۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۷۱۸ ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مهندس تنهایی رئیس هیات مدیره گروه تجاری و صنعتی نوفر با اشاره به اینکه اطلاع از شرایط و ضوابط ورود به بازارهای جهانی یکی از پیشنیازهای اساسی توسعه صادرات غیرنفتی است، افزود: سطح آگاهی تولیدکنندگان داخلی از این شرایط و ضوابط بسیار ناچیز است و این مسئله یکی از بزرگترین موانع توسعه صادرات غیرنفتی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش سمیه بیگدلی خبرنگار استان البرز مسیر اقتصاد عدم آگاهی تولیدکنندگان داخلی از روند صحیح صادرات نمی تواند دست یافتن به اهداف صادراتی محصولات غیر نفتی کشور را محقق کند و همین نکته ابتدائی و مقدماتی، یکی از موانع توسعه صادرات غیرنفتی ایران است.

مهم‌ترین موانع توسعه صادرات غیرنفتی کشور

مهندس تنهایی رئیس هیات مدیره گروه تجاری و صنعتی نوفر در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به دو مانع صادرات، گفت: داشتن اطلاعات دقیق در روند صادرات موفق اهمیت بالایی دارد. همچنین نحوه انتقال مبلغ قرار داد، در بحث صادرات مهمترین موضوع برای تجار است؛ به همین علت می توان گفت در حال حاضر مشکلاتی نظیر عدم آگاهی اکثر تولیدکنندگان داخلی از روند صادرات، عدم امکان گشایش حساب در اغلب کشورها، عدم همکاری بانک ها با شرکت های ایرانی و عدم اتصال بانکداری کشورمان به بانکداری جهانی، از مهم ترین موانع صادرات غیرنفتی کشورمان محسوب می شود.

وی افزود: با وجود تمام این مشکلات و محدودیت ها تولیدکنندگان کشورمان همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهند و تا حد امکان ما و سایر همکارانمان که در حوزه ی صادرات در داخل و خارج از کشور فعالیت می نماییم، سعی در تسهیل صادرات محصولات غیر نفتی داریم؛ کما اینکه بارها در نشست ها و سمینارهای گوناگون تعداد قابل توجهی از تجار و صاحبان صنایع را از خارج از کشور دعوت کردیم و زمینه های صادرات کارخانجات داخلی را فراهم نمودیم.

آگاهی حداقلی اغلب تولید کنندگان داخلی در زمینه صادرات

این کارشناس بازرگانی با بیان اینکه عدم آشنایی اغلب تولیدکنندگان ایرانی با استانداردهای رفتار بیزینسی یکی دیگر از مهمترین موانع صادرات است، افزود: گاهی تولید کننده ای که از ما درخواست دارد او را جهت صادرات همراهی کنیم، در برخی موارد ابتدایی ترین ملزومات جهت صادرات را تهیه نکرده است؛ مانند عدم وجود سایت مطابق استاندارد جهانی و به زبان انگلیسی و حتی ایمیل رسمی، عدم وجود کاتالوگی به زبان بین المللی از کالای تولیدی، اخذ نکردن استانداردهای بین المللی کالا و تهیه نشدن لیست قیمت کالای تولیدی طبق استانداردهای بین المللی، که دلیل اصلی این موارد عدم آگاهی از ابتدایی ترین کارهای لازم جهت انجام صادرات است.

مهندس تنهایی ادامه داد: ورود به بازارهای جهانی طبق اصول و استاندارد مشخصی پیش می رود و ما اگر خواستار پیشرفت کشورمان در حوزه صادرات هستیم باید مطابق استانداردهای جهانی حرکت کنیم و این موضوع در حوزه ی فعالیتی ما که صنعت است، بیش از سایر حوزه ها اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر شما قصد صادرات یک کالای الکترونیکی به خارج از کشور را داشته باشید، در اغلب کشورها از شما تیم گارانتی درخواست خواهد شد و ما شاهد بودیم که تولید کننده ایرانی بدون اطلاع دقیق اقدام به تاسیس شرکت در خارج از کشور نموده و بعد به مرور زمان از روند مطلع گردیده که در نهایت با ضرر و جریمه بسیار مجبور به بستن شرکت خود شده است.

آموزش بازرگانی تولیدکنندگان داخلی لازمه توسعه صادرات غیرنفتی

وی افزود: قطعا اگر شما مشکل حقوقی داشته باشید به وکیل مراجعه می کنید؛ دفتر وکالت تاسیس نمی کنید. تاسیس شرکت در خارج از کشور بدون داشتن اطلاعات دقیق مشابه همین مثال تاسیس دفتر وکالت است؛ در حالی که اگر پیش از حرکت و اقدامات بررسی لازم از روند صادرات صورت گیرد چنین مشکلات و ضررهایی تولیدکننده را تهدید نخواهد کرد. در حال حاضر روند صحیح، آموزش صادرات از گام های ابتدایی تا انتهایی آن با هدف همراهی تولیدکنندگان داخلی جهت ورود به بازار های بین المللی در دستور کار مدیران گروه تجاری و صنعتی نوفر است.

این کارشناس بازرگانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر خواهان حرکت کشور عزیزمان ایران به سوی پیشرفت هستیم این حرکت باید یکپارچه و متحد اتفاق بیفتد و انجام این انقلاب اقتصادی نیازمند روشنگری و داشتن اطلاعات دقیق و شفاف از خارج کشور درحوزه فعالیتی مدنظر است.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.