصل از خلق پول این بانک های خصوصی، با توجه به آزادی عملی که دارند و در غیاب نظارت بانک مرکزی به صورت تسهیلات در اختیار افراد مرتبط با این بانک ها قرار می گیرد و در موارد متعدد دیده شده است که از ابتدای ارائه تسهیلات، کاملا مشخص بوده و مسئولان این بانک ها مطلع بودند که این تسهیلات به بانک باز نمی گردد، اما با این حال تسهیلات را اعطا کردند و مطلقا نظارت بانک مرکزی بر این موارد وجود ندارد.

انتهای پیام/ نظام مالی

  1. با سلام
    اساسا كاهش ارزش پول ملي به دليل نظام ربوي در بانك هاي ايران است.
    بانك هاي ايران ظالمانه و به دروغ اسم بانكداري اسلامي را يدك مي كشند.
    بانك ها روز روشن با صداي بلند نداي جنگ با خدا و رسول سر داده اند.
    اصلا چه اين همه شعبه بانك در هر شهر و هر خيابان و سر هر كوي وبرزن چه مشكلي از مردم و مملكت و اقتصاد ما بر طرف مي كند.
    بانك ها عامل اصلي تورم - گراني - كم شدن ارزش پول هستند.
    هرچه اختلاس - دزدي بيت المال - خيانت هاي اقتصادي - پرداخت وام هاي بدون ضمانت - ......در همه اين گناهان كبيره دست بانك ها هويدا است.
    بانك ها به نام دروغ بانكداري اسلامي اقتصاد ايران را متلاشي كردند.
    بني صدر پايه گذار بانكداري دورغين اسلامي است.
    دروغ شاخداري كه بانك ها درست كردند. دولت مردان هم باور كردند. كه اگر سود حرام به مردم ندهيم مردم پول خود را از بانك خارج مي كنند. و دروغ بزرگتر اينكه اگر اين جور شد اقتصاد كشور ضربه مي خورد.
    بانك ها به دروغ ادعا كردند كه اگر سود - حرام - ربا - را كنار بنگذاريم اقتصاد كشور بهم مي خورد.
    امام خميني (ره ) اراده كرده بودند ربا و حرام را از بانك ها پاك كنند.
    اما دروغ پردازاني مثل بني صدر ادعاي بانك داري اسلامي كردند.
    بانك ها فقط كلاه شرعي درست كرده اند.
    افراد ساده لوح باور مي كنند كه بانك داري اسلامي يعني اين وضعيت .
    استكبار جهاني به توسط بانك هاي خودمان ما را به دام بانك جهاني و صندوق بين المللي پول برد.
    بانك جهاني وصندوق بين اللملي پول فقط در كارهايي شركت كرد كه اصلا اولويت نداشت و هدر دادن امكانات و سرمايه كشور بود.
    از طرفي بانك جهاني و صندوق .... پول ها را به جيب شركت هاي اروپايي وابسته به خودشان مي ريزند.
    بانك جهاني براي ما كار نمي كند بلكه براي شركت هاي وابسته به خودشان كارچاق مي كند.
    آنها كار چاق كن براي شركت هاي وابسته به قطب استكباري هستند.
    بانكداري در كشور ما اصلي ترين راه نفوذ اجانب و بيگانگان در اقتصاد و غارت اموال مردم و ممكلت ايران بوده است.
    ريشه بانك ها با حرام خواران و چپاول گران غربي وصل است. حتي اگر عنوان بانكداري اسلامي را يدك بكشند باز هم براي نظام سلطه كار مي كنند.
    هر سال بطور متوسط ۲۰ درصد ارزش پول ممكلت كاهش يافته است. اين جنايت مطلقا توسط بانك ها انجام شده است.
    اقتصاد دانان و اسلام شناسان ما تا كي فريب اين شعار هاي توخالي را خواهند خورد.
    انواع فساد ها و تخلفات در بانك هاي ما موج مي زند.
    در حاليكه همه بنگاه هاي اقتصادي كشور در فشار و خطر ورشكستگي بوده اند در همين حال بانك ها هر روز شعبه اضافه كردند. و به دارايي خود افزودند.
    تا كي ما در خواب غفلت باشيم و امثال خاوري ها در نظام بانكداري كشور اقتصاد را متلاشي كنند.
    اين دروغ ساخته مغرضين و حرام لقمه ها است كه اگر سود ندهيم مردم پول هاي خود را از بانك ها خارج مي كنند.
    چرا مسئولين ما ۴۰ سال است كه اين دروغ را باور كرده اند.
    در حاليكه بانك هاي نظام سلطه از صاحبان سرمايه حق الزحمه نگهداري و حفاظت از پول مي گيرند.
    حتي اگر اسلام ربا را حرام ننموده بود. باز هم عقل سليم و شم اقتصادي اين عمل را مجاز نمي شمرد.
    مسئولين بانكداري ايران به دروغ القا كرده اند كه بايد بهره داد وبهره گرفت تا اقتصاد بچرخد.
    در حاليكه چرخ اقتصاد به بركت كار و توليد مي چرخد.
    آمريكا از طريق همين بانك ها به ما ضربه مي زند. در واقع بانك هاي ما اسلحه دشمن است.
    حالا بانك هاي دولتي كم خيانت كردند و ضربه سهمگين به اقتصاد زدند كه بانك هاي خصوصي براي تكميل اين چرخه خيانت وارد كار شدند.
    صندوق هاي قرض الحسنه در كشور از قبل انقلاب تا كنون مشكلات مردم را حل و فصل كرده م و مي كنند. اما بانك ها نگذاشتند هيچ صندوق قرض الحسنه اي جان سالم بدر برد.
    درگاه ورودي دشمن به اقتصاد ما بانك ها هستند .
    اين بانك ها هستند كه موجب دلسردي مردم - نااميدي طبقات محروم - كم كردن رونق توليد شده اند.
    همين بانك ها هستند كه سرمايه هاي كشور را به حرام خوارها - چپاول گران - طبقات خاص اجتماعي - ........ جيب آنها سرازير كردند.
    فاصله طبقاتي - ورشكستگي بنگاه هاي توليدي - نا اميدي مردم مستضعف - همه و همه نامرادي هاي اقتصادي - ضعف ها و خيانت ها را بايد از درون بانك ها جستجوكرد.
    تجربه شخصي خودم از يكي از شعبات بانك مسكن در شهر مقدس شيراز اينكه وام را در حساب سنتي مسدود شده نگهداري مي كرد كه به دست وام گيرنده نرسد. اين گوشه اي از حرام خواري هاي بانك ها است كه هر كسي در تجربه شخصي خودش متوجه شده است.
    به اميد بيداري مسئولين اقتصادي
    آنچه شرط بلاغ بوده ياد آوري شد.

    ۱۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.