۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۲۳۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

همراه نمودن مردم و افکار عمومی با پروژه «مقابله با تغییرات اقلیمی»، در عمل مهم‌ترین برنامه کشورهای توسعه یافته در راستای محدود نمودن روند پیشرفت کشورهای درحال توسعه است. با وجود این، نظرسنجی سازمان ملل از حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم سراسر جهان در سال ۲۰۱۵، نشان می‌دهد تنها ۲۰ درصد مردم مسئله تغییرات اقلیمی را یکی از مسائل اولویت‌دار پیش روی کشورها می‌دانند. در این نظرسنجی چالش تغییرات اقلیمی، با اختلاف زیاد رتبه آخر را در بین ۱۶ چالش پیشنهاد شده از سوی سازمان ملل کسب کرده است.

مسیر اقتصاد/ در طول دهه‌های اخیر کشورهای توسعه یافته همواره تلاش کرده‌اند از مسیر بزرگنمایی پدیده‌های زیست محیطی و مخاطرات پیش روی بشر و در واقع افسانه‌سازی به جای طرح مباحث و پیش‌بینی‌های علمی، حرکت در مسیر پیشرفت را برای کشورهای درحال توسعه دشوارتر نمایند. برای تحقق این هدف بهره برداری از نهادهای بین‌المللی و همچنین قدرت رسانه‌ای، به عنوان ابزاری برای القای افسانه‌های غیرعلمی به جای پیش‌بینی‌های علمی، مورد استفاده این کشورها قرار گرفته‌است.

در همین راستا در گزارشی عنوان شد مسئله نقش بشر در گرمایش زمین از ۳۰ سال قبل تا به حال به عنوان اسم رمزی از سوی سازمان ملل مورد استفاده قرار گرفته است تا از این طریق محدودیت‌هایی پیش روی مسیر پیشرفت کشورهای جهان درحال توسعه ایجاد کند. همچنین در گزارش دیگری عنوان شد کشورهای توسعه یافته با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای خود در تلاشند از مسیر «بزرگنمایی قطحی احتمالی در صورت تداوم روند تغییرات اقلیمی»، حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه را برای کشورهای درحال توسعه دشوارتر نمایند.

القائات غیرعلمی درخصوص تغییرات اقلیمی

آنچه مسلم است اینکه تغییرات اقلیمی زمین روند مناسبی ندارد؛ اما اینکه بشر و به طور خاص حرکت کشورهای درحال توسعه در مسیر پیشرفت، چه میزان در این زمینه اثرگذار است، مورد اجماع قرار ندارد و از نظر علمی اثبات نشده است. اما دست اندرکاران پروژه مقابله با تغییرات اقلیمی در سازمان ملل، بدون توجه به ابعاد علمی میزان اثرگذاری اقدامات بشر، همواره تلاش کرده‌اند محدودیت‌های گسترده‌ای را پیش روی کشورهای درحال توسعه قرار دهند.

نکته مهم دیگر اینکه عواقب تغییرات اقلیمی زمین عمدتا با بزرگنمایی و افسانه سازی به مردم کشورهای جهان ارائه می‌شود و مواردی که به عنوان پیش‌بینی از آینده شرایط اقلیمی زمین مطرح می‌شود نیز از پشتوانه علمی محکمی برخوردار نیست.

تلاش گسترده سازمان ملل برای بزرگنمایی اهمیت تغییرات اقلیمی

سازمان ملل به عنوان متولی رسیدگی به مسائلی که ابعاد بین‌المللی دارد، از چندین دهه قبل، مسئله تغییرات اقلیمی را به عنوان یکی از اولویت‌های خود در نظر گرفته و در تلاش است دولت‌ها را برای اعمال محدودیت‌های مدنظر خود متقاعد نماید.

در این راستا و برای ایجاد اهرم‌های فشار بیشتر، تلاش برای رعب آفرینی و بزرگنمایی اهمیت تغییرات اقلیمی در بین مردم مهم‌ترین محوری است که در دستور کار سازمان ملل قرار دارد.

در این مسیر تلاش شده‌است اهمیت مقابله با تغییرات اقلیمی بیش از مقدار واقعی آن برای مردم تبلیغ شود تا آن‌ها با پیوستن به کمپین‌های اعتراضی و برگزاری تظاهرات، سازمان ملل را در راه متقاعد کردن دولت‌ها به اعمال محدودیت در برنامه‌های توسعه‌ای، همراهی نمایند.

در واقع شاید بتوان گفت همراه نمودن مردم و افکار عمومی با پروژه مقابله با تغییرات اقلیمی، در عمل مهم‌ترین برنامه کشورهای توسعه یافته در راستای محدود نمودن روند پیشرفت کشورهای درحال توسعه است.

«تغییرات اقلیمی» دغدغه مردم کشورهای جهان نیست

با وجود این اما نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی سازمان ملل نشان می‌دهد این سازمان و رسانه‌های همراه با آن، در متقاعد کردن مردم جهان درخصوص لزوم مقابله با تغییرات اقلیمی، دستاورد چندانی نداشته اند.

بر اساس این نظرسنجی[۱] که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفته است و حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم سراسر کشورهای جهان در آن شرکت کرده‌اند، «تغییرات اقلیمی» با اختلاف زیاد، آخرین دغدغه مردم کشورهای جهان از بین ۱۶ مورد پیشنهادی سازمان ملل است.

در این نظرسنجی سازمان ملل ۱۶ مورد از چالش‌های مختلف را پیش روی مخاطبان قرار داده و از آن‌ها درخواست کرده است ۶ مورد از مهم‌ترین چالش‌های پیشنهاد شده را انتخاب نمایند.[۲]

چنانچه در عکس بالا مشخص است، مسئله تغییرات اقلیمی در صدر پیشنهادهای سازمان ملل به مخاطبان قرار داشته و پس از آن مواردی همچون «دسترسی به اینترنت»، «اشتغال»، «مراقبت‌های بهداشتی»، «نظام آموزشی»، «صداقت دولت»، «محافظت از جنگل‌ها، رودخانه‌ها و دریاها» و «آزادی سیاسی» مطرح شده است.

اما در نهایت بر اساس نتایج نظرسنجی، کمتر از ۲ میلیون نفر از مخاطبان مسئله تغییرات اقلیمی را به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خود اعلام کرده‌اند و این مسئله با اختلاف در رتبه آخر قرار گرفته است؛ و در مقابل مسائلی همچون آموزش، بهداشت و اشتغال در صدر چالش‌های مورد توجه مردم جهان قرار دارد.

همزمانی این نظرسنجی با زمان انعقاد توافقنامه اقلیمی پاریس نیز در نوع خود جالب توجه است و نشان می‌دهد دولت‌ها با انعقاد این توافقنامه در راستای رفع چالش‌های اصلی مورد توجه مردم گام برنداشته‌اند.

اکنون این سئوال مطرح می‌شود که آیا سازمان ملل به همان میزان که برای تغییرات اقلیمی اهمیت قائل است و آن را از کشورهای جهان پیگیری می‌کند، به دیگر چالش‌های مطرح شده در این نظرسنجی، ازجمله آموزش، بهداشت و اشتغال نیز توجه دارد؟

پینوشت:

[۱] پایگاه اطلاع رسانی نظرسنجی جهانی سازمان ملل yon.ir/dVe5L

[۲] صفحه رأی گیری نظرسنجی سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ yon.ir/6orFW

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.